Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny
Sylabus przedmiotu Polityka gospodarcza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka gospodarcza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy o gospodarce rynkowej, mechanizmach funkcjonowania rynku |
W-2 | Podstawowa znajomość istoty i czynników wzrostu gospodarczego, popytu, inflacji i bezrobocia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i zrozumienie podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką |
C-2 | Wykształcenie umiejętności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym |
C-3 | Poznanie istoty i konsekwencji budżetowych dokonywanych wyborów społecznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata | 2 |
T-A-2 | Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracującyc według sekcji i działaów w długim okresie czasu. | 1 |
T-A-3 | Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach okresu 1997-2010. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego) | 4 |
T-A-4 | Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów okresu 2000-2010. | 2 |
T-A-5 | Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa. | 1 |
T-A-6 | Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata | 2 |
T-A-7 | Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracującyc według sekcji i działaów w długim okresie czasu. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Polityka gospodarcza - istota, cele. Państwao liberalno-demokratyczne a gospodarka. Ingerencja państwa w sferę wytwarzania, wymiany i podziału dochodów. Doktryna państwa opiekuńczego. Teoria racjonalnych oczekiwań a aktywność państwa. | 6 |
T-W-2 | Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne, podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Funkcje budżetu państwa, polityka fiskalno-budżetowa jako instrument regulacji popytu. | 5 |
T-W-3 | Deficyt budżetowy i dług publiczny a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
A-A-2 | praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - opracowanie zadań zleconych przez prowadzącego zajęcia, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu), | 43 |
A-A-3 | udział w konsultacjach (odpowiedzi na pytania wykraczające poza materiał programowy, weryfikacja postępów w nauce przedmiotu) | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu), | 11 |
A-W-3 | udział w konsultacjach (weryfikacja postępów w studiowaniu przedmiotu, odpowiedzi na nurtujące pytania wykraczające poza treści programowe), | 2 |
A-W-4 | udział w egzaminie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie polecenia, - stopien wyczerpania tematu, - samodzielność, pewność, oryginalność wypowiedzi |
S-2 | Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniajaca: - zrozumienie tematu, - plan i organizacja pracy, - dobor materiałów, poprawnoiść merytoryczna tez i argumentów, - samodzialność wykonania (prace indywdualne), - współpraca w zespole i terminowośc (prace zespołowe) |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego/egzaminu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C2_W01 Objaśnianie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką | E_1A_W01, E_1A_W02 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_C2_W02 rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje budżetowe implikacje elementów państwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego | E_1A_W02, E_1A_W04 | — | C-2, C-1 | T-A-7, T-A-6 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_C2_W03 Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze i rozumie istotę sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty banku centralnego. | E_1A_W11, E_1A_W12 | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-A-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C2_U01 Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką. | E_1A_U01, E_1A_U02 | — | C-2 | T-W-3, T-W-2 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_C2_U02 Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych | E_1A_U09 | — | C-3 | T-W-3, T-W-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C2_K01 Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | E_1A_K04, E_1A_K05 | — | C-3 | T-W-2, T-A-7 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C2_W01 Objaśnianie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką | 2,0 | nie dostrzega istoty relacji między państwem a gospodarką, nie umie zidentyfikować celów polityki gospodarczej panstwa |
3,0 | dostrzega niektóre relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa | |
3,5 | rozróżnia relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa | |
4,0 | rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i niektóre konsekwencje realizowanych celów | |
4,5 | rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje ich realizacji | |
5,0 | rozróżnia i analitycznie charakteryzuje wszystkie omawiane na zajęciach relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje gospodarcze projektowanych celów | |
E_1A_C2_W02 rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje budżetowe implikacje elementów państwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego | 2,0 | nie umie wskazać uwarunkowań polityki gospodarczej, nie potrafi wskazać implikacji budżetowych elementów panstwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego |
3,0 | potrafi wskazać uwarunkowania polityki gospodarczej, umie określić niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego | |
3,5 | potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie przewidzieć niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego | |
4,0 | potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego | |
4,5 | potrafi wskazać i dokonać analizy uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego | |
5,0 | potrafi przeprowadzić analizę uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować, przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego oraz uzasadnić sformułowane wnioski | |
E_1A_C2_W03 Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze i rozumie istotę sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty banku centralnego. | 2,0 | nie umie wykorzystać postulatu równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa, nie umie scharakteryzować relacji między dochodami a wydatkami budzetu |
3,0 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, potrafi wymienić cele i niektóre instrumenty banku centralnego | |
3,5 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi ogólnie określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, potrafi wymienić cele i instrumenty banku centralnego | |
4,0 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, zna cele i rozumie mechanizm działania instrumentów banku centralnego | |
4,5 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budzetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego | |
5,0 | zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budzetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego omawianych na zajęciach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C2_U01 Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką. | 2,0 | nie dostrzega związku między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą |
3,0 | dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą | |
3,5 | dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizm regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku | |
4,0 | rozumie istote relacji między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku | |
4,5 | rozumie istotę związków między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania poszczególnych instrumentów banku centralnego | |
5,0 | rozumie istotę związków łączących ilość pieniądza na rynku z aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania instrumentów banku centralnego prezentowanych na zajęciach | |
E_1A_C2_U02 Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych | 2,0 | nie potrafi dokonać charakterystyki aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych |
3,0 | potrafi określić cechy aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych | |
3,5 | potrafi sprawnie określić aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na niektóre obszary gospodarki | |
4,0 | analizuje aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na na poszczególne obszary gospodarki | |
4,5 | sprawnie analizuje najczęściej prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy | |
5,0 | sprawnie analizuje prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi , bez większych problemów, oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C2_K01 Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | 2,0 | Student nie jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką |
3,0 | Student jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | |
3,5 | Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | |
4,0 | Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | |
4,5 | Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Literatura podstawowa
- Kacperska, Elżbieta. - Red, Polska we współczesnych międzynarodowych stosunkach gospodarczych, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2019, 1, ISBN 978-83-7583-912-8
- Gmińska, Renata. - Red., Rynki finansowe, inwestycje, polityka gospodarcza : nowe wyzwania i możliwości, Wyższa Szkoła Bankowa ; CeDeWu, Warszawa, 2016, 1, ISBN 978-83-7556-904-9 CeDeWu
- Belka, Marek (red) Orłowski, Witold Maciej - (red), Gospodarka polska - szanse i zagrożenia : raport przygotowany dla Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej, Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, Warszawa, 2019, 1, Numer systemowy w bibliotece ZUT 000231298
Literatura dodatkowa
- Lewicki Wojciech, Wpływ regulacji unijnych na funkcjonowanie polskiego rynku motoryzacyjnego : ocena skutków ekonomicznych i organizacyjnych zmian w skali mikro, marko, Wydawnictwo Naukowe Sophia, Katowice, 2018, 1, ISBN: 978-83-65929-67-9