Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne

Sylabus przedmiotu Projekty gospodarcze z wykorzystaniem środków unijnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projekty gospodarcze z wykorzystaniem środków unijnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z przedmiotów: makroekonomia, mikroekonomia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Logika interwencji funduszy unijnych.1
T-A-2Polityka UE i narzędzia ich realizacji.1
T-A-3Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne.1
T-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.4
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.3
T-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.2
T-A-7Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.1
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury z zakresu sporządzania projektów gospodarczych i funduszy europejskich.15
A-A-3Przygotowanie sie do kolokwium.13
A-A-4Przygotowanie projektu z wykorzystaniem środków unijnych.15
A-A-5Kolokwium2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie).
M-2Wykład konserwatoryjny.
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sporządzonego w grupach projektu gospodarczego z wykrzystaniem środków unijnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O13_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu instytucji zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym. Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu.
E_1A_W03, E_1A_W12C-2, C-4, C-3, C-1T-A-7, T-A-4, T-A-8, T-A-6, T-A-5M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O13_U01
Opracowanie projektu wymaga współpracy zespołu studentów oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
E_1A_U03C-2, C-4, C-3T-A-4, T-A-8, T-A-6, T-A-5M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O13_K01
Realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków.
E_1A_K06C-2, C-4, C-3, C-1T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-8, T-A-6, T-A-5M-1, M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O13_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu instytucji zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym. Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O13_U01
Opracowanie projektu wymaga współpracy zespołu studentów oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O13_K01
Realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Wypych M., Finanse przedsiębiorstwa z elementami zarządzania i analizy, Absolwent, Łódż, 1996
  2. Kurowski L., Ocena projektów gospodarczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 2004
  3. Praca zbiorowa, Dotacje z Unii Europejskiej Cz 1 i cz 2, Atom, Płock, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Sierpińska M., Jachna T, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2007
  2. Krzysztof Dziadek, Rachunkowość w zarządzaniu projektami finansowanymi ze środków unijnych, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Logika interwencji funduszy unijnych.1
T-A-2Polityka UE i narzędzia ich realizacji.1
T-A-3Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne.1
T-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.4
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.3
T-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.2
T-A-7Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.1
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury z zakresu sporządzania projektów gospodarczych i funduszy europejskich.15
A-A-3Przygotowanie sie do kolokwium.13
A-A-4Przygotowanie projektu z wykorzystaniem środków unijnych.15
A-A-5Kolokwium2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu instytucji zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym. Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
Treści programoweT-A-7Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.
T-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
T-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie).
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
M-2Wykład konserwatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sporządzonego w grupach projektu gospodarczego z wykrzystaniem środków unijnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13_U01Opracowanie projektu wymaga współpracy zespołu studentów oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
Treści programoweT-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
T-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
Metody nauczaniaM-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sporządzonego w grupach projektu gospodarczego z wykrzystaniem środków unijnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13_K01Realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
Treści programoweT-A-2Polityka UE i narzędzia ich realizacji.
T-A-3Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne.
T-A-7Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.
T-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
T-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie).
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
M-2Wykład konserwatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sporządzonego w grupach projektu gospodarczego z wykrzystaniem środków unijnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.