Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne

Sylabus przedmiotu Podstawy diagnostyki ekonomicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy diagnostyki ekonomicznej
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 6 0,50,50zaliczenie
laboratoriaL5 6 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu statystyki opisowej, podstaw ekonometrii oraz ogólną wiedzę ekonomiczną.
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi obliczać i interpretować parametry poznane w ramach statystyki opisowej, potrafi wyznaczać parametry i oceniać jakość modeli ekonometrycznych, potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi (Statgraphics, Statistica).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w diagnozowaniu zjawisk ekonomicznych.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania metod statystycznych i ekonometrycznych jako narzędzia diagnostycznego w mikro- i makroskali.
C-3Zdobycie umiejętności samodzielnego zaprojektowania badania diagostycznego w mikro- i makroskali z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diagnozowanie na podstawie zmiennych charakteryzujących sytuację finansowo-ekonomiczną podmiotów gospodarczych (np. spółek giełdowych) z wykorzystaniem norm teoretycznych i empirycznych wyznaczonych przy pomocy klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury.2
T-L-2Diagnozowanie sytuacji gospodarczej województw (powiatów, gmin) z wykorzystaniem kwantyli.1
T-L-3Diagnozowanie dynamiki wybranych zmiennych ekonomicznych w mikro- i makroskali dla danych przekrojowo- czasowych.1
T-L-4Wykorzystanie idei kary kontrolnej dla danych sezonowych w diagnozowaniu sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek giełdowych.1
T-L-5Diagnozowanie na podstawie modeli z jedną zmienną objaśniajacą w mikro- i makroskali dla danych przekrojowych i dla danych w postaci szeregów czasowych.1
6
wykłady
T-W-1Funkcje metod ilościowych. Istota diagnozowania ilościowego. Rodzaje prawidłowości statystycznych a sposoby wyznaczania elementów procesu diagnostycznego.1
T-W-2Klasyczne i pozycyjne parametry struktury jako elementy procesu diagnozowania dla danych przekrojowych. Kwantyle jako podstawa wielokryterialnej diagnozy.1
T-W-3Wybór obiektu (okresu) wzorcowego z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury.1
T-W-4Diagnozowanie dynamiki zjawisk ekonomicznych na różnych poziomach agregacji z wykorzystaniem modeli trendu liniowego. Karta kontrolna jako narzędzie diagnostyczne w mikro- i makroskali.2
T-W-5Diagnozowanie związków między zmiennymi ekonomicznymi w czasie i przestrzeni z wykorzystaniem modeli z jedną zmienną objaśniającą.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.6
A-L-2Przygotowanie projektu.7
A-L-3Zaliczenie projektu.2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.6
A-W-2Studia literaturowe.7
A-W-3Uczestnictwo w zaliczeniu.2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel i pakietów statystycznych Statistica, Statgraphics.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu z pytaniami otwartymi i jednokrotnego wyboru, sprawdzającymi wiedzę teoretyczną i praktyczną, umiejętność formułowania wniosków oraz logicznego myślenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie projektu wykonanego w grupach, dotyczącego wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w ich funkcji diagnostycznej - prezentacja i omówienie wniosków z przeprowadzonych badań.
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie w połowie zajęć laboratoryjnych stopnia realizacji projektu, motywujące do dalszej pracy nad projektem.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/10_W01
posiada wiedzę dotyczącą istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W07C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-1
E_1A_D1/10_W02
zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury oraz umie dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W07C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-2, M-1S-3, S-2
E_1A_D1/10_W03
zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W07C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-2, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/10_U01
potrafi zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U08C-3, C-1, C-2T-W-3, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/10_K01
opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K04, E_1A_K08C-3, C-1, C-2T-W-3, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/10_W01
posiada wiedzę dotyczącą istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
2,0nie posiada wiedzy na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
3,0posiada wąską wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
3,5posiada częściową wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
4,0posiada wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
4,5posiada szeroką wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
5,0posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
E_1A_D1/10_W02
zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury oraz umie dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
2,0nie zna sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i nie umie dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
3,0zna dostatecznie wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i z pomocą nauczyciela potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
3,5zna dość dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i z pomocą nauczyciela potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
4,0zna dobrze wybrane sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
4,5zna wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
5,0zna bezbłędnie wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
E_1A_D1/10_W03
zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą
2,0nie zna sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą
3,0zna dostatecznie wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą
3,5zna dość dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą
4,0zna dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą
4,5zna wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą
5,0zna bezbłędnie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/10_U01
potrafi zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali
2,0nie potrafi zaprojektować badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować niektóre etapy badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali
3,5potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować większość etapów badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali
4,0potrafi samodzielnie zaprojektować większość etapów badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali
4,5potrafi samodzielnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali
5,0potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/10_K01
opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
2,0nie opanował zasad pracy indywidualnej i zespołowej
3,0opanował zasady pracy indywidualnej i przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne oraz zorganizować zespołowy projekt badawczy
3,5opanował zasady pracy indywidualnej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne, a przy pomocy nauczyciela potrafi zorganizować zespołowy projekt badawczy
4,0opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników oraz wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Hozer J., Zawadzki J., Zmienna czasowa i jej rola w badaniach ekonometrycznych, PWN, Warszawa, 1990, s. 144-176
  2. Wawrzyniak K., Diagnostyczna funkcja modeli ekonometrycznych, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997, w: Ekonometria, Hozer J. (red.), s. 190-214
  3. Wawrzyniak K., Diagnostyczna funkcja modeli ekonometrycznych, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2006, w: Ekonometria stosowana w zadaniach, Hozer J. (red.), s. 192-204
  4. Wawrzyniak K., Diagnozowanie ilościowe procesów i obiektów gospodarczych – podstawowe pojęcia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2007, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 450, s. 647-659
  5. Wawrzyniak K., Karta kontrolna dla danych przekrojowo-czasowych jako narzędzie diagnostyczne, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin, Oeconomica 280(59), s. 115-122

Literatura dodatkowa

  1. Hozer J., Markowicz I., Małe firmy. Analiza i diagnoza, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2002
  2. Wawrzyniak K., Parametry struktury jako narzędzia klasyfikacji obiektów w mikroskali, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2013, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 31, s. 345-359
  3. Wawrzyniak K., Wpływ norm empirycznych na końcowy wynik procesu diagnozowania, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2014, Folia Pomer. Univ.Technol. Stetin., Oeconomica 308(74), s. 121-128
  4. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnozowanie na podstawie zmiennych charakteryzujących sytuację finansowo-ekonomiczną podmiotów gospodarczych (np. spółek giełdowych) z wykorzystaniem norm teoretycznych i empirycznych wyznaczonych przy pomocy klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury.2
T-L-2Diagnozowanie sytuacji gospodarczej województw (powiatów, gmin) z wykorzystaniem kwantyli.1
T-L-3Diagnozowanie dynamiki wybranych zmiennych ekonomicznych w mikro- i makroskali dla danych przekrojowo- czasowych.1
T-L-4Wykorzystanie idei kary kontrolnej dla danych sezonowych w diagnozowaniu sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek giełdowych.1
T-L-5Diagnozowanie na podstawie modeli z jedną zmienną objaśniajacą w mikro- i makroskali dla danych przekrojowych i dla danych w postaci szeregów czasowych.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcje metod ilościowych. Istota diagnozowania ilościowego. Rodzaje prawidłowości statystycznych a sposoby wyznaczania elementów procesu diagnostycznego.1
T-W-2Klasyczne i pozycyjne parametry struktury jako elementy procesu diagnozowania dla danych przekrojowych. Kwantyle jako podstawa wielokryterialnej diagnozy.1
T-W-3Wybór obiektu (okresu) wzorcowego z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury.1
T-W-4Diagnozowanie dynamiki zjawisk ekonomicznych na różnych poziomach agregacji z wykorzystaniem modeli trendu liniowego. Karta kontrolna jako narzędzie diagnostyczne w mikro- i makroskali.2
T-W-5Diagnozowanie związków między zmiennymi ekonomicznymi w czasie i przestrzeni z wykorzystaniem modeli z jedną zmienną objaśniającą.1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.6
A-L-2Przygotowanie projektu.7
A-L-3Zaliczenie projektu.2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.6
A-W-2Studia literaturowe.7
A-W-3Uczestnictwo w zaliczeniu.2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/10_W01posiada wiedzę dotyczącą istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w diagnozowaniu zjawisk ekonomicznych.
Treści programoweT-W-3Wybór obiektu (okresu) wzorcowego z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury.
T-W-2Klasyczne i pozycyjne parametry struktury jako elementy procesu diagnozowania dla danych przekrojowych. Kwantyle jako podstawa wielokryterialnej diagnozy.
T-W-4Diagnozowanie dynamiki zjawisk ekonomicznych na różnych poziomach agregacji z wykorzystaniem modeli trendu liniowego. Karta kontrolna jako narzędzie diagnostyczne w mikro- i makroskali.
T-W-5Diagnozowanie związków między zmiennymi ekonomicznymi w czasie i przestrzeni z wykorzystaniem modeli z jedną zmienną objaśniającą.
T-W-1Funkcje metod ilościowych. Istota diagnozowania ilościowego. Rodzaje prawidłowości statystycznych a sposoby wyznaczania elementów procesu diagnostycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu z pytaniami otwartymi i jednokrotnego wyboru, sprawdzającymi wiedzę teoretyczną i praktyczną, umiejętność formułowania wniosków oraz logicznego myślenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
3,0posiada wąską wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
3,5posiada częściową wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
4,0posiada wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
4,5posiada szeroką wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
5,0posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/10_W02zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury oraz umie dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności samodzielnego zaprojektowania badania diagostycznego w mikro- i makroskali z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych.
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w diagnozowaniu zjawisk ekonomicznych.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania metod statystycznych i ekonometrycznych jako narzędzia diagnostycznego w mikro- i makroskali.
Treści programoweT-W-3Wybór obiektu (okresu) wzorcowego z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury.
T-W-2Klasyczne i pozycyjne parametry struktury jako elementy procesu diagnozowania dla danych przekrojowych. Kwantyle jako podstawa wielokryterialnej diagnozy.
T-L-1Diagnozowanie na podstawie zmiennych charakteryzujących sytuację finansowo-ekonomiczną podmiotów gospodarczych (np. spółek giełdowych) z wykorzystaniem norm teoretycznych i empirycznych wyznaczonych przy pomocy klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury.
T-L-2Diagnozowanie sytuacji gospodarczej województw (powiatów, gmin) z wykorzystaniem kwantyli.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel i pakietów statystycznych Statistica, Statgraphics.
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie w połowie zajęć laboratoryjnych stopnia realizacji projektu, motywujące do dalszej pracy nad projektem.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie projektu wykonanego w grupach, dotyczącego wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w ich funkcji diagnostycznej - prezentacja i omówienie wniosków z przeprowadzonych badań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i nie umie dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
3,0zna dostatecznie wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i z pomocą nauczyciela potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
3,5zna dość dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i z pomocą nauczyciela potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
4,0zna dobrze wybrane sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
4,5zna wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
5,0zna bezbłędnie wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/10_W03zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności samodzielnego zaprojektowania badania diagostycznego w mikro- i makroskali z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych.
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w diagnozowaniu zjawisk ekonomicznych.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania metod statystycznych i ekonometrycznych jako narzędzia diagnostycznego w mikro- i makroskali.
Treści programoweT-W-4Diagnozowanie dynamiki zjawisk ekonomicznych na różnych poziomach agregacji z wykorzystaniem modeli trendu liniowego. Karta kontrolna jako narzędzie diagnostyczne w mikro- i makroskali.
T-W-5Diagnozowanie związków między zmiennymi ekonomicznymi w czasie i przestrzeni z wykorzystaniem modeli z jedną zmienną objaśniającą.
T-L-5Diagnozowanie na podstawie modeli z jedną zmienną objaśniajacą w mikro- i makroskali dla danych przekrojowych i dla danych w postaci szeregów czasowych.
T-L-3Diagnozowanie dynamiki wybranych zmiennych ekonomicznych w mikro- i makroskali dla danych przekrojowo- czasowych.
T-L-4Wykorzystanie idei kary kontrolnej dla danych sezonowych w diagnozowaniu sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek giełdowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel i pakietów statystycznych Statistica, Statgraphics.
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie w połowie zajęć laboratoryjnych stopnia realizacji projektu, motywujące do dalszej pracy nad projektem.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie projektu wykonanego w grupach, dotyczącego wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w ich funkcji diagnostycznej - prezentacja i omówienie wniosków z przeprowadzonych badań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą
3,0zna dostatecznie wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą
3,5zna dość dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą
4,0zna dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą
4,5zna wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą
5,0zna bezbłędnie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/10_U01potrafi zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności samodzielnego zaprojektowania badania diagostycznego w mikro- i makroskali z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych.
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w diagnozowaniu zjawisk ekonomicznych.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania metod statystycznych i ekonometrycznych jako narzędzia diagnostycznego w mikro- i makroskali.
Treści programoweT-W-3Wybór obiektu (okresu) wzorcowego z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury.
T-L-5Diagnozowanie na podstawie modeli z jedną zmienną objaśniajacą w mikro- i makroskali dla danych przekrojowych i dla danych w postaci szeregów czasowych.
T-L-1Diagnozowanie na podstawie zmiennych charakteryzujących sytuację finansowo-ekonomiczną podmiotów gospodarczych (np. spółek giełdowych) z wykorzystaniem norm teoretycznych i empirycznych wyznaczonych przy pomocy klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury.
T-L-2Diagnozowanie sytuacji gospodarczej województw (powiatów, gmin) z wykorzystaniem kwantyli.
T-L-3Diagnozowanie dynamiki wybranych zmiennych ekonomicznych w mikro- i makroskali dla danych przekrojowo- czasowych.
T-L-4Wykorzystanie idei kary kontrolnej dla danych sezonowych w diagnozowaniu sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek giełdowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel i pakietów statystycznych Statistica, Statgraphics.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie w połowie zajęć laboratoryjnych stopnia realizacji projektu, motywujące do dalszej pracy nad projektem.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie projektu wykonanego w grupach, dotyczącego wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w ich funkcji diagnostycznej - prezentacja i omówienie wniosków z przeprowadzonych badań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zaprojektować badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować niektóre etapy badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali
3,5potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować większość etapów badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali
4,0potrafi samodzielnie zaprojektować większość etapów badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali
4,5potrafi samodzielnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali
5,0potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/10_K01opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności samodzielnego zaprojektowania badania diagostycznego w mikro- i makroskali z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych.
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w diagnozowaniu zjawisk ekonomicznych.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania metod statystycznych i ekonometrycznych jako narzędzia diagnostycznego w mikro- i makroskali.
Treści programoweT-W-3Wybór obiektu (okresu) wzorcowego z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury.
T-L-5Diagnozowanie na podstawie modeli z jedną zmienną objaśniajacą w mikro- i makroskali dla danych przekrojowych i dla danych w postaci szeregów czasowych.
T-L-1Diagnozowanie na podstawie zmiennych charakteryzujących sytuację finansowo-ekonomiczną podmiotów gospodarczych (np. spółek giełdowych) z wykorzystaniem norm teoretycznych i empirycznych wyznaczonych przy pomocy klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury.
T-L-2Diagnozowanie sytuacji gospodarczej województw (powiatów, gmin) z wykorzystaniem kwantyli.
T-L-3Diagnozowanie dynamiki wybranych zmiennych ekonomicznych w mikro- i makroskali dla danych przekrojowo- czasowych.
T-L-4Wykorzystanie idei kary kontrolnej dla danych sezonowych w diagnozowaniu sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek giełdowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel i pakietów statystycznych Statistica, Statgraphics.
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu z pytaniami otwartymi i jednokrotnego wyboru, sprawdzającymi wiedzę teoretyczną i praktyczną, umiejętność formułowania wniosków oraz logicznego myślenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie projektu wykonanego w grupach, dotyczącego wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w ich funkcji diagnostycznej - prezentacja i omówienie wniosków z przeprowadzonych badań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował zasad pracy indywidualnej i zespołowej
3,0opanował zasady pracy indywidualnej i przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne oraz zorganizować zespołowy projekt badawczy
3,5opanował zasady pracy indywidualnej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne, a przy pomocy nauczyciela potrafi zorganizować zespołowy projekt badawczy
4,0opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników oraz wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych