Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Organizacja handlu i usług

Sylabus przedmiotu Analiza ekonomiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza ekonomiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedzy: student ma zajomość podstaw rachunkowowści, finansów, nauki o przedsiębiorstwie
W-2Umiejętności: student umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania konkretnych zjawisk ekonomicznych
W-3Kompetencji: student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
C-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
C-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami.2
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmoczności, jakości)2
T-L-3Analiza gospodarowania środkami trwałymi2
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finansowych na przykładzie konkretnej firmy2
T-L-5Ocena zadłużenia, płynnośći finansowej, obrotowowści i rentowności badanego przedsiębiorstwa2
T-L-6Analiza przyczynowa wyniku finansowego z wykorzystaniem wybranych metod deterministycznych2
T-L-7Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa2
T-L-8Sprawdzian testowy i zaliczenie pracy z analizy finansowej1
15
wykłady
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz2
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji2
T-W-3Ocena efektywności gospodarowania kapitałem ludzkim2
T-W-4Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw2
T-W-5Analiza rentowności - wskaźnikowa i przyczynowa2
T-W-6Istota kosztów własnych, klasyfikacja kosztów oraz zadania i zakres ich analizy2
T-W-7Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałó firmy2
T-W-8Zaliczenie teorii z wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się zajęć15
A-L-3Przygotowanie pracy z analizy finansowej15
A-L-4Przygowanie się do zaliczenia15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu teorii z wykładów13
A-W-3Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
M-4Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów w formie testu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-3Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C4_W01
zna narzędzia analizy ekonomicznej
E_1A_W06, E_1A_W12C-1T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1
E_1A_C4_W02
posiada wiedzę o metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw
E_1A_W06, E_1A_W07C-1T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-4, M-1, M-2S-2, S-1, S-3
E_1A_C4_W03
ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
E_1A_W06C-2T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-4M-4, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C4_U01
posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U21C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3M-4, M-3, M-2S-2, S-3, S-4
E_1A_C4_U02
interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa
E_1A_U08, E_1A_U10C-3T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3M-4, M-3S-2, S-3, S-4
E_1A_C4_U03
analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
E_1A_U11C-3T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3M-4, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C4_K01
Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie
E_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-4, M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C4_W01
zna narzędzia analizy ekonomicznej
2,0Nie zna większości narzędzi analizy ekonomicznej
3,0Zna niektóre narzędzia analizy ekonomicznej
3,5Zna podstawowe narzędzia analizy ekonomicznej
4,0Zna prawie wszystkie narzędzia analizy ekonomicznej
4,5Zna wszystkie narzędzia analizy ekonomicznej
5,0Zna znakomicie narzędzia analizy ekonomicznej
E_1A_C4_W02
posiada wiedzę o metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw
2,0Nie zna podstawowych metod analizy ekonomicznej
3,0Zna podstawowe metody analizy ekonomicznej
3,5Zna większość metod analizy ekonomicznej podanych na zajęciach
4,0Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach
4,5Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz niektóre z opisanych w literaturze podstawej
5,0Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz opisane w pozycjach podstawowej literatury
E_1A_C4_W03
ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
2,0Nie zna podstawowych źródeł informacji
3,0Zna podstawowe źródła informacji
3,5Zna podstawowe źródła informacji oraz ich charakterystykę
4,0Zna większość źródeł inforamcji, ich charakterystykę i ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania
4,5Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania
5,0Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ich możliwości wykorzystania w określonym obszarze analizy ekonomicznej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C4_U01
posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu
3,0Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki
3,5Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
4,5Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
E_1A_C4_U02
interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa
2,0Nie potrafi zinterpretować wyników analizy ekonomicznej
3,0Interpretuje podstawowe wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
3,5Właściwie interpretuje większość wyników analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,0Dobrze interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,5Prawidłowo interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
5,0Bezbłędnie interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
E_1A_C4_U03
analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
2,0Nie potrafi dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyn
3,0Potrafi częściowo błędnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
3,5Potrafi w sposób poprawny, ale z częściowymi błędami dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,0Potrafi dobrze dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,5Potrafi poprawnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
5,0Potrafi w sposób pełny i rzeczowy dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C4_K01
Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie
2,0Brak świadomości uczenia się przez całe życie
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dość dobrym
4,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie

Literatura podstawowa

  1. Bednarski L., Borowiecki R., Duraj J., Kurtys E., Waśniewski T., Wersty B., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2001, 5
  2. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2009, 3

Literatura dodatkowa

  1. Wędzki D., Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Oficyna, Kraków, 2009, 2
  2. G. Gołębiowski, A. Taczała, Analiza finansowa w teorii i praktyce, Difin, Warszawa, 2009
  3. M. Jarzemowska, Analiza Ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami.2
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmoczności, jakości)2
T-L-3Analiza gospodarowania środkami trwałymi2
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finansowych na przykładzie konkretnej firmy2
T-L-5Ocena zadłużenia, płynnośći finansowej, obrotowowści i rentowności badanego przedsiębiorstwa2
T-L-6Analiza przyczynowa wyniku finansowego z wykorzystaniem wybranych metod deterministycznych2
T-L-7Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa2
T-L-8Sprawdzian testowy i zaliczenie pracy z analizy finansowej1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz2
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji2
T-W-3Ocena efektywności gospodarowania kapitałem ludzkim2
T-W-4Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw2
T-W-5Analiza rentowności - wskaźnikowa i przyczynowa2
T-W-6Istota kosztów własnych, klasyfikacja kosztów oraz zadania i zakres ich analizy2
T-W-7Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałó firmy2
T-W-8Zaliczenie teorii z wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się zajęć15
A-L-3Przygotowanie pracy z analizy finansowej15
A-L-4Przygowanie się do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu teorii z wykładów13
A-W-3Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C4_W01zna narzędzia analizy ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
Treści programoweT-W-5Analiza rentowności - wskaźnikowa i przyczynowa
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz
T-W-3Ocena efektywności gospodarowania kapitałem ludzkim
T-W-4Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw
T-W-6Istota kosztów własnych, klasyfikacja kosztów oraz zadania i zakres ich analizy
T-W-7Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałó firmy
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna większości narzędzi analizy ekonomicznej
3,0Zna niektóre narzędzia analizy ekonomicznej
3,5Zna podstawowe narzędzia analizy ekonomicznej
4,0Zna prawie wszystkie narzędzia analizy ekonomicznej
4,5Zna wszystkie narzędzia analizy ekonomicznej
5,0Zna znakomicie narzędzia analizy ekonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C4_W02posiada wiedzę o metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
Treści programoweT-W-5Analiza rentowności - wskaźnikowa i przyczynowa
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz
T-W-3Ocena efektywności gospodarowania kapitałem ludzkim
T-W-4Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw
T-W-6Istota kosztów własnych, klasyfikacja kosztów oraz zadania i zakres ich analizy
T-W-7Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałó firmy
Metody nauczaniaM-4Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów w formie testu
S-3Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych metod analizy ekonomicznej
3,0Zna podstawowe metody analizy ekonomicznej
3,5Zna większość metod analizy ekonomicznej podanych na zajęciach
4,0Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach
4,5Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz niektóre z opisanych w literaturze podstawej
5,0Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz opisane w pozycjach podstawowej literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C4_W03ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
Treści programoweT-W-5Analiza rentowności - wskaźnikowa i przyczynowa
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz
T-W-3Ocena efektywności gospodarowania kapitałem ludzkim
T-W-4Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw
T-W-6Istota kosztów własnych, klasyfikacja kosztów oraz zadania i zakres ich analizy
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finansowych na przykładzie konkretnej firmy
Metody nauczaniaM-4Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych źródeł informacji
3,0Zna podstawowe źródła informacji
3,5Zna podstawowe źródła informacji oraz ich charakterystykę
4,0Zna większość źródeł inforamcji, ich charakterystykę i ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania
4,5Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania
5,0Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ich możliwości wykorzystania w określonym obszarze analizy ekonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C4_U01posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
C-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
C-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami.
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finansowych na przykładzie konkretnej firmy
T-L-5Ocena zadłużenia, płynnośći finansowej, obrotowowści i rentowności badanego przedsiębiorstwa
T-L-6Analiza przyczynowa wyniku finansowego z wykorzystaniem wybranych metod deterministycznych
T-L-7Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmoczności, jakości)
T-L-3Analiza gospodarowania środkami trwałymi
Metody nauczaniaM-4Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-3Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-3Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu
3,0Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki
3,5Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
4,5Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C4_U02interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami.
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finansowych na przykładzie konkretnej firmy
T-L-5Ocena zadłużenia, płynnośći finansowej, obrotowowści i rentowności badanego przedsiębiorstwa
T-L-6Analiza przyczynowa wyniku finansowego z wykorzystaniem wybranych metod deterministycznych
T-L-7Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmoczności, jakości)
T-L-3Analiza gospodarowania środkami trwałymi
Metody nauczaniaM-4Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-3Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-3Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zinterpretować wyników analizy ekonomicznej
3,0Interpretuje podstawowe wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
3,5Właściwie interpretuje większość wyników analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,0Dobrze interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,5Prawidłowo interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
5,0Bezbłędnie interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C4_U03analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami.
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finansowych na przykładzie konkretnej firmy
T-L-5Ocena zadłużenia, płynnośći finansowej, obrotowowści i rentowności badanego przedsiębiorstwa
T-L-6Analiza przyczynowa wyniku finansowego z wykorzystaniem wybranych metod deterministycznych
T-L-7Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmoczności, jakości)
T-L-3Analiza gospodarowania środkami trwałymi
Metody nauczaniaM-4Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-3Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyn
3,0Potrafi częściowo błędnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
3,5Potrafi w sposób poprawny, ale z częściowymi błędami dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,0Potrafi dobrze dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,5Potrafi poprawnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
5,0Potrafi w sposób pełny i rzeczowy dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C4_K01Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
C-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
C-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
Treści programoweT-W-5Analiza rentowności - wskaźnikowa i przyczynowa
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz
T-W-3Ocena efektywności gospodarowania kapitałem ludzkim
T-W-4Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw
T-W-6Istota kosztów własnych, klasyfikacja kosztów oraz zadania i zakres ich analizy
T-W-7Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałó firmy
Metody nauczaniaM-4Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów w formie testu
S-3Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak świadomości uczenia się przez całe życie
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dość dobrym
4,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie