Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Organizacja handlu i usług

Sylabus przedmiotu Systemy prognostyczne przedsiębiorstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy prognostyczne przedsiębiorstwa
Specjalność Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 12 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu podstaw logistyki zarządzania przedsiębiorstwem, ekonomicznych uwarunkowań jego funkcjonowania oraz metod analizy i planowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z logistyczno-ekonomicznymi systemami prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym.
C-2Wykształcenie umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcie, budowa i zadania systemu i baza danych prognostycznych2
T-A-2Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów2
T-A-3Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.2
T-A-4Monitorowanie prognoz2
T-A-5Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa i prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków2
T-A-6Prognozowanie finansowe i wartość rynkowa przedsiębiorstwa2
12
wykłady
T-W-1Pojęcie, budowa i zadania systemu i baza danych prognostycznych1
T-W-2Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów1
T-W-3Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.1
T-W-4Monitorowanie prognoz1
T-W-5Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa i prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków1
T-W-6Prognozowanie finansowe i wartość rynkowa przedsiębiorstwa1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych12
A-A-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej z wykładów29
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu19
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-W-4Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej z wykładów6
A-W-5Zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na koniec semestru praca zaliczeniowa polegająca na stworzeniu projektu w oparciu o dane rzeczywiste z wykorzystaniem poznanych metod

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D8/10_W01
Wiedza z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym.
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W10, E_1A_W15C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D8/10_U01
Umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenie prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U12, E_1A_U20, E_1A_U10C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D8/10_K01
nabycie umiejętności stosowania metod logistycznych do planowania
E_1A_K01, E_1A_K03C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D8/10_W01
Wiedza z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym.
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
3,5Posiada ogólną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
4,0Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
4,5Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przedstawioną na wykładach oraz wiedzę z literatury podstawowej.
5,0Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przedstawioną na wykładach oraz wiedzę z literatury podstawowej i uzupełniającej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D8/10_U01
Umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenie prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność.
2,0Nie posiada podstawowych umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
3,0Posiada podstawowe umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
3,5Posiada większość umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
4,0Posiada wszystkie umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
4,5Posiada większość umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność oraz dodatkowe umiejętności nabyte we własnym zakresie na bazie literatury dodatkowej
5,0Doskonale opanował wszystkie umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność, umiejętności opiera na szerokiej wiedzy teoretycznej wykraczającej poza zagadnienia przedstawione na zajęciach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D8/10_K01
nabycie umiejętności stosowania metod logistycznych do planowania
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Szapiro T. (pr. zb. pod red.), Decyzje menadżerskie z excelem, PWE, Warszawa, 2000
  2. Cieślak M., Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Nowak E., Prognozowanie gospodarcze. Metody, modele, zastosowania, przykłady, AW Placet, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcie, budowa i zadania systemu i baza danych prognostycznych2
T-A-2Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów2
T-A-3Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.2
T-A-4Monitorowanie prognoz2
T-A-5Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa i prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków2
T-A-6Prognozowanie finansowe i wartość rynkowa przedsiębiorstwa2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, budowa i zadania systemu i baza danych prognostycznych1
T-W-2Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów1
T-W-3Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.1
T-W-4Monitorowanie prognoz1
T-W-5Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa i prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków1
T-W-6Prognozowanie finansowe i wartość rynkowa przedsiębiorstwa1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych12
A-A-2Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej z wykładów29
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu19
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-W-4Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej z wykładów6
A-W-5Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D8/10_W01Wiedza z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z logistyczno-ekonomicznymi systemami prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym.
Treści programoweT-W-1Pojęcie, budowa i zadania systemu i baza danych prognostycznych
T-W-4Monitorowanie prognoz
T-W-5Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa i prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków
T-W-2Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów
T-W-6Prognozowanie finansowe i wartość rynkowa przedsiębiorstwa
T-W-3Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na koniec semestru praca zaliczeniowa polegająca na stworzeniu projektu w oparciu o dane rzeczywiste z wykorzystaniem poznanych metod
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
3,5Posiada ogólną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
4,0Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie.
4,5Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przedstawioną na wykładach oraz wiedzę z literatury podstawowej.
5,0Posiada pełną wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przedstawioną na wykładach oraz wiedzę z literatury podstawowej i uzupełniającej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D8/10_U01Umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenie prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność.
Treści programoweT-W-1Pojęcie, budowa i zadania systemu i baza danych prognostycznych
T-W-4Monitorowanie prognoz
T-W-5Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa i prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków
T-W-2Integracja metod ilościowych i ocen ekspertów
T-W-6Prognozowanie finansowe i wartość rynkowa przedsiębiorstwa
T-W-3Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na koniec semestru praca zaliczeniowa polegająca na stworzeniu projektu w oparciu o dane rzeczywiste z wykorzystaniem poznanych metod
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowych umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
3,0Posiada podstawowe umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
3,5Posiada większość umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
4,0Posiada wszystkie umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
4,5Posiada większość umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność oraz dodatkowe umiejętności nabyte we własnym zakresie na bazie literatury dodatkowej
5,0Doskonale opanował wszystkie umiejętności analizy danych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność, umiejętności opiera na szerokiej wiedzy teoretycznej wykraczającej poza zagadnienia przedstawione na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D8/10_K01nabycie umiejętności stosowania metod logistycznych do planowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z logistyczno-ekonomicznymi systemami prognozowania zjawisk w przedsiębiorstwie przemysłowym.
C-2Wykształcenie umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność.
Treści programoweT-W-4Monitorowanie prognoz
T-W-5Prognozowanie czynników otoczenia przedsiębiorstwa i prognozowanie wielkości sprzedaży. Analizy przypadków
T-W-6Prognozowanie finansowe i wartość rynkowa przedsiębiorstwa
T-W-3Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące np. metoda przypadków)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na koniec semestru praca zaliczeniowa polegająca na stworzeniu projektu w oparciu o dane rzeczywiste z wykorzystaniem poznanych metod
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym