Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Organizacja handlu i usług

Sylabus przedmiotu Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa
Specjalność Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu rodzajów obiektów budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warynkami tecnicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjam ii ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiążkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych ( prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego. przeglądy technicze, remonty, zuzycie techniczne obiektu budowlanego )

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych2
T-W-2Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie1
T-W-3Warunki techniczne użytkowania budynków mieszkalnych1
T-W-4Stosowanie polskich i międzynarodowych norm w budownictwie2
T-W-5Zasady obliczania powierzchni i kubatury obiektów budowlanych2
T-W-6Dokumentacja obiektu budowlanego2
T-W-7Przegląd technologii w budownictwie6
T-W-8Proces inwestycyjny w budownictwie4
T-W-9Eksploatacja nieruchomości6
T-W-10Podstawy kosztorysowania4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna studentów - rozszerzenie tematyczne wykładów o podaną literaturę10
A-W-3przygotowanie referatu w formie multimedialnej5
A-W-4przgotowanie do zaliczenia13
A-W-5Zaliczenia2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D7/01_W01
Ma podstawową wiedzę techniczną z zakresu budownictwa i jej ekonomiczne aspekty oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W01C-1T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-3, M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D7/01_U01
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do roztrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U03, E_1A_U10, E_1A_U21C-1T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D7/01_K01
Uczenia się przez całe życie
E_1A_K01C-1T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D7/01_W01
Ma podstawową wiedzę techniczną z zakresu budownictwa i jej ekonomiczne aspekty oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu podstaw budownictwa, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć dotyczących budownictwa ogólnego, procesu inwestycyjnego w budownictwie i zagadnień dotyczących eksploatacji obiektów budowlanych
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakesie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy ; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał; w zakresie wyrażania wiedzy popełania drobne błędy w treści i języku: w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,0Student w zakresie do wiedzy opanował prawie cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował niemal całość treści programowych: w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,5Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował całość treści programowych, w zakresie wyrażania wiedzy, bez trudnośie się posługuje zdobytą wiedzą; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował bez zastrzerzeń całość treści programowych, w zakresie wyrazania wiedzy, bez trudności posługuje się zdobytą wiedzą; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D7/01_U01
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do roztrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym wykorzystuje w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Dodotkowo przy pomocy nauczyciela potrafi przyjąć niektóre rozwiązania techniczne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
3,5Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Samodzielnie potrafi przyjąć niektóre rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,0Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,5Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
5,0Student zdobytą wiedzę potrafi biegle wykorzystywać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D7/01_K01
Uczenia się przez całe życie
2,0Student nie jest świadomy konieczności uczenia się przez całe życie.
3,0Student jest świadomy konieczności uczenia sie przez całe życie w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest świadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie.
4,0Student jest świadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym.
4,5Student jest świadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie oraz wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy.
5,0Student jest swiadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie w stopniu bardzo dobrym. Wykazuje ciekawość poznawczą. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się od innych.

Literatura podstawowa

  1. Kisilewicz T., Budownictwo i fizyka budowli, PK, Kraków, 2021
  2. Lichołai L., Budownictwo Ogólne, tom 3 - Elementy budynków, podstawy projektowania, Arkady Sp. z o.o., Warszawa, 2008
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2002
  4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie szczególowego zakresu i formy projektu budowlanego, 2003
  5. Kietlińki W., Wożniak C., Janowska J., Proces Inwestycyjny w Budownictwie, Oficyna Wydawnicza PW, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Włodarczyk W., Konstrukcje budowlane. Posadowienie budowli, Konstrukcjie murowe i drewniane., WSiP, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych2
T-W-2Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie1
T-W-3Warunki techniczne użytkowania budynków mieszkalnych1
T-W-4Stosowanie polskich i międzynarodowych norm w budownictwie2
T-W-5Zasady obliczania powierzchni i kubatury obiektów budowlanych2
T-W-6Dokumentacja obiektu budowlanego2
T-W-7Przegląd technologii w budownictwie6
T-W-8Proces inwestycyjny w budownictwie4
T-W-9Eksploatacja nieruchomości6
T-W-10Podstawy kosztorysowania4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna studentów - rozszerzenie tematyczne wykładów o podaną literaturę10
A-W-3przygotowanie referatu w formie multimedialnej5
A-W-4przgotowanie do zaliczenia13
A-W-5Zaliczenia2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D7/01_W01Ma podstawową wiedzę techniczną z zakresu budownictwa i jej ekonomiczne aspekty oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warynkami tecnicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjam ii ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiążkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych ( prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego. przeglądy technicze, remonty, zuzycie techniczne obiektu budowlanego )
Treści programoweT-W-10Podstawy kosztorysowania
T-W-1Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych
T-W-2Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
T-W-3Warunki techniczne użytkowania budynków mieszkalnych
T-W-4Stosowanie polskich i międzynarodowych norm w budownictwie
T-W-5Zasady obliczania powierzchni i kubatury obiektów budowlanych
T-W-6Dokumentacja obiektu budowlanego
T-W-7Przegląd technologii w budownictwie
T-W-8Proces inwestycyjny w budownictwie
T-W-9Eksploatacja nieruchomości
Metody nauczaniaM-3prezentacje i praca studenta
M-2dyskusja
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu podstaw budownictwa, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć dotyczących budownictwa ogólnego, procesu inwestycyjnego w budownictwie i zagadnień dotyczących eksploatacji obiektów budowlanych
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakesie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy ; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał; w zakresie wyrażania wiedzy popełania drobne błędy w treści i języku: w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,0Student w zakresie do wiedzy opanował prawie cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował niemal całość treści programowych: w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,5Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował całość treści programowych, w zakresie wyrażania wiedzy, bez trudnośie się posługuje zdobytą wiedzą; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował bez zastrzerzeń całość treści programowych, w zakresie wyrazania wiedzy, bez trudności posługuje się zdobytą wiedzą; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D7/01_U01Wykorzystuje zdobytą wiedzę do roztrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warynkami tecnicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjam ii ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiążkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych ( prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego. przeglądy technicze, remonty, zuzycie techniczne obiektu budowlanego )
Treści programoweT-W-10Podstawy kosztorysowania
T-W-1Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych
T-W-2Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
T-W-3Warunki techniczne użytkowania budynków mieszkalnych
T-W-4Stosowanie polskich i międzynarodowych norm w budownictwie
T-W-5Zasady obliczania powierzchni i kubatury obiektów budowlanych
T-W-6Dokumentacja obiektu budowlanego
T-W-7Przegląd technologii w budownictwie
T-W-8Proces inwestycyjny w budownictwie
T-W-9Eksploatacja nieruchomości
Metody nauczaniaM-3prezentacje i praca studenta
M-2dyskusja
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym wykorzystuje w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Dodotkowo przy pomocy nauczyciela potrafi przyjąć niektóre rozwiązania techniczne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
3,5Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Samodzielnie potrafi przyjąć niektóre rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,0Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,5Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
5,0Student zdobytą wiedzę potrafi biegle wykorzystywać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D7/01_K01Uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warynkami tecnicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjam ii ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiążkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych ( prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego. przeglądy technicze, remonty, zuzycie techniczne obiektu budowlanego )
Treści programoweT-W-10Podstawy kosztorysowania
T-W-1Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych
T-W-2Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
T-W-3Warunki techniczne użytkowania budynków mieszkalnych
T-W-4Stosowanie polskich i międzynarodowych norm w budownictwie
T-W-5Zasady obliczania powierzchni i kubatury obiektów budowlanych
T-W-6Dokumentacja obiektu budowlanego
T-W-7Przegląd technologii w budownictwie
T-W-8Proces inwestycyjny w budownictwie
T-W-9Eksploatacja nieruchomości
Metody nauczaniaM-3prezentacje i praca studenta
M-2dyskusja
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy konieczności uczenia się przez całe życie.
3,0Student jest świadomy konieczności uczenia sie przez całe życie w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest świadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie.
4,0Student jest świadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym.
4,5Student jest świadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie oraz wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy.
5,0Student jest swiadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie w stopniu bardzo dobrym. Wykazuje ciekawość poznawczą. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się od innych.