Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Finanse publiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finanse publiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z mikroekonomii.
W-2Znajomośc zagadnień z makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
C-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-4Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Procedura budżetowa2
T-A-2System podatkowy3
T-A-3Opłaty i inne dochody publiczne4
T-A-4Dotacje i subwencje.2
T-A-5Agencje rządowe i fundusze celowe.2
T-A-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.2
15
wykłady
T-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego.2
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.2
T-W-3Dochody publiczne.2
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.2
T-W-5Wydatki publiczne.2
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.2
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.2
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowywanie się do zajęć.15
A-A-2Czytanie zalecanej literatury.10
A-A-3Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-4Rozwiązywanie zadań.5
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia.10
A-A-6Konsultacje z prowadzącym.5
60
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.3
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.4
A-W-5Uczestnictwo w zaliczeniu.3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-4Objasnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C7_W01
Student posiada wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W04C-2, C-3, C-1T-A-2, T-W-1, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1, S-2
E_1A_C7_W02
Student posiada wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
E_1A_W05, E_1A_W13C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-2, M-3, M-1S-1, S-2
E_1A_C7_W03
Student posiada wiedzę z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
E_1A_W08, E_1A_W13, E_1A_W15C-2, C-3, C-1T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C7_U01
Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
E_1A_U01, E_1A_U08, E_1A_U21C-2, C-3, C-1T-A-6, T-W-8, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2
E_1A_C7_U02
Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
E_1A_U02, E_1A_U18C-2, C-3, C-1T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C7_K01
Student ma świdamość swojej wiedzy oraz potrzebę ciagłego uczenia się
E_1A_K01C-4T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-W-6M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C7_W01
Student posiada wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
E_1A_C7_W02
Student posiada wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
E_1A_C7_W03
Student posiada wiedzę z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,0Student posiada wiedzę z elementów struktury podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C7_U01
Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
2,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,0Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,5Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
E_1A_C7_U02
Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C7_K01
Student ma świdamość swojej wiedzy oraz potrzebę ciagłego uczenia się
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o finansach publicznych
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie koniczność ciągłego pogłębiania jej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S. Owsiak, Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, PWE, Warszawa, 2021
  2. M.Podstawka, Podstawy finansów. Teoria i praktyka, SGGW, Warszawa, 2011
  3. T.Juja, Finanse publiczne, Wydawnictwo UE Poznań, Poznań, 2011
  4. T.Lubińska, Budżet a finanse publiczne., PWN, Warszawa, 2010
  5. K.Brzozowska, A. Czarny, W.ZbaraszewskiŚwiecka, Podstawy finansów publicznych, Stowarzyszenie Naukowe Isntytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  6. E. Malinowska-Misiąg, Zarządzanie finansami publicznymi: od budżetów gmindo strategii globalnych, Poltext, Warszawa, 2020
  7. J. Salachna, K. Stelmaszczyk, A. Babczuk, Dyscyplina finansów publicznych: aktualne problemy w systemie odpowiedzialności, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. B.Pietrzak, Z.Polański, B. Woźniak, System finansowy w Polsce, PWN, Warszawa, 2021
  2. A. Majchrzycka-Guzowska, Finanse i prawo finansowe, Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis, Warszawa, 2011
  3. A. Alińska, B. Woźniak, Współczesne finanse publiczne, Difin, Warszawa, 2020
  4. S. Owsiak, Wydatki publiczne, PWE, Warszawa, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Procedura budżetowa2
T-A-2System podatkowy3
T-A-3Opłaty i inne dochody publiczne4
T-A-4Dotacje i subwencje.2
T-A-5Agencje rządowe i fundusze celowe.2
T-A-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego.2
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.2
T-W-3Dochody publiczne.2
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.2
T-W-5Wydatki publiczne.2
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.2
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.2
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowywanie się do zajęć.15
A-A-2Czytanie zalecanej literatury.10
A-A-3Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-4Rozwiązywanie zadań.5
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia.10
A-A-6Konsultacje z prowadzącym.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.3
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.4
A-W-5Uczestnictwo w zaliczeniu.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C7_W01Student posiada wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
Treści programoweT-A-2System podatkowy
T-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego.
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C7_W02Student posiada wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
Treści programoweT-A-1Procedura budżetowa
T-A-5Agencje rządowe i fundusze celowe.
T-A-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.
T-A-3Opłaty i inne dochody publiczne
T-A-4Dotacje i subwencje.
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.
T-W-5Wydatki publiczne.
T-W-3Dochody publiczne.
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C7_W03Student posiada wiedzę z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
Treści programoweT-A-2System podatkowy
T-A-3Opłaty i inne dochody publiczne
T-W-3Dochody publiczne.
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,0Student posiada wiedzę z elementów struktury podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C7_U01Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
Treści programoweT-A-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.
T-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,0Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,5Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C7_U02Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
Treści programoweT-A-2System podatkowy
T-A-3Opłaty i inne dochody publiczne
T-W-3Dochody publiczne.
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-1Zajęcia informacyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C7_K01Student ma świdamość swojej wiedzy oraz potrzebę ciagłego uczenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-4Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-A-2System podatkowy
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
Metody nauczaniaM-4Objasnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o finansach publicznych
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie koniczność ciągłego pogłębiania jej
3,5
4,0
4,5
5,0