Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Teoria stosunków międzynarodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria stosunków międzynarodowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych zwiazanych ze stosukami międzynarodowymi
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;2
T-A-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;2
T-A-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;2
T-A-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;2
T-A-55. Teoria i zasada kosztów realnych;2
T-A-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;2
T-A-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;2
T-A-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć30
A-A-3Studiowanie literatuty13
A-A-4uczestnictwo w zaliczeniu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wyklad informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład problemowy
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zaangażowania i aktywności w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektów przygotowanych przez studentów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O15_W01
Zna teorie wymiany międzynarodowej
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-2, C-4, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6M-3, M-1, M-2S-2
E_1A_O15_W02
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-2, C-4, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6M-3, M-1, M-2S-2
E_1A_O15_W03
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04C-1, C-2T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O15_U01
Potrafi identyfikować główne tendencje we współczesnych stosunkach międzynarodowych
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U21C-2, C-4, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6M-3S-2
E_1A_O15_U02
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05C-1, C-2, C-4, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O15_K01
Student umie pracować w grupie
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K05, E_1A_K08, E_1A_K09C-2, C-4, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6M-3S-2
E_1A_O15_K02
Student wykazuje kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K05, E_1A_K07, E_1A_K08, E_1A_K09C-2, C-4, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6M-3S-1
E_1A_O15_K03
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K08, E_1A_K09C-2, C-4, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6M-3S-2
E_1A_O15_K04
Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
E_1A_K09C-4, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O15_W01
Zna teorie wymiany międzynarodowej
2,0Nie zna teorii wymiany
3,0Zna klasyczne teorie wymiany
3,5Zna i potrafi interpretować klasyczne teorie wymiany
4,0Zna współczesne teorie wymiany międzynarodowej
4,5Zna i potrafi samodzielnie interpretować teorie wymiany
5,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach teorii wymiany międzynarodowej i potrafi samodzielnie formułować wnioski w zakresie współczesnych tendencji.
E_1A_O15_W02
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_O15_W03
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O15_U01
Potrafi identyfikować główne tendencje we współczesnych stosunkach międzynarodowych
2,0Nie zna podstawowych tendencji we współczesnych stosunkach międzynarodowych
3,0Posiada podstawowe umiejętności z zakresu identyfikacji podstawowych tendencji w wymianie międzynarodowej.
3,5Potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej odnosząc się do podstawowych teorii wymiany międzynarodowej.
4,0Dobrze radzi sobie z analizą bieżącej sytuacji w stosunkach międzynarodowych
4,5Samodzielnie wyciąga wnioski z obserwacji bieżących tendencji w stosunkach
5,0Potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w stosunkach międzynarodowych przy jednoczesnym odnoszeniu się to teorii wymiany międzynarodowej
E_1A_O15_U02
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O15_K01
Student umie pracować w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy
E_1A_O15_K02
Student wykazuje kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów
2,0Student wykazuje brak jakiejkolwiek kreatywności
3,0Student jest kreatywny w stopniu dostatecznym
3,5Student jest kreatywny w ztopniu więcej niż dostateczny
4,0Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w stopniu dobrym
4,5Student wykazuje ponadprzeciętną kreatywność w rozwiązywaniu problemów
5,0Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w rozwiązywaniu problemów
E_1A_O15_K03
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
2,0Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych
3,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_O15_K04
Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
2,0Student nie rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Kacperska E. (red.), Polska we współczesnych międzynarodowych stosunkach gospodarczych, SGGW, Warszawa, 2019, Dostępność BWekon
  2. Kubin T, Łapaj-Kucharska J, Okraska T, Wokół teoretycznych i praktycznych aspektów stosunków międzynarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2020, Dostepność IBUK libra

Literatura dodatkowa

  1. Gruszewska E (red.), Współczesne wyzwania rozwoju gospodarczego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 2015, Dostepność Czytelnia BG

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;2
T-A-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;2
T-A-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;2
T-A-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;2
T-A-55. Teoria i zasada kosztów realnych;2
T-A-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;2
T-A-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;2
T-A-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć30
A-A-3Studiowanie literatuty13
A-A-4uczestnictwo w zaliczeniu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_W01Zna teorie wymiany międzynarodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
Treści programoweT-A-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-A-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-A-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-A-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-A-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-A-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-A-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-A-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
M-1metoda podająca: wyklad informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektów przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna teorii wymiany
3,0Zna klasyczne teorie wymiany
3,5Zna i potrafi interpretować klasyczne teorie wymiany
4,0Zna współczesne teorie wymiany międzynarodowej
4,5Zna i potrafi samodzielnie interpretować teorie wymiany
5,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach teorii wymiany międzynarodowej i potrafi samodzielnie formułować wnioski w zakresie współczesnych tendencji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_W02ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
Treści programoweT-A-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-A-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-A-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-A-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-A-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-A-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-A-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-A-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
M-1metoda podająca: wyklad informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektów przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_W03Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych zwiazanych ze stosukami międzynarodowymi
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
Treści programoweT-A-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-A-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-A-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-A-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-A-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-A-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-A-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-A-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
M-1metoda podająca: wyklad informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektów przygotowanych przez studentów
S-1Ocena formująca: Ocena zaangażowania i aktywności w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_U01Potrafi identyfikować główne tendencje we współczesnych stosunkach międzynarodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
Treści programoweT-A-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-A-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-A-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-A-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-A-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-A-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-A-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-A-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektów przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych tendencji we współczesnych stosunkach międzynarodowych
3,0Posiada podstawowe umiejętności z zakresu identyfikacji podstawowych tendencji w wymianie międzynarodowej.
3,5Potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej odnosząc się do podstawowych teorii wymiany międzynarodowej.
4,0Dobrze radzi sobie z analizą bieżącej sytuacji w stosunkach międzynarodowych
4,5Samodzielnie wyciąga wnioski z obserwacji bieżących tendencji w stosunkach
5,0Potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w stosunkach międzynarodowych przy jednoczesnym odnoszeniu się to teorii wymiany międzynarodowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_U02potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych zwiazanych ze stosukami międzynarodowymi
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
Treści programoweT-A-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-A-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-A-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-A-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-A-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-A-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-A-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-A-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zaangażowania i aktywności w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_K01Student umie pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
Treści programoweT-A-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-A-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-A-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-A-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-A-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-A-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-A-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-A-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektów przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_K02Student wykazuje kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
Treści programoweT-A-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-A-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-A-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-A-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-A-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-A-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-A-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-A-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zaangażowania i aktywności w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje brak jakiejkolwiek kreatywności
3,0Student jest kreatywny w stopniu dostatecznym
3,5Student jest kreatywny w ztopniu więcej niż dostateczny
4,0Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w stopniu dobrym
4,5Student wykazuje ponadprzeciętną kreatywność w rozwiązywaniu problemów
5,0Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w rozwiązywaniu problemów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_K03ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
Treści programoweT-A-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-A-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-A-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-A-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-A-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-A-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-A-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-A-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektów przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych
3,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O15_K04Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej
Treści programoweT-A-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-A-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-A-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-A-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-A-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-A-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-A-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-A-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zaangażowania i aktywności w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym