Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Mikroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Błażej Suproń <Blazej.Supron@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>, Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 3,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 45 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka w zakresie szkoły średniej; elementarna wiedza na temat funkcjonowania gospodarki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-2Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa
C-4Zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-5Zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.3
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.3
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.3
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.3
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.3
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.3
T-A-7Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.3
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.3
T-A-9Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.3
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.3
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.3
T-A-12Ziemia i renta gruntowa.3
T-A-13Rynek kapitału - zadania.3
T-A-14Ekonomia dobrobytu.3
T-A-15Prezentacje studentów na zadane tematy.3
45
wykłady
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Analiza statyczna rynku.3
T-W-2Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne.2
T-W-3Teoria wyboru konsumenta.2
T-W-4Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie. Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej. Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu.2
T-W-5Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na rynku pracy. Kapitał rzeczowy.2
T-W-6Teoria podziału. Dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii.2
T-W-7Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych45
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów8
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń30
A-A-4Przygotowanie prezentacji10
A-A-5Przygotowanie eseju15
A-A-6Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem prezentacji, eseju10
A-A-7Kolokwium2
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu41
A-W-4egzamin2
A-W-5Konsultacje2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Dyskusja
M-3Rozwiązywanie zadań
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Prezentacje studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie
S-5Ocena formująca: Ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
S-6Ocena formująca: Ocena z wykonanej prezentacji na zadany temat
S-7Ocena formująca: Ocena z przygotowanego eseju na zadany temat
S-8Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-9Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B5_W01
student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieniem mikroskali
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W08C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-8, T-A-7, T-A-13, T-A-12, T-A-11, T-A-10, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
E_1A_B5_W04
student potrafi charakteryzować struktury rynkowe i wyłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W08C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-8, T-A-7, T-A-13, T-A-12, T-A-11, T-A-10, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B5_U01
student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-2, C-1, C-3T-A-2, T-A-15, T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
E_1A_B5_U02
student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych
E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U21C-2, C-1, C-3T-A-5, T-A-15, T-A-4, T-W-4, T-A-8, T-A-9, T-W-1, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
E_1A_B5_U03
student ma umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji mulimedialnych
E_1A_U14C-2, C-1, C-3T-A-15M-3, M-4S-1, S-2, S-3
E_1A_B5_U04
student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (esej, referat) na podstawie przeczytanej literatury
E_1A_U13C-2, C-1, C-3T-A-2, T-W-6, T-A-14, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B5_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
E_1A_K09C-2, C-1, C-3T-A-2, T-A-8, T-A-10, T-W-7, T-W-6, T-A-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
E_1A_B5_K02
student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
E_1A_K02C-2, C-1, C-3T-A-6, T-A-13, T-A-15M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
E_1A_B5_K03
student posiada kompetencje współpracy w grupie
E_1A_K01C-2, C-1, C-3T-A-2, T-A-9, T-A-8, T-A-1, T-A-11, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-15, T-A-10, T-A-4M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B5_W01
student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieniem mikroskali
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy nt. najważniejszych problemów ekonomicznych w ujęciu mikroekonomicznym.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał , - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową obojetność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku; jakość wypowiedzi częsciowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - wzakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy ui sposobu wypowiedzi - wypowiada się bez trudności dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawośc poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa prawidłowego języka .
E_1A_B5_W04
student potrafi charakteryzować struktury rynkowe i wyłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy nt. struktur rynkowych i zachowań przedsiębiorców (podejmowania decyzji dospodarczych) w różnych typach struktur rynkowych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową obojętność i średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w tresci i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w tresci i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe okładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, bez trudności i poprawnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w swobodnie, bez trudności i poprawnym językiem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B5_U01
student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się z wydatną pomocą nauczyciela z użytkowaniem podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych.
3,5Student potrafii posługiwać się z pomocą nauczyciela z podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,0Student potrafi samodzielnie posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,5Student potrafi samodzielnie posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
5,0Student posiada znaczny zakres pojęć i kategorii ekonomicznych, którymi się samodzielnie posługuje w sposób poprawny i swobodny.
E_1A_B5_U02
student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych
2,0Student nie posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych.
3,0Student posiada ograniczoną umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w postawowym zakresie, wymagającą wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych na podstawowym poziomie, wymagajacej pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student posiada pełną umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych na podstawowym poziomie w sposób samodzielny.
4,5Student potrafi samodzielnie zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne w odniesieniu do całosci materiału i swobodnie wypowiadać się na ten temat.
5,0Student rozumie zjawiska społeczno-ekonomiczne w aspekcie mikroekonomicznym i potrafi je samodzielnie analizować, wykraczając poza materiał programowy.
E_1A_B5_U03
student ma umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji mulimedialnych
2,0Student nie potrafi samodzielnie przygotowywać wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela przygotować wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela przygotowac wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
4,0Student potafi samodzielnie przygotować wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, korzystając ze wskazówek nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat w ramach zasadniczych tresci programowych i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej bez wskazówek nauczyciela.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat także spoza materiału programu zasadniczego i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej bez wskazówek nauczyciela.
E_1A_B5_U04
student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (esej, referat) na podstawie przeczytanej literatury
2,0Student nie potrafi zaprezentować poglądów ekonomicznych w formie pisemnej (referat) na podstawie przeczytanej literatury.
3,0Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat) na podstawie przeczytanej literatury przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat, esej) na podstawie przeczytanej literatury przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat, esej) na podstawie przeczytanej literatury wykorzystując wskazówki nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (eseju) w zakresie materiału objętego programem, korzystając z literatury.
5,0Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (eseju) w zakresie materiału wychodzącego poza program, korzystając z literatury.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B5_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
2,0Student nie wykazuje świadomości ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
3,0Student wykazuje świadomości ważności niektórych problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w badzo małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość ważności problemów niektórych ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje świadomość ważności większości problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w znacznym stopniu.
4,5Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu świadomość ważności problemów ekonomicznych (w ramach materiału programu) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
5,0Student samodzielnie wykazuje bardzo dużą świadomość ważności problemów ekonomicznych (wykraczajacych poza program) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
E_1A_B5_K02
student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
2,0Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą i zainteresowaniami.
E_1A_B5_K03
student posiada kompetencje współpracy w grupie
2,0Student nie posiada kompetencji do współpracy z innymi uczestnikami zajęć, nie wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania, nie potrafi zaplanować i wykonać przydzielonych obowiązków w ramach zespołu.
3,0Student w elementarnym, ograniczonym zakresie posiada kompetencje do współpracy w grupie. W ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania. W sposób nieudolny planuje i wykonuje pracę w ramach przydzielonych obowiązków w zespole.
3,5Student planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym etapie jej tworzenia w ramach zadań przydzielonych przez zespół.
4,0Student potrafi specyzować cele własnej pracy i rozdziela lub pomaga rozdzielić zadania pozostałym członkom zespołu. Potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań w grupie.
4,5Student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdzieleniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0Student potrafi samodzielnie zaplanować, specyzować cele i rozdzielić zadania oraz panować nad współpracą (motywować, nadzorować i kontrolować) członków zepołu oraz nad terminowością i sposobem prezenacji wyników.

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2007
  2. Łącka I., Worobjow L, Mikroekonomia, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  3. Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  4. Varian Hal R., Mikroekonomia. Kurs średni. Ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa, 2012
  5. Mankiw N.G., Taylor M.P., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2009
  6. W. D. Nordhaus, P. A. Samuelson, Ekonomia, PWN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Łącka I. (red.), Mikroekonomia. Zbiór zadań, Mikroekonomia. Zbiór zadań, Szczecin, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.3
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.3
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.3
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.3
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.3
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.3
T-A-7Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.3
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.3
T-A-9Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.3
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.3
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.3
T-A-12Ziemia i renta gruntowa.3
T-A-13Rynek kapitału - zadania.3
T-A-14Ekonomia dobrobytu.3
T-A-15Prezentacje studentów na zadane tematy.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Analiza statyczna rynku.3
T-W-2Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne.2
T-W-3Teoria wyboru konsumenta.2
T-W-4Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie. Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej. Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu.2
T-W-5Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na rynku pracy. Kapitał rzeczowy.2
T-W-6Teoria podziału. Dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii.2
T-W-7Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych45
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów8
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń30
A-A-4Przygotowanie prezentacji10
A-A-5Przygotowanie eseju15
A-A-6Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem prezentacji, eseju10
A-A-7Kolokwium2
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu41
A-W-4egzamin2
A-W-5Konsultacje2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_W01student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieniem mikroskali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-2Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-1Poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-3Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa
Treści programoweT-W-2Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne.
T-W-3Teoria wyboru konsumenta.
T-W-4Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie. Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej. Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu.
T-W-5Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na rynku pracy. Kapitał rzeczowy.
T-W-6Teoria podziału. Dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii.
T-W-7Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Analiza statyczna rynku.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.
T-A-9Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.
T-A-7Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
T-A-13Rynek kapitału - zadania.
T-A-12Ziemia i renta gruntowa.
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Dyskusja
M-3Rozwiązywanie zadań
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie
S-5Ocena formująca: Ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
S-6Ocena formująca: Ocena z wykonanej prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy nt. najważniejszych problemów ekonomicznych w ujęciu mikroekonomicznym.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał , - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową obojetność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku; jakość wypowiedzi częsciowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - wzakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy ui sposobu wypowiedzi - wypowiada się bez trudności dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawośc poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa prawidłowego języka .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_W04student potrafi charakteryzować struktury rynkowe i wyłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-2Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-1Poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-3Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa
Treści programoweT-W-2Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne.
T-W-3Teoria wyboru konsumenta.
T-W-4Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie. Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej. Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu.
T-W-5Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na rynku pracy. Kapitał rzeczowy.
T-W-6Teoria podziału. Dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii.
T-W-7Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Analiza statyczna rynku.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.
T-A-9Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.
T-A-7Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
T-A-13Rynek kapitału - zadania.
T-A-12Ziemia i renta gruntowa.
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Dyskusja
M-3Rozwiązywanie zadań
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie
S-5Ocena formująca: Ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
S-6Ocena formująca: Ocena z wykonanej prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy nt. struktur rynkowych i zachowań przedsiębiorców (podejmowania decyzji dospodarczych) w różnych typach struktur rynkowych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową obojętność i średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w tresci i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w tresci i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe okładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, bez trudności i poprawnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w swobodnie, bez trudności i poprawnym językiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_U01student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
Cel przedmiotuC-2Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-1Poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-3Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa
Treści programoweT-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-15Prezentacje studentów na zadane tematy.
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Analiza statyczna rynku.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Dyskusja
M-3Rozwiązywanie zadań
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie
S-5Ocena formująca: Ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
S-6Ocena formująca: Ocena z wykonanej prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się z wydatną pomocą nauczyciela z użytkowaniem podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych.
3,5Student potrafii posługiwać się z pomocą nauczyciela z podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,0Student potrafi samodzielnie posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,5Student potrafi samodzielnie posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
5,0Student posiada znaczny zakres pojęć i kategorii ekonomicznych, którymi się samodzielnie posługuje w sposób poprawny i swobodny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_U02student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-2Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-1Poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-3Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa
Treści programoweT-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.
T-A-15Prezentacje studentów na zadane tematy.
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.
T-W-4Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie. Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej. Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu.
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.
T-A-9Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Analiza statyczna rynku.
T-A-7Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Dyskusja
M-3Rozwiązywanie zadań
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie
S-5Ocena formująca: Ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
S-6Ocena formująca: Ocena z wykonanej prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych.
3,0Student posiada ograniczoną umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w postawowym zakresie, wymagającą wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych na podstawowym poziomie, wymagajacej pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student posiada pełną umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych na podstawowym poziomie w sposób samodzielny.
4,5Student potrafi samodzielnie zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne w odniesieniu do całosci materiału i swobodnie wypowiadać się na ten temat.
5,0Student rozumie zjawiska społeczno-ekonomiczne w aspekcie mikroekonomicznym i potrafi je samodzielnie analizować, wykraczając poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_U03student ma umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji mulimedialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-1Poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-3Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa
Treści programoweT-A-15Prezentacje studentów na zadane tematy.
Metody nauczaniaM-3Rozwiązywanie zadań
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przygotowywać wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela przygotować wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela przygotowac wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
4,0Student potafi samodzielnie przygotować wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, korzystając ze wskazówek nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat w ramach zasadniczych tresci programowych i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej bez wskazówek nauczyciela.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat także spoza materiału programu zasadniczego i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej bez wskazówek nauczyciela.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_U04student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (esej, referat) na podstawie przeczytanej literatury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-1Poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-3Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa
Treści programoweT-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-W-6Teoria podziału. Dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii.
T-A-14Ekonomia dobrobytu.
T-W-7Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Dyskusja
M-3Rozwiązywanie zadań
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-5Ocena formująca: Ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprezentować poglądów ekonomicznych w formie pisemnej (referat) na podstawie przeczytanej literatury.
3,0Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat) na podstawie przeczytanej literatury przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat, esej) na podstawie przeczytanej literatury przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat, esej) na podstawie przeczytanej literatury wykorzystując wskazówki nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (eseju) w zakresie materiału objętego programem, korzystając z literatury.
5,0Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (eseju) w zakresie materiału wychodzącego poza program, korzystając z literatury.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_K01ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-2Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-1Poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-3Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa
Treści programoweT-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-W-7Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
T-W-6Teoria podziału. Dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii.
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Dyskusja
M-3Rozwiązywanie zadań
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie
S-5Ocena formująca: Ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
S-6Ocena formująca: Ocena z wykonanej prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
3,0Student wykazuje świadomości ważności niektórych problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w badzo małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość ważności problemów niektórych ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje świadomość ważności większości problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w znacznym stopniu.
4,5Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu świadomość ważności problemów ekonomicznych (w ramach materiału programu) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
5,0Student samodzielnie wykazuje bardzo dużą świadomość ważności problemów ekonomicznych (wykraczajacych poza program) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_K02student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-1Poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-3Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa
Treści programoweT-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.
T-A-13Rynek kapitału - zadania.
T-A-15Prezentacje studentów na zadane tematy.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Dyskusja
M-3Rozwiązywanie zadań
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie
S-5Ocena formująca: Ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
S-6Ocena formująca: Ocena z wykonanej prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą i zainteresowaniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_K03student posiada kompetencje współpracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-2Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-1Poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-3Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa
Treści programoweT-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-9Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-8Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.
T-A-15Prezentacje studentów na zadane tematy.
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.
Metody nauczaniaM-3Rozwiązywanie zadań
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji do współpracy z innymi uczestnikami zajęć, nie wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania, nie potrafi zaplanować i wykonać przydzielonych obowiązków w ramach zespołu.
3,0Student w elementarnym, ograniczonym zakresie posiada kompetencje do współpracy w grupie. W ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania. W sposób nieudolny planuje i wykonuje pracę w ramach przydzielonych obowiązków w zespole.
3,5Student planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym etapie jej tworzenia w ramach zadań przydzielonych przez zespół.
4,0Student potrafi specyzować cele własnej pracy i rozdziela lub pomaga rozdzielić zadania pozostałym członkom zespołu. Potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań w grupie.
4,5Student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdzieleniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0Student potrafi samodzielnie zaplanować, specyzować cele i rozdzielić zadania oraz panować nad współpracą (motywować, nadzorować i kontrolować) członków zepołu oraz nad terminowością i sposobem prezenacji wyników.