Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Zarządzanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej |
C-2 | Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zarządzanie relacjami z otoczeniem | 2 |
T-A-2 | Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych | 4 |
T-A-3 | Planowanie i kontrolowanie w organizacji | 3 |
T-A-4 | Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej | 3 |
T-A-5 | Zarządzanie relacjami społecznymi w organizacji | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces i obszary zarządzania w organizacjach. Menedżerowie - ich funkcje, role i umiejętności | 2 |
T-W-2 | Proces planowania. Cele i rodzaje planów | 2 |
T-W-3 | Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania | 4 |
T-W-4 | Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Motywowanie pracowników | 3 |
T-W-5 | Kontrolowanie. Proces i rodzaje kontroli | 2 |
T-W-6 | Koncepcje zarządzania | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwium | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie zadań domowych i prezentacja na forum grupy | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania | 20 |
A-A-5 | Przygotowanie do zajęć | 30 |
A-A-6 | Zaliczenie | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 22 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 21 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania domowego z zakresu zarządzania |
S-3 | Ocena formująca: Ocena z pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania w organizacjach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin treści programowych z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu | E_1A_W10 | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-5 |
E_1A_B09_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych, umiejętności oraz ról i charakteryzuje je | E_1A_W02, E_1A_W05, E_1A_W10 | — | C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-5 |
E_1A_B09_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji | E_1A_W03 | — | C-1, C-3 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3 | M-5, M-4 | S-4, S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B09_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania. | E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U11, E_1A_U10 | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3 | M-3, M-5, M-4 | S-4, S-1 |
E_1A_B09_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania. | E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U08, E_1A_U18 | — | C-3 | T-A-1, T-A-5 | M-3, M-5, M-4 | S-4, S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B09_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu. | E_1A_K01, E_1A_K07, E_1A_K08 | — | C-2 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3 | M-3, M-5, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu | 2,0 | |
3,0 | Student objaśnia podstawowe teorie i poglądy w zarządzaniu. Zna ich znaczenie w zarządzaniu organizacją. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_B09_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych, umiejętności oraz ról i charakteryzuje je | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_B09_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji | 2,0 | |
3,0 | Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B09_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania. | 2,0 | |
3,0 | Student prawidłowo stosuje podstawowe procedury i metody zarządzania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_B09_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania. | 2,0 | |
3,0 | Student stosuje podstawowe metody analizy otoczenia organizacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B09_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu. | 2,0 | |
3,0 | Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, ocenia wybrane propozycje pod względem etycznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017, ibuk libra
- Zakrzewska - Bielawska A. (red), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa, 2017
- Korzeniowski L., Podstawy zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa, 2019
- Dołhasz M, Fudaliński J., Kosala M., Smutek H., Podstawy zarządzania. Koncepcje - strategie - zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, ibuk libra
Literatura dodatkowa
- Borowski P., Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2008