Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych | ||
Specjalność | Międzynarodowe stosunki ekonomiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedzy: opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii. |
W-2 | Umiejętności: analizy finansowej i planowania strategicznego |
W-3 | Kompetencji: student potrafi dokonać analizy przypadku i zinterpretować posiadane informacje. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw. |
C-2 | opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji. | 1 |
T-K-2 | Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki. | 1 |
T-K-3 | Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych. | 2 |
T-K-4 | Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw. | 1 |
T-K-5 | Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm. | 1 |
T-K-6 | Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów. | 1 |
T-K-7 | Metody oceny konkurencyjności kraju. | 1 |
T-K-8 | Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-K-2 | Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach i zaliczenia końcowego. | 49 |
A-K-3 | Zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykałd informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | Prezentacje multimedialne |
M-4 | Grupy dyskusyjne |
M-5 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżąca obserwacja aktywności na konwersatoriach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/3_W01 Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów i zna sposoby diagnozowania jej źródeł | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W12, E_1A_W13, E_1A_W15 | — | C-2, C-1 | T-K-2, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-3 | M-2, M-1, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/3_U01 Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U18, E_1A_U19, E_1A_U20, E_1A_U21 | — | C-2, C-1 | T-K-2, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-3 | M-2, M-1, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/3_K01 Student potrafi ocenić pozycję i zdolność konkurencyjną poszczególnych krajów | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K05, E_1A_K06 | — | C-2, C-1 | T-K-2, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-3 | M-2, M-1, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/3_W01 Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów i zna sposoby diagnozowania jej źródeł | 2,0 | Student opanował poniżej 60% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/3_U01 Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów. | 2,0 | Student zna i umie zastosować poniżej 60% metod diagnozowania konkurencyjności krajów. |
3,0 | Student zna i umie zastosować od 60 do 69% metod diagnozowania konkurencyjności krajów. | |
3,5 | Student zna i umie zastosować od 70 do 79% metod diagnozowania konkurencyjności krajów. | |
4,0 | Student zna i umie zastosować od 80 do 89% metod diagnozowania konkurencyjności krajów. | |
4,5 | Student zna i umie zastosować od 90 do 95% metod diagnozowania konkurencyjności krajów. | |
5,0 | Student zna i umie zastosować od 96 do 100% metod diagnozowania konkurencyjności krajów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/3_K01 Student potrafi ocenić pozycję i zdolność konkurencyjną poszczególnych krajów | 2,0 | Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw. |
3,0 | Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw. | |
3,5 | Student posiada od 70 so 79% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw. | |
4,0 | Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw. | |
4,5 | Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw. | |
5,0 | Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw. |
Literatura podstawowa
- Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa konkurencyjność kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2004
- Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa konkurencyjność kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2004
- Grzegorczyk W., Krawiec W., Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2019
Literatura dodatkowa
- praca zbiorowa, Internet a zagraniczna ekspansja przedsiębiorstw, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa, 2019
- Reijlan J., Hinrikus M., Ivanov A., Key Issues in Defining and Analysing the Competitiveness of a Country, University of Tartu, Tartu, 2000