Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w ekonomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody ilościowe w ekonomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Zaród <Jadwiga.Zarod@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej, ekonometrii a także ogólna wiedza ekonomiczna. |
W-2 | Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel i programem Statgraphics. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy i zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statgraphics oraz z arkusza kalkulacyjnego Excel. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Prognozowanie na podstwie elastyczności. | 2 |
T-L-2 | Standardowa i ekonometryczna analiza progu rentowności. | 2 |
T-L-3 | Sformułowanie problemu transportowego. Rozwiązywanie zadań. | 4 |
T-L-4 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza produkcji i wydajności pracy. Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych. | 3 |
T-W-2 | Ekonometryczna analiza progu rentowności. Analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego. Analiza gospodarności. | 3 |
T-W-3 | Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego. | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć. | 20 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 20 |
A-L-3 | Udział w zajęciach. | 9 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium. | 11 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 11 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 8 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi. |
M-2 | Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej sprawdzający wiedzę zarówno z teorii, jak i zastosowań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia zaliczeniowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych z przedmiotu. |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E7_W01 Student zna podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz efektów postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie. | E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
E_1A_E7_W02 Student zna podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego. | E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-1 | T-W-3, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E7_U01 Student umiejętnie stosuje metody ilościowe w praktyce z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U09, E_1A_U11 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2 |
E_1A_E7_U02 Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiązania. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U20 | — | C-1 | T-L-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E7_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K05, E_1A_K08 | — | C-1 | T-W-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E7_W01 Student zna podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz efektów postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Student nie zna metod modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Nie potrafi wyznaczyć i zinterpretować progu rentowności. |
3,0 | Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. | |
3,5 | Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Umie wyznaczyć analitycznie i zinterpretować klasyczny próg rentowności. | |
4,0 | Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych oraz dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Posiada wiedzę na temat badania gospodarności oraz efektów postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie. | |
4,5 | Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Samodzielnie dokonuje analizy sytuacji przedsiębiorstwa. | |
5,0 | Student, potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody modelowania i analizowania wielkości produkcji, wydajności pracy oraz kosztów w przedsiębiorstwie. Zna warunki stosowalności tych metod. Potrafi wyznaczyć prognozy krótkookresowe na podstawie modeli produkcji, wydajności i kosztów. Umie wyznaczyć analitycznie i graficznie próg rentowności również przy niespełnionych założeniach klasycznych. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników. Samodzielnie na podstawie poznanych metod dokonuje analizy i diagnozy sytuacji przedsiębiorstwa na tle innych przedsiębiorstw ze względu na poziom produkcji, wydajności, kosztów, gospodarności i postępu-techniczno-organizacyjnego. | |
E_1A_E7_W02 Student zna podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego. | 2,0 | Student nie zna zasad oraz metod analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. |
3,0 | Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Nie zna warunków ich stosowalności. Potrafi wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod. | |
3,5 | Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod. | |
4,0 | Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne za pomocą metod zaproponowanych przez nauczyciela. | |
4,5 | Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne i dokonać jego interpretacji. | |
5,0 | Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować metody analizowania i rozwiązywania problemu transportowego. Zna warunki ich stosowalności. Wie jak wyznaczyć rozwiązanie optymalne, również przy niestandardowych założeniach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E7_U01 Student umiejętnie stosuje metody ilościowe w praktyce z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne tylko z pomocą prowadzącego zajęcia. | |
3,5 | Student samodzielnie potrafi wykorzystać do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych niektóre zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne | |
4,0 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych. | |
4,5 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki. | |
5,0 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ilościowej analizy zjawisk ekonomicznych. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki oraz dokonać ich prezentacji. | |
E_1A_E7_U02 Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiązania. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązywać problemu transportowego. |
3,0 | Student potrafi wyznaczyć rozwiązanie bazowe przynajmniej jedną z poznanych metod. | |
3,5 | Student potrafi wyznaczyć rozwiązanie bazowe za pomoca wszystkich metod zaproponowanych przez nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe. Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe. Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne i dokonać jego interpretacji. | |
5,0 | Student potrafi rozwiązać otwarte i zamknięte zagadnienie transportowe.Potrafi samodzielnie wyznaczyć rozwiązanie optymalne, również przy niestandardowych założeniach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E7_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z zakresu metod ilościowych, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupową prezentację. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z zakresu metod ilościowych i zorganizować grupową prezentację. | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2007
- Hozer J. (red.), Ekonometria, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 1997
- Hozer J., Mikroekonometria. Analizy. Diagnozy. Prognozy, PWE, Warszawa, 1993
- Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2009
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne (wydanie pierwsze), CeDeWu, Warszawa, 2018
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne (wydanie drugie), CeDeWu, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- Szapiro T. (red), Decyzje menadżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2010
- Bąk I., Markowicz M., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne., CeDeWu, Warszawa, 2015
- Bąk I., Szczecińska B., Wydatki gospodarstw domowych 50+ a aktywno ekonomiczna., Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych, Warszawa, 2017, (18)2