Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Analiza ekonomiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza ekonomiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada elementarną znajomość rachunkowości i nauki o przedsiębiorstwie |
W-2 | student umie rozpoznawać podstawowe kategorie ekonomiczne oraz umie wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk gospodarczych |
W-3 | student posiada umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego |
W-4 | student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów o metodach i technikach analitycznych w działalności podmiotów gospodarczych |
C-2 | zapoznanie studentów z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w analizie ekonomicznej podmiotów gospodarczych |
C-3 | ukształtowanie umiejętności prawidłowego analizowania sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz wiązania wyników z systemami decyzyjnymi podmiotów gospodarczych |
C-4 | ukształtowanie formułowania ocen działaności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | metody analizy ekonomicznej. wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian | 4 |
T-L-2 | analiza produkcji, rytmiczność, struktura asortymentowa | 2 |
T-L-3 | analiza środków trwałych i wyposażenia. analiza zatrudnienia | 2 |
T-L-4 | analiza zapasów | 2 |
T-L-5 | Analiza kosztów | 4 |
T-L-6 | ocena efektywności inwestycji | 6 |
T-L-7 | wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat. analiza wskaźnikowa | 5 |
T-L-8 | próg rentowności i dźwignia finansowa | 2 |
T-L-9 | analiza strategiczna | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy analizy ekonomicznej. Zadania, przedmiot i rodzaje. Metody analizy ekonomicznej | 2 |
T-W-2 | Wskaźniki i mierniki analityczne. Porównywalność danych ilościowych. Indeksy zmian | 1 |
T-W-3 | Analiza produkcji. Rytmiczność produkcji. Struktura asortymentowa. Analiza Jakości produkcji | 2 |
T-W-4 | Analiza środków trwałych i wyposażenia. Analiza zapasów. Analiza zatrudnienia | 2 |
T-W-5 | Analiza kosztów - istota, funkcje, klasyfikacja kosztów, badanie w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, ocena odchyleń, analiza kosztu jednostkowego | 2 |
T-W-6 | Analiza efektywności inwestycji. Metody stayczne i dynamiczne | 2 |
T-W-7 | Wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat. Analiza wskaźnikowa. | 2 |
T-W-8 | Wybrane metody analizy strategicznej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie sie do zajęć | 7 |
A-L-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
A-L-4 | przygotowanie własnej oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego | 9 |
A-L-5 | konsultacje | 6 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | czytanie i analiza wskazanej literatury | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 4 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienia |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych |
S-2 | Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów |
S-3 | Ocena formująca: obecność na wykładach i ćwiczeniach |
S-4 | Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego |
S-5 | Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C4_W01 zna metody i narzędzia analizy ekonomicznej, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać i oceniać zjawiska i procesy gospodarcze | E_1A_W06, E_1A_W12 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-7 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-4, S-1, S-5 |
E_1A_C4_W02 ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomicznej podmiotu gospodarczego | E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-9 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-4, S-1, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C4_U01 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i zidentyfikowac źródłą danych do analizowania konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych | E_1A_U21, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U11 | — | C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-9 | M-3 | S-2, S-4, S-1, S-5 |
E_1A_C4_U02 potrafi włąściwie analizować przyczyny i przebieg konretnych procesó i zjawisk gospodarczych | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U10, E_1A_U11 | — | C-4 | T-W-3, T-W-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7 | M-3 | S-2, S-3, S-4, S-1, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C4_K01 umie uczestniczyć w budowaniu projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności | E_1A_K01 | — | C-4, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-7 | M-1, M-3 | S-3, S-4 |
E_1A_C4_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role | E_1A_K01 | — | C-4, C-3 | T-L-6, T-L-9 | M-1, M-3 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C4_W01 zna metody i narzędzia analizy ekonomicznej, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać i oceniać zjawiska i procesy gospodarcze | 2,0 | Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego |
3,0 | Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania. | |
4,0 | Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych | |
4,5 | Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych | |
5,0 | Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych | |
E_1A_C4_W02 ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomicznej podmiotu gospodarczego | 2,0 | Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego |
3,0 | Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
4,0 | Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych | |
4,5 | Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych | |
5,0 | Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C4_U01 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i zidentyfikowac źródłą danych do analizowania konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, nie dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, podczas zajęć ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zinteresowany podnoszeniem swoich umiejętności |
3,0 | Potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego | |
3,5 | Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego, jest zainteresowany podnoszeniem swojej wiedzy i umiejetności | |
4,0 | Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, w niepełny sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz | |
4,5 | Potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz | |
5,0 | Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz | |
E_1A_C4_U02 potrafi włąściwie analizować przyczyny i przebieg konretnych procesó i zjawisk gospodarczych | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, nie dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, podczas zajęć ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zinteresowany podnoszeniem swoich umiejętności |
3,0 | Potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego | |
3,5 | Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego, jest zainteresowany podnoszeniem swojej wiedzy i umiejetności | |
4,0 | Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, w niepełny sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz | |
4,5 | Potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz | |
5,0 | Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk i procesów gospodarczych, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C4_K01 umie uczestniczyć w budowaniu projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności | 2,0 | Posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczetniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania |
3,0 | Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania | |
3,5 | Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania | |
4,0 | Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania przekonania | |
4,5 | Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania | |
5,0 | Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania | |
E_1A_C4_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role | 2,0 | Posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczetniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania |
3,0 | Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania | |
3,5 | Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania | |
4,0 | Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania przekonania | |
4,5 | Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania | |
5,0 | Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania |
Literatura podstawowa
- Bednarski L. Borowiecki R., i inni, Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna Wrocław, Wrocław, 2001, wydanie piąte poprawione i uzupełnione
- Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa wg. standardów światowych, PWN, Warszawa, 2006, Wydanie trzecie zmienione i uaktualnione
Literatura dodatkowa
- D. Wędzki, Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009
- G. Gołębiowski, A. Tłaczała, Analiza finansowa w teorii i praktyce, Difin, Warszawa, 2009
- Magdalena Jerzemowska, Analiza Ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2018