Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne

Sylabus przedmiotu Podstawy demografii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy demografii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i statystyki opisowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, ze student posiada umiejętność identyfikacji i oceny procesów demograficznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu.3
T-A-2Rozwój myśli demograficznej, współczesne teorie ludnościowe.2
T-A-3Źródła i zakres informacji demograficznej.2
T-A-4Metody analizy demograficznej.3
T-A-5Ogólna zasada budowy podstawowych wspólczynników demograficznych.2
T-A-6Liczba i rozmieszczenie ludności.2
T-A-7Struktura ludności według płci, wieku i stanu cywilnego.3
T-A-8Struktura ludności według cech społeczno-zawodowych i wykształcenia.3
T-A-9Ruch naturalny ludności.4
T-A-10Syntetyczne miary reprodukcji ludności.2
T-A-11Ruch wędrówkowy ludności4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Studia literaturowe.10
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej13
A-A-4Konsultacje6
A-A-5Zaliczenie2
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami i pytaniami kontrolnymi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu z pytaniami jednokrotnego wyboru oraz otwartymi, sprawdzającymi wiedzę teoretyczną, umiejętności formułowania wniosków i logicznego myślenia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na podstawie problemu postawionego przez prowadzącego.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O03_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą istoty zjawisk i procesów demograficznych, zna definicje podstawowych kategorii demograficznych.
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W13C-1, C-2T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-3, T-A-4, T-A-11M-1S-2
E_1A_O03_W02
Student zna metody analizy demograficznej wykorzystywane do badania struktur ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludnosci, starzenia się ludnosci oraz pomiaru reprodukcji ludności.
E_1A_W06, E_1A_W07C-1, C-2T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-11M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O03_U01
Student potrafi zaprojektować badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej począwszy od sformułowania celów badawczych poprzez zgromadzenie odpowiednich danych, ich analizę, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego.
E_1A_U21, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U12C-1, C-2T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-11M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O03_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
E_1A_K08, E_1A_K01, E_1A_K02C-2T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-11M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O03_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą istoty zjawisk i procesów demograficznych, zna definicje podstawowych kategorii demograficznych.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz nie zna definicji podstawowych kategorii demograficznych.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicje wybranych kategorii demograficznych.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicji wiekszości kategorii demograficznych.
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicje kategorii demograficznych.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna dobrze definicje kategorii demograficznych.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna bardzo dobrze definicje kategorii demograficznych.
E_1A_O03_W02
Student zna metody analizy demograficznej wykorzystywane do badania struktur ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludnosci, starzenia się ludnosci oraz pomiaru reprodukcji ludności.
2,0Student nie zna metod analizy demograficznej.
3,0Student zna dostatecznie wybrane metody analizy demograficznej.
3,5Student zna dośc dobrze wybrane metody analizy demograficznej.
4,0Student zna dobrze wybrane metody analizy demograficznej.
4,5Student zna dobrze wszystkie metody analizy demograficznej.
5,0Student zna bezbłędnie wszystkie metody analizy demograficznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O03_U01
Student potrafi zaprojektować badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej począwszy od sformułowania celów badawczych poprzez zgromadzenie odpowiednich danych, ich analizę, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego.
2,0Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować niektóre etapy prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
3,5Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować wiekszość etapów prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować wiekszość etapów badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować całe badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować oraz zinterpretować wyniki badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O03_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student opanował zasady pracy indywidualnej i przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić indywidualne badanie demograficzne oraz zorganizować zespołowy projekt badawczy.
3,5Student opanował zasady pracy indywidualnej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne, a przy pomocy nauczyciela potrafi zorganizować zespołowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, a z pomocą nauczyciela potrafi wskazać metody analizy demograficznej potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wstępnej analizy wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi wskazać większość metod analizy demograficznej potrzebnych do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać analizy wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi wskazać wszystkie metody analizy demograficznej potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wszechstronnej analizy wyników.

Literatura podstawowa

  1. Holzer Z., Demografia, PWE, Warszawa, 2003
  2. Bąk I., Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2013
  3. Okólski M., Fihel A., Demografia. Współczesne zjawiska i teorie., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Gazińska M., Potencjał demograficzny w regionie. Analiza ilościowa., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu.3
T-A-2Rozwój myśli demograficznej, współczesne teorie ludnościowe.2
T-A-3Źródła i zakres informacji demograficznej.2
T-A-4Metody analizy demograficznej.3
T-A-5Ogólna zasada budowy podstawowych wspólczynników demograficznych.2
T-A-6Liczba i rozmieszczenie ludności.2
T-A-7Struktura ludności według płci, wieku i stanu cywilnego.3
T-A-8Struktura ludności według cech społeczno-zawodowych i wykształcenia.3
T-A-9Ruch naturalny ludności.4
T-A-10Syntetyczne miary reprodukcji ludności.2
T-A-11Ruch wędrówkowy ludności4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Studia literaturowe.10
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej13
A-A-4Konsultacje6
A-A-5Zaliczenie2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O03_W01Student posiada wiedzę dotyczącą istoty zjawisk i procesów demograficznych, zna definicje podstawowych kategorii demograficznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, ze student posiada umiejętność identyfikacji i oceny procesów demograficznych.
Treści programoweT-A-7Struktura ludności według płci, wieku i stanu cywilnego.
T-A-9Ruch naturalny ludności.
T-A-10Syntetyczne miary reprodukcji ludności.
T-A-3Źródła i zakres informacji demograficznej.
T-A-4Metody analizy demograficznej.
T-A-11Ruch wędrówkowy ludności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na podstawie problemu postawionego przez prowadzącego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz nie zna definicji podstawowych kategorii demograficznych.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicje wybranych kategorii demograficznych.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicji wiekszości kategorii demograficznych.
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna definicje kategorii demograficznych.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna dobrze definicje kategorii demograficznych.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk i procesów demograficznych oraz zna bardzo dobrze definicje kategorii demograficznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O03_W02Student zna metody analizy demograficznej wykorzystywane do badania struktur ludności, ruchu naturalnego i wędrówkowego ludnosci, starzenia się ludnosci oraz pomiaru reprodukcji ludności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, ze student posiada umiejętność identyfikacji i oceny procesów demograficznych.
Treści programoweT-A-7Struktura ludności według płci, wieku i stanu cywilnego.
T-A-9Ruch naturalny ludności.
T-A-10Syntetyczne miary reprodukcji ludności.
T-A-4Metody analizy demograficznej.
T-A-11Ruch wędrówkowy ludności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na podstawie problemu postawionego przez prowadzącego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod analizy demograficznej.
3,0Student zna dostatecznie wybrane metody analizy demograficznej.
3,5Student zna dośc dobrze wybrane metody analizy demograficznej.
4,0Student zna dobrze wybrane metody analizy demograficznej.
4,5Student zna dobrze wszystkie metody analizy demograficznej.
5,0Student zna bezbłędnie wszystkie metody analizy demograficznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O03_U01Student potrafi zaprojektować badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej począwszy od sformułowania celów badawczych poprzez zgromadzenie odpowiednich danych, ich analizę, sformułowanie wniosków, aż po stworzenie raportu końcowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, ze student posiada umiejętność identyfikacji i oceny procesów demograficznych.
Treści programoweT-A-7Struktura ludności według płci, wieku i stanu cywilnego.
T-A-9Ruch naturalny ludności.
T-A-10Syntetyczne miary reprodukcji ludności.
T-A-4Metody analizy demograficznej.
T-A-11Ruch wędrówkowy ludności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na podstawie problemu postawionego przez prowadzącego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować niektóre etapy prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
3,5Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować wiekszość etapów prostego badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować wiekszość etapów badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować całe badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować oraz zinterpretować wyniki badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O03_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, ze student posiada umiejętność identyfikacji i oceny procesów demograficznych.
Treści programoweT-A-7Struktura ludności według płci, wieku i stanu cywilnego.
T-A-9Ruch naturalny ludności.
T-A-10Syntetyczne miary reprodukcji ludności.
T-A-4Metody analizy demograficznej.
T-A-11Ruch wędrówkowy ludności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na podstawie problemu postawionego przez prowadzącego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student opanował zasady pracy indywidualnej i przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić indywidualne badanie demograficzne oraz zorganizować zespołowy projekt badawczy.
3,5Student opanował zasady pracy indywidualnej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne, a przy pomocy nauczyciela potrafi zorganizować zespołowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, a z pomocą nauczyciela potrafi wskazać metody analizy demograficznej potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wstępnej analizy wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi wskazać większość metod analizy demograficznej potrzebnych do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać analizy wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie demograficzne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi wskazać wszystkie metody analizy demograficznej potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wszechstronnej analizy wyników.