Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Organizacja handlu i usług
Sylabus przedmiotu Ekonomika gospodarki żywnościowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika gospodarki żywnościowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z zakresu mikroekonomii |
W-2 | Znajomość zagadnień z zakresu makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie złożoności problemów i kategorii ekonomicznych gospodarki żywnościowej |
C-2 | Przedstawienie mechanizmów ekonomicznych funkcjonowania agrobiznesu w skali makro- i mezoekonomicznej, studia przypadków określonych branż i firm |
C-3 | Przedstawienie wybranych elementów otoczenia gospodarki żywnościowej oraz ich wzajemnego oddziaływania, przede wszystkim w sferze finansów i kredytowania oraz powiązania z rynkiem |
C-4 | Dokonanie analizy funkcjonowania gospodarki żywnościowej i przemian strukturalnych dokonywana w aspekcie uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej - wykorzystanie funduszy unijnych i rozwój nowoczesnej struktury instytucjonalnej |
C-5 | Przedstawienie programów operacyjnych rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe kategorie gospodarki żywnościowej | 3 |
T-A-2 | Gospodarka żywnościowa na tle gospodarki narodowej. Rodzaje i typy integracji | 3 |
T-A-3 | Analiza przypadku. Finansowanie agrobiznesu. | 3 |
T-A-4 | Przedsiębiorstwo gospodarki żywnościowej na rynku. .Analizy branży (sektora). Studium przypadku | 3 |
T-A-5 | Struktura instytucjonalna i jej funkcjonowanie. Przemiany strukturalne gospodarki żywnościowej Polski w Unii Europejskiej | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka żywnościowa jako subsystem gospodarki narodowej | 2 |
T-W-2 | Agrobiznes i uwarunkowania rozwoju. Otoczenie rynkowe i instytucjonalne agrobiznesu | 2 |
T-W-3 | Gospodarka zasobami. Procesy realne i strumienie pieniężne w agrobiznesie. System finansowy | 2 |
T-W-4 | Sytuacja produkcyjno-ekonomiczna gospodarki żywnościowej. Metody analizy sektorowej i branżowej | 2 |
T-W-5 | Gospodarka żywnościowa Polski w Unii Europejskiej – przemiany strukturalne | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w cwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 9 |
A-A-3 | Konsultacje | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów - studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Objaśnienie , wyjaśnienie |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studentów poprzez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza i ocena aktywnosci studentów podczas zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E6_W01 Student ma wiedzę na temat ekonomiki przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej oraz procesów gopodarczych zachodzących w tych przedsiębiorstwach. | E_1A_W01, E_1A_W15 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E6_U01 Student posiada umiętność w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy ekonomicznej do analizy ekonomicznych zagadnień dotyczących działalności przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej. | E_1A_U02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E6_K01 Student posiada kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach przedsiebiorstwa gospodarki żywnościowej | E_1A_K05, E_1A_K06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E6_W01 Student ma wiedzę na temat ekonomiki przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej oraz procesów gopodarczych zachodzących w tych przedsiębiorstwach. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji). | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E6_U01 Student posiada umiętność w zakresie wykorzystania zdobytej wiedzy ekonomicznej do analizy ekonomicznych zagadnień dotyczących działalności przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej. | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E6_K01 Student posiada kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach przedsiebiorstwa gospodarki żywnościowej | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji). | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami |
Literatura podstawowa
- Woś A.(red.), Agrobiznes, Key Test, Warszawa, 2010, t. I, t.2.
- praca zbiorowa, Encyklopedia Agrobiznesu, Wyd. Fundacja Innowacja, Warszawa, 1998
- Grabowski S., Ekonomika Gospodarki Żywnościowej, PWSBiA, Warszawa, 2001
- Kapusta F., Teoria Agrobiznesu, AE im. O.Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2001
- Poczta W., Regionalne zróżnicowanie agrobiznesu, AE Poznań, Poznań, 2008
- Poczta W., Kamieńska A., Agrobiznes jako subsystem gospodarki narodowej, AE Poznań, Poznań, 2004
Literatura dodatkowa
- Tomczak F., Od rolnictwa do agrobiznesu, PWE Warszawa, Warszawa, 2004
- Kosiorek M., Propedeutyka procesów integracyjnych w agrobiznesie, AE Poznań, Poznań, 2003