Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Organizacja handlu i usług

Sylabus przedmiotu Międzynarodowe organizacje gospodarcze i polityczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Międzynarodowe organizacje gospodarcze i polityczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy znajomości makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozbudzenie zainteresowań współczesnymi procesami integracyjnymi, procesami dyfuzji i współistnienia różnorodnych form współpracy gospodarczej, społecznej, kulturowej oraz politycznej pomiędzy państwami w ramach powoływanych międzynarodowych organizacji partykularnych i powszechnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Geneza i klasyfikacje międzynarodowych organizacji4
T-A-2Integracja regionalna, globalizacja a regionalizacja2
T-A-3Europejskie organizacje regionalne6
T-A-4Organizacje regionalne na kontynentach amerykańskich2
T-A-5Afrykańskie i Azjatyckie organizacje regionalne4
T-A-6Światowe organizacje finansowe2
T-A-7Europejskie Organizacje Finansowe2
T-A-8Organizacje finansujące rozwój Trzeciego Świata2
T-A-9Organizacje o charakterze konsultacyjnym3
T-A-10Polska a międzynarodowe organizacje finansowe3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowywanie do zajęć i zaliczenia23
A-A-2uczestnictwo w zajęciach30
A-A-3Konsultacje6
A-A-4Zaliczenie2
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wprowadzający
M-2Prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne umożliwiające określenie stopnia realizacji celu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O11/1_W01
Identyfikuje funkcjonujące na świecie organizacje miedzynarodowe
E_1A_W02, E_1A_W03C-1T-A-10, T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-9, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-5M-2, M-1S-1
E_1A_O11/1_W02
Posiada wiedzę na temat współczesnych procesów integracyjnych.
E_1A_W03C-1T-A-10, T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-9, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O11/1_U01
Posiada umiejętność planowania i koordynowania procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
E_1A_U03C-1T-A-10, T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-9, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-5M-2, M-1S-1
E_1A_O11/1_U02
Potrafi zorzróżnić rodzaj i specyfikę procesów integracyjnych.
E_1A_U01C-1T-A-10, T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-9, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O11/1_K01
Kompetencje do aktywnego uczestnictwa w procesach integracyjnych.
E_1A_K04C-1T-A-10, T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-9, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-5M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O11/1_W01
Identyfikuje funkcjonujące na świecie organizacje miedzynarodowe
2,0Opanował poniżej 60% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej.
3,0Opanował od 60 do 69% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej.
3,5Opanował od 70 do 79% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej.
4,0Opanował od 80 do 89% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej.
4,5Opanował od 90 do 95% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej.
5,0Opanował od 96 do 100% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej.
E_1A_O11/1_W02
Posiada wiedzę na temat współczesnych procesów integracyjnych.
2,0Opanował poniżej 60% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych.
3,0Opanował od 60 do 69% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych.
3,5Opanował od 70 do 79% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych.
4,0Opanował od 80 do 89% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych.
4,5Opanował od 90 do 95% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych.
5,0Opanował od 96 do 100% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O11/1_U01
Posiada umiejętność planowania i koordynowania procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
2,0Posiadł 60% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
3,0Posiadł od 60 do 69% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
3,5Posiadł od 70 do 79% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
4,0Posiadł od 80 do 89% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
4,5Posiadł od 90 do 95% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
5,0Posiadł od 96 do 100% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
E_1A_O11/1_U02
Potrafi zorzróżnić rodzaj i specyfikę procesów integracyjnych.
2,0Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę mniej niż 60% procesów integracyjnych.
3,0Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 60 do 69% procesów integracyjnych.
3,5Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 70 do 79% procesów integracyjnych.
4,0Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 80 do 89% procesów integracyjnych.
4,5Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 90 do 95% procesów integracyjnych.
5,0Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 96 do 100% procesów integracyjnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O11/1_K01
Kompetencje do aktywnego uczestnictwa w procesach integracyjnych.
2,0Opanowanie poniżej 60% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych.
3,0Opanowanie od 60 do 69% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych.
3,5Opanowanie od 70 do 79% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych.
4,0Opanowanie od 80 do 89% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych.
4,5Opanowanie od 90 do 95% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych.
5,0Opanowanie od 96 do 100% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych.

Literatura podstawowa

  1. Dorosz, A. Olesiński, Z. Pastusiak L., Stosunki międzynarodowe. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa, 2020
  2. Paul R. Krugman, Maurice Obstfeld, Marc J. Melitz, konomia międzynarodowa : teoria i polityka., PWN, Warszawa, 2018
  3. Kacperska, Elżbieta., Polska we współczesnych międzynarodowych stosunkach gospodarczych, SGH, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Rymarczyk, J., Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Geneza i klasyfikacje międzynarodowych organizacji4
T-A-2Integracja regionalna, globalizacja a regionalizacja2
T-A-3Europejskie organizacje regionalne6
T-A-4Organizacje regionalne na kontynentach amerykańskich2
T-A-5Afrykańskie i Azjatyckie organizacje regionalne4
T-A-6Światowe organizacje finansowe2
T-A-7Europejskie Organizacje Finansowe2
T-A-8Organizacje finansujące rozwój Trzeciego Świata2
T-A-9Organizacje o charakterze konsultacyjnym3
T-A-10Polska a międzynarodowe organizacje finansowe3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowywanie do zajęć i zaliczenia23
A-A-2uczestnictwo w zajęciach30
A-A-3Konsultacje6
A-A-4Zaliczenie2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O11/1_W01Identyfikuje funkcjonujące na świecie organizacje miedzynarodowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowań współczesnymi procesami integracyjnymi, procesami dyfuzji i współistnienia różnorodnych form współpracy gospodarczej, społecznej, kulturowej oraz politycznej pomiędzy państwami w ramach powoływanych międzynarodowych organizacji partykularnych i powszechnych.
Treści programoweT-A-10Polska a międzynarodowe organizacje finansowe
T-A-8Organizacje finansujące rozwój Trzeciego Świata
T-A-4Organizacje regionalne na kontynentach amerykańskich
T-A-2Integracja regionalna, globalizacja a regionalizacja
T-A-6Światowe organizacje finansowe
T-A-9Organizacje o charakterze konsultacyjnym
T-A-7Europejskie Organizacje Finansowe
T-A-1Geneza i klasyfikacje międzynarodowych organizacji
T-A-3Europejskie organizacje regionalne
T-A-5Afrykańskie i Azjatyckie organizacje regionalne
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład wprowadzający
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne umożliwiające określenie stopnia realizacji celu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanował poniżej 60% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej.
3,0Opanował od 60 do 69% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej.
3,5Opanował od 70 do 79% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej.
4,0Opanował od 80 do 89% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej.
4,5Opanował od 90 do 95% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej.
5,0Opanował od 96 do 100% wiedzy niezbędnej do uczestnictwa w procesie tworzenia organizacji międzynarodowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O11/1_W02Posiada wiedzę na temat współczesnych procesów integracyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowań współczesnymi procesami integracyjnymi, procesami dyfuzji i współistnienia różnorodnych form współpracy gospodarczej, społecznej, kulturowej oraz politycznej pomiędzy państwami w ramach powoływanych międzynarodowych organizacji partykularnych i powszechnych.
Treści programoweT-A-10Polska a międzynarodowe organizacje finansowe
T-A-8Organizacje finansujące rozwój Trzeciego Świata
T-A-4Organizacje regionalne na kontynentach amerykańskich
T-A-2Integracja regionalna, globalizacja a regionalizacja
T-A-6Światowe organizacje finansowe
T-A-9Organizacje o charakterze konsultacyjnym
T-A-7Europejskie Organizacje Finansowe
T-A-1Geneza i klasyfikacje międzynarodowych organizacji
T-A-3Europejskie organizacje regionalne
T-A-5Afrykańskie i Azjatyckie organizacje regionalne
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład wprowadzający
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne umożliwiające określenie stopnia realizacji celu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanował poniżej 60% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych.
3,0Opanował od 60 do 69% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych.
3,5Opanował od 70 do 79% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych.
4,0Opanował od 80 do 89% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych.
4,5Opanował od 90 do 95% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych.
5,0Opanował od 96 do 100% wiedzy na temat współczesnych procesów integracyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O11/1_U01Posiada umiejętność planowania i koordynowania procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowań współczesnymi procesami integracyjnymi, procesami dyfuzji i współistnienia różnorodnych form współpracy gospodarczej, społecznej, kulturowej oraz politycznej pomiędzy państwami w ramach powoływanych międzynarodowych organizacji partykularnych i powszechnych.
Treści programoweT-A-10Polska a międzynarodowe organizacje finansowe
T-A-8Organizacje finansujące rozwój Trzeciego Świata
T-A-4Organizacje regionalne na kontynentach amerykańskich
T-A-2Integracja regionalna, globalizacja a regionalizacja
T-A-6Światowe organizacje finansowe
T-A-9Organizacje o charakterze konsultacyjnym
T-A-7Europejskie Organizacje Finansowe
T-A-1Geneza i klasyfikacje międzynarodowych organizacji
T-A-3Europejskie organizacje regionalne
T-A-5Afrykańskie i Azjatyckie organizacje regionalne
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład wprowadzający
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne umożliwiające określenie stopnia realizacji celu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Posiadł 60% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
3,0Posiadł od 60 do 69% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
3,5Posiadł od 70 do 79% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
4,0Posiadł od 80 do 89% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
4,5Posiadł od 90 do 95% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
5,0Posiadł od 96 do 100% umiejętności planowania i koordynacji procesów związanych z tworzeniem organizacji międzynarodowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O11/1_U02Potrafi zorzróżnić rodzaj i specyfikę procesów integracyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowań współczesnymi procesami integracyjnymi, procesami dyfuzji i współistnienia różnorodnych form współpracy gospodarczej, społecznej, kulturowej oraz politycznej pomiędzy państwami w ramach powoływanych międzynarodowych organizacji partykularnych i powszechnych.
Treści programoweT-A-10Polska a międzynarodowe organizacje finansowe
T-A-8Organizacje finansujące rozwój Trzeciego Świata
T-A-4Organizacje regionalne na kontynentach amerykańskich
T-A-2Integracja regionalna, globalizacja a regionalizacja
T-A-6Światowe organizacje finansowe
T-A-9Organizacje o charakterze konsultacyjnym
T-A-7Europejskie Organizacje Finansowe
T-A-1Geneza i klasyfikacje międzynarodowych organizacji
T-A-3Europejskie organizacje regionalne
T-A-5Afrykańskie i Azjatyckie organizacje regionalne
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład wprowadzający
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne umożliwiające określenie stopnia realizacji celu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę mniej niż 60% procesów integracyjnych.
3,0Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 60 do 69% procesów integracyjnych.
3,5Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 70 do 79% procesów integracyjnych.
4,0Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 80 do 89% procesów integracyjnych.
4,5Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 90 do 95% procesów integracyjnych.
5,0Umie rozróżnić rodzaj i specyfikę od 96 do 100% procesów integracyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O11/1_K01Kompetencje do aktywnego uczestnictwa w procesach integracyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Rozbudzenie zainteresowań współczesnymi procesami integracyjnymi, procesami dyfuzji i współistnienia różnorodnych form współpracy gospodarczej, społecznej, kulturowej oraz politycznej pomiędzy państwami w ramach powoływanych międzynarodowych organizacji partykularnych i powszechnych.
Treści programoweT-A-10Polska a międzynarodowe organizacje finansowe
T-A-8Organizacje finansujące rozwój Trzeciego Świata
T-A-4Organizacje regionalne na kontynentach amerykańskich
T-A-2Integracja regionalna, globalizacja a regionalizacja
T-A-6Światowe organizacje finansowe
T-A-9Organizacje o charakterze konsultacyjnym
T-A-7Europejskie Organizacje Finansowe
T-A-1Geneza i klasyfikacje międzynarodowych organizacji
T-A-3Europejskie organizacje regionalne
T-A-5Afrykańskie i Azjatyckie organizacje regionalne
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład wprowadzający
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne umożliwiające określenie stopnia realizacji celu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie poniżej 60% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych.
3,0Opanowanie od 60 do 69% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych.
3,5Opanowanie od 70 do 79% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych.
4,0Opanowanie od 80 do 89% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych.
4,5Opanowanie od 90 do 95% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych.
5,0Opanowanie od 96 do 100% umiejętności umozliwiających aktywne uczestnictwo w procesach integracyjnych.