Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Organizacja handlu i usług
Sylabus przedmiotu Metody badań rynkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody badań rynkowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii, marketingu, negocjacji, prawa a także być komunikatywnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi badań rynkowych. |
C-2 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych). | 3 |
T-A-2 | Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych. | 3 |
T-A-3 | Omówienie metod badań dokumentów. Metoda badań dokumentów. Analiza treści. | 2 |
T-A-4 | Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych. | 4 |
T-A-5 | Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Budowanie programu aeania i pomiaru satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów. | 4 |
T-A-6 | Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań. | 4 |
T-A-7 | Realizacja samodzielnej prezentacji | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji na zaliczenie | 17 |
A-A-3 | Omówienie samodzielnie przygotowanej prezentacji | 3 |
A-A-4 | Sprawdzian zaliczeniowy | 2 |
A-A-5 | Konsultacje | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Materiał z zajęć zaliczany na podstawie samodzielnej prezentacji wykonanej na podstawie zebranych informacji (prezentacja projektu na zajęciach) i sprawdzianu zaliczeniowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O2_W01 Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej | E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W10, E_1A_W13, E_1A_W14, E_1A_W15 | — | C-1 | T-A-2, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
E_1A_O2_W02 Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji | E_1A_W06 | — | C-2 | T-A-2, T-A-6, T-A-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O2_U01 Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej. Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań. | E_1A_U21, E_1A_U01, E_1A_U05, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U17, E_1A_U18, E_1A_U19, E_1A_U20 | — | C-1, C-2 | T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O2_K01 Student potrafi zorganizować przeprowadzenie badań zarówno audytoryjnych, jak i bezpośrednich. | E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K07, E_1A_K08, E_1A_K09, E_1A_K01, E_1A_K03 | — | C-1, C-2 | T-A-7, T-A-3, T-A-1, T-A-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O2_W01 Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu badań rynkowych |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne | |
3,5 | Student posiada cząstkową wiedzę na temat badań istoty badań rynkowych oraz zna definicje | |
4,0 | Student posiada wiedzę an temat istoty zjawisk i procesów z zakresu analizy rynku | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk procesów zakresu analizy rynku | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu istoty z zakresu procesów analizy rynku i bardzo dobrze definuje pojęcia w tym zakresie | |
E_1A_O2_W02 Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu gromadzenia informacji |
3,0 | Student posiada ma podstawową wiedzę zakresu gromadzenia informacji. | |
3,5 | Student posiada cząstkową wiedzę na temat gormadzenia informacji | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat gromadzenia informacji | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i bardzo dobrze definuje pojęcia w tym zakresie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O2_U01 Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej. Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań. | 2,0 | Student nie opanował wiedzy na temat istoty gromadzenia materiału |
3,0 | Student w zakresie podstawowym opanował istotę gromadzenia materiału | |
3,5 | Student posiada czątkową wiedzę na temat istoty gromadzenia materiału i definicji w tym zakresie | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji | |
5,0 | Student posiada bardzo wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji oraz szeroką wiedzę w zakresie definicji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O2_K01 Student potrafi zorganizować przeprowadzenie badań zarówno audytoryjnych, jak i bezpośrednich. | 2,0 | Student nie opanował podstawego materiału programowego i nie zna praktycznego zastosowania |
3,0 | Student w zakresie podstawowym opanował materiał programowy i zna po cześci praktyczne zastosowanie | |
3,5 | Student w zakresie podstawowym opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie | |
4,0 | Student w zakresie przeciętnym opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie | |
4,5 | Student w zakresie ponadprzeciętnym opanował materiał programowy i praktyczenie zastosowanie | |
5,0 | Student w zakresie bardzo dobrym opanował zarówno materiał programowy jaki praktyczne zastosowanie |
Literatura podstawowa
- Red. Mazurek-Łopacińska, Krystyna; Sobocińska, Magdalena, Badania marketingowe wobec nowych trendów w otoczeniu., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2020
- Earl Babbie ; tł. Witold Betkiewicz [et al.]., Podstawy badań społecznych, PWN, 2008