Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Organizacja handlu i usług

Sylabus przedmiotu Rynek pieniężny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynek pieniężny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość makorekonomii
W-2Znajmomość finansów i bankowowści

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinien rozumieć znaczenie rynku pieniężnego dla gospodarki wolnorynkowej, a ponadto powinien wykazać się umiejętnością pozyskania informacji o rynku
C-2Student powinien znać i rozróżniać instrumenty rynku pieniężnego oraz ocenić ich ryzko inwestycyjne
C-3Student powinien znać instytucje rynku pieniężnego, wyjaśnić ich rolę i znaczenie dla rynku
C-4Student powinienin umieć odpowiednio interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym. Student powinien umieć właściwie dobierać instrumenty rynku pieniężnego w zależności od oczekiwań uczestników tego rynku
C-5Student zna i potrafi wykorzystać w praktyce miary wykorzystywane na rynku pieniężnym oraz właściwie je interpretować
C-6Student ma świadomość konieczności ciągłego pogłębiania swojej wiedzy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcie rynku pieniężnego i jego struktura. Podział rynku pieniężnego3
T-A-2Uczestnicy rynku pieniężnego (Inwestorzy instytucjonalni na rynku pieniężnym, rola dealerów rynku pieniężnego)3
T-A-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)3
T-A-4Finansowe instrumenty rozliczeniowe (karty kredytowe, akredytywa, inkaso)1
T-A-5Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy4
T-A-6Operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W)2
T-A-7Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi1
T-A-8Rynek walutowy - Forex3
T-A-9Rynek międzybankowy2
T-A-10Kurs krzyżowy2
T-A-11Kurs parytetowy2
T-A-12Zagrożenia związane z korzystania z instrumentów rynku pieniężnego4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Czytanie wskazanej literatury7
A-A-2Uczestnicwo w zajęciach30
A-A-3Przygotowanie się do zajęć7
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia8
A-A-5Zaliczenie2
A-A-6Konsultacje6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1projekt informacyjny
M-2projekt problemowy
M-3projekt konwersatoryjny
M-4projekt multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne weryfikujące wszystkie z założonych celów przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O4_W01
Student ma wiedzę z zakresu miejsca rynku pieniężnego na rynku finansowym. Rozumie znaczenie rynku pieniężnego dla gospodarki wolnorynkowej
E_1A_W01, E_1A_W11C-1T-A-1M-1S-1
E_1A_O4_W02
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instytucji rynku pieniężnego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania
E_1A_W02C-3T-A-2M-1, M-4S-1
E_1A_O4_W03
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instrumentów rynku pieniężnego i zna sposoby ich ekonomicznego wykorzystania
E_1A_W06C-2T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-12M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O4_U01
Student potrafi interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym i stawiać właściwe wnioski
E_1A_U21, E_1A_U01C-4T-A-7, T-A-6, T-A-5M-2, M-1, M-3, M-4S-1
E_1A_O4_U02
Student potrafi w praktyce obliczać miary wykorzystywane na rynku pieniężnym i dokonywać właściwej ich interpretacji
E_1A_U21, E_1A_U04C-4, C-5T-A-7, T-A-8, T-A-3, T-A-11, T-A-10M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O4_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się
E_1A_K01C-6T-A-7, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O4_W01
Student ma wiedzę z zakresu miejsca rynku pieniężnego na rynku finansowym. Rozumie znaczenie rynku pieniężnego dla gospodarki wolnorynkowej
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu definicji rynku pieniężnego i nie rozumie znaczenia tego rynku dla gospodarki
3,0Student zna definicję rynku pieniężnego
3,5Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pieniężnego na rynku finansowym
4,0Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pieniężnego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny
4,5Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny i zna jego rolę
5,0Student bardzo dobrze definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny, zna rolę rynku pienieznego i zna przykłady wpływu rynku pieneiznego na gospodarkę
E_1A_O4_W02
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instytucji rynku pieniężnego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania
2,0Student nie zna instytucji rynku pieniężnego
3,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym
3,5Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa na rynku
4,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa oraz zakładów ubezpieczeń na rynku pienieżnym,
4,5Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa, zakładów ubezpieczeń funduszy inwestycyjnych rynku pienieżnego na rynku
5,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa, zakładów ubezpieczeń funduszy inwestycyjnych rynku pieniężnego na rynku. Bardzo dobrze rozumie ich rolę i wzajemne oddziaływanie
E_1A_O4_W03
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instrumentów rynku pieniężnego i zna sposoby ich ekonomicznego wykorzystania
2,0Student nie zna instrumentów rynku pieniężnego
3,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna istotę kart kredytowych i kart płatniczych
3,5Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku, zna istotę kart kredytowych i kart płatniczych
4,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i kart płatniczych
4,5Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i płatniczych, oraz skryptów dłużnych przedsiębiorstw
5,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i kart płatniczych, wie czym są i jakie są rodzaje skryptów dłużnych przedsiębiorstw

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O4_U01
Student potrafi interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym i stawiać właściwe wnioski
2,0Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących na rynku pieniężnym
3,0Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym
3,5Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym oraz na rynku walutowym
4,0Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym oraz na rynku walutowym i właściwie wyciąga wnioski
4,5Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym, na rynku walutowym, rynku stóp procentowych i właściwie wyciąga wnioski,
5,0Student wykazuje bardzo dobrą umiejętność interpretacji procesów zachodzących, na rynku międzybankowym, na rynku walutowym (forex), rynku stóp procentowych i właściwie wyciąga wnioski,
E_1A_O4_U02
Student potrafi w praktyce obliczać miary wykorzystywane na rynku pieniężnym i dokonywać właściwej ich interpretacji
2,0Student nie potrafi w praktyce dokonać obliczeń miar wykorzystywanych na rynku pieniężnym, ani dokonać ich interpretacji
3,0Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki
3,5Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki, potrafi właściwie obliczyć odsetki
4,0Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID
4,5Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID, właściwie interpretuje zmiany podstawowych stóp procentowych i potrafi wskazać konsekwencje tych zmian
5,0Student bardzo dobrze potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID, właściwie interpretuje zmiany podstawowych stóp procentowych i potrafi wskazać konsekwencje tych zmian, zna wysokości stóp procentowych procentowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O4_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku pieniężnym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Agnieszka Tomczak, Polityka monetarna w warunkach rozwoju rynków finansowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2013
  2. Irena Pyka, Bank centralny na współczesnym rynku pieniężnym, C.H.Beck, Warszawa, 2010
  3. red. nauk.: Katarzyna Gabryelczyk, Elżbieta Gruszczyńska-Brożba, Współczesne problemy rynku pieniężnego i kapitałowego : teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, 2009
  4. red. Andrzej Sławiński, Polityka pieniężna, C.H. Beck, Warszawa, 2011
  5. red. nauk. Wiesława Przybylska-Kapuścińska, Wybrane problemy rynku pieniężnego i kapitałowego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. red. nauk. Joanna Świderska, Bank centralny w Polsce : wybrane aspekty, Difin, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcie rynku pieniężnego i jego struktura. Podział rynku pieniężnego3
T-A-2Uczestnicy rynku pieniężnego (Inwestorzy instytucjonalni na rynku pieniężnym, rola dealerów rynku pieniężnego)3
T-A-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)3
T-A-4Finansowe instrumenty rozliczeniowe (karty kredytowe, akredytywa, inkaso)1
T-A-5Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy4
T-A-6Operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W)2
T-A-7Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi1
T-A-8Rynek walutowy - Forex3
T-A-9Rynek międzybankowy2
T-A-10Kurs krzyżowy2
T-A-11Kurs parytetowy2
T-A-12Zagrożenia związane z korzystania z instrumentów rynku pieniężnego4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Czytanie wskazanej literatury7
A-A-2Uczestnicwo w zajęciach30
A-A-3Przygotowanie się do zajęć7
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia8
A-A-5Zaliczenie2
A-A-6Konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O4_W01Student ma wiedzę z zakresu miejsca rynku pieniężnego na rynku finansowym. Rozumie znaczenie rynku pieniężnego dla gospodarki wolnorynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinien rozumieć znaczenie rynku pieniężnego dla gospodarki wolnorynkowej, a ponadto powinien wykazać się umiejętnością pozyskania informacji o rynku
Treści programoweT-A-1Pojęcie rynku pieniężnego i jego struktura. Podział rynku pieniężnego
Metody nauczaniaM-1projekt informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne weryfikujące wszystkie z założonych celów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu definicji rynku pieniężnego i nie rozumie znaczenia tego rynku dla gospodarki
3,0Student zna definicję rynku pieniężnego
3,5Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pieniężnego na rynku finansowym
4,0Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pieniężnego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny
4,5Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny i zna jego rolę
5,0Student bardzo dobrze definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny, zna rolę rynku pienieznego i zna przykłady wpływu rynku pieneiznego na gospodarkę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O4_W02Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instytucji rynku pieniężnego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Cel przedmiotuC-3Student powinien znać instytucje rynku pieniężnego, wyjaśnić ich rolę i znaczenie dla rynku
Treści programoweT-A-2Uczestnicy rynku pieniężnego (Inwestorzy instytucjonalni na rynku pieniężnym, rola dealerów rynku pieniężnego)
Metody nauczaniaM-1projekt informacyjny
M-4projekt multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne weryfikujące wszystkie z założonych celów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna instytucji rynku pieniężnego
3,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym
3,5Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa na rynku
4,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa oraz zakładów ubezpieczeń na rynku pienieżnym,
4,5Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa, zakładów ubezpieczeń funduszy inwestycyjnych rynku pienieżnego na rynku
5,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa, zakładów ubezpieczeń funduszy inwestycyjnych rynku pieniężnego na rynku. Bardzo dobrze rozumie ich rolę i wzajemne oddziaływanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O4_W03Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instrumentów rynku pieniężnego i zna sposoby ich ekonomicznego wykorzystania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Student powinien znać i rozróżniać instrumenty rynku pieniężnego oraz ocenić ich ryzko inwestycyjne
Treści programoweT-A-6Operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W)
T-A-4Finansowe instrumenty rozliczeniowe (karty kredytowe, akredytywa, inkaso)
T-A-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)
T-A-12Zagrożenia związane z korzystania z instrumentów rynku pieniężnego
Metody nauczaniaM-2projekt problemowy
M-1projekt informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne weryfikujące wszystkie z założonych celów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna instrumentów rynku pieniężnego
3,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna istotę kart kredytowych i kart płatniczych
3,5Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku, zna istotę kart kredytowych i kart płatniczych
4,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i kart płatniczych
4,5Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i płatniczych, oraz skryptów dłużnych przedsiębiorstw
5,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i kart płatniczych, wie czym są i jakie są rodzaje skryptów dłużnych przedsiębiorstw
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O4_U01Student potrafi interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym i stawiać właściwe wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-4Student powinienin umieć odpowiednio interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym. Student powinien umieć właściwie dobierać instrumenty rynku pieniężnego w zależności od oczekiwań uczestników tego rynku
Treści programoweT-A-7Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi
T-A-6Operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W)
T-A-5Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy
Metody nauczaniaM-2projekt problemowy
M-1projekt informacyjny
M-3projekt konwersatoryjny
M-4projekt multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne weryfikujące wszystkie z założonych celów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących na rynku pieniężnym
3,0Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym
3,5Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym oraz na rynku walutowym
4,0Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym oraz na rynku walutowym i właściwie wyciąga wnioski
4,5Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym, na rynku walutowym, rynku stóp procentowych i właściwie wyciąga wnioski,
5,0Student wykazuje bardzo dobrą umiejętność interpretacji procesów zachodzących, na rynku międzybankowym, na rynku walutowym (forex), rynku stóp procentowych i właściwie wyciąga wnioski,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O4_U02Student potrafi w praktyce obliczać miary wykorzystywane na rynku pieniężnym i dokonywać właściwej ich interpretacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
Cel przedmiotuC-4Student powinienin umieć odpowiednio interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym. Student powinien umieć właściwie dobierać instrumenty rynku pieniężnego w zależności od oczekiwań uczestników tego rynku
C-5Student zna i potrafi wykorzystać w praktyce miary wykorzystywane na rynku pieniężnym oraz właściwie je interpretować
Treści programoweT-A-7Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi
T-A-8Rynek walutowy - Forex
T-A-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)
T-A-11Kurs parytetowy
T-A-10Kurs krzyżowy
Metody nauczaniaM-2projekt problemowy
M-1projekt informacyjny
M-3projekt konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne weryfikujące wszystkie z założonych celów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w praktyce dokonać obliczeń miar wykorzystywanych na rynku pieniężnym, ani dokonać ich interpretacji
3,0Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki
3,5Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki, potrafi właściwie obliczyć odsetki
4,0Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID
4,5Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID, właściwie interpretuje zmiany podstawowych stóp procentowych i potrafi wskazać konsekwencje tych zmian
5,0Student bardzo dobrze potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID, właściwie interpretuje zmiany podstawowych stóp procentowych i potrafi wskazać konsekwencje tych zmian, zna wysokości stóp procentowych procentowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O4_K01Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-6Student ma świadomość konieczności ciągłego pogłębiania swojej wiedzy
Treści programoweT-A-7Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi
T-A-6Operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W)
T-A-4Finansowe instrumenty rozliczeniowe (karty kredytowe, akredytywa, inkaso)
T-A-5Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy
T-A-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)
Metody nauczaniaM-1projekt informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne weryfikujące wszystkie z założonych celów przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku pieniężnym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0