Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Rynki międzynarodowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rynki międzynarodowe | ||
Specjalność | Międzynarodowe stosunki ekonomiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studentów niezbędnych informacji do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych. | 3 |
T-K-2 | Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego. | 3 |
T-K-3 | Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa. | 3 |
T-K-4 | Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe. | 3 |
T-K-5 | Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym. | 3 |
T-K-6 | Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność. | 3 |
T-K-7 | Metody badań rynków zagranicznych. | 3 |
T-K-8 | Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków. | 3 |
T-K-9 | Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych. | 3 |
T-K-10 | Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-K-2 | Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego. | 23 |
A-K-3 | Zaliczenie | 2 |
A-K-4 | Konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny |
M-2 | wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów. |
S-2 | Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności |
S-3 | Ocena podsumowująca: praza zaliczeniowa |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/8_W01 ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2 | S-1 |
E_1A_D9/8_W02 Zna pojęcie i formy funkcjonowania rynków międzynarodowych | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/8_U01 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U16 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D9/8_U02 Identyfikuje głowne kierunki i formy rozwoju rynków międzynardowych | E_1A_U21, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U05, E_1A_U16 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/8_K02 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych | E_1A_K05, E_1A_K09, E_1A_K02, E_1A_K03 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2 | S-2 |
E_1A_D9/8_K03 potrafi pracować w grupie | E_1A_K08, E_1A_K09, E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/8_W01 ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych | 2,0 | nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych |
3,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D9/8_W02 Zna pojęcie i formy funkcjonowania rynków międzynarodowych | 2,0 | nie zna pojęcia i form funkcjonowania rynków międzynarodowych |
3,0 | Zna pojęcie i formy funkcjonowania rynków międzynarodowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna pojęcie i formy funkcjonowania rynków międzynarodowych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna pojęcie i formy funkcjonowania rynków międzynarodowych w stopniu dobrym | |
4,5 | Zna pojęcie i formy funkcjonowania rynków międzynarodowych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna pojęcie i formy funkcjonowania rynków międzynarodowych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/8_U01 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne | 2,0 | nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne |
3,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym | |
4,5 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D9/8_U02 Identyfikuje głowne kierunki i formy rozwoju rynków międzynardowych | 2,0 | Nie Identyfikuje głownych kierunków i form rozwoju rynków międzynardowych |
3,0 | Identyfikuje głowne kierunki i formy rozwoju rynków międzynardowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Identyfikuje głowne kierunki i formy rozwoju rynków międzynardowych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Identyfikuje głowne kierunki i formy rozwoju rynków międzynardowych w stopniu dobrym | |
4,5 | Identyfikuje głowne kierunki i formy rozwoju rynków międzynardowych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Identyfikuje głowne kierunki i formy rozwoju rynków międzynardowych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/8_K02 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych | 2,0 | Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych |
3,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D9/8_K03 potrafi pracować w grupie | 2,0 | Nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym | |
3,5 | Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań | |
4,0 | Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu | |
4,5 | Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami | |
5,0 | Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy |
Literatura podstawowa
- Artur Pollok, Bogumiła Szopa, Ekonomia globalna. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2017, ebook
- Wirginia Doryń, Dorota Wawrzyniak, Kraje Unii Europejskiej w globalnych łańcuchach wartości, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2021, ebook
Literatura dodatkowa
- Krystyna Mazurek-Łopacińska., Zachowania konsumentów na współczesnym rynku : perspektywa marketingowa, PWE, Warszawa, 2021
- Gabriela Golawska-Witkowska, Ewa Mazurek-Krasodomska, Anna Rzeczycka., Przedsiębiorstwo na rynku finansowym, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2019
- 2011
- Wojciech Popczyk, Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym. Analiza porównawcza ekspansji międzynarodowej firm rodzinnych i nierodzinnych z rynku NewConnect, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódz, 2013, ebook