Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Interwencjonizm państwowy - podstawy teoretyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Interwencjonizm państwowy - podstawy teoretyczne
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie podstaw z zakresu makro, mikroekonomii,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.6
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.2
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.4
T-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.2
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.2
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.2
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.2
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.4
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.2
T-K-10Interwencjonizm w UE.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2Przygotowanie się do zajęć i egzaminu końcowego23
A-K-3Egzamin2
A-K-4Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny bądź ustny mający na celu ocenę stopnia realizacji celów.
S-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/7_W01
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-2T-K-4, T-K-2, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-2
E_1A_D9/7_W02
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W13, E_1A_W14, E_1A_W15C-1, C-2T-K-4, T-K-2, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/7_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U09, E_1A_U10C-2T-K-4, T-K-2, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-6M-2S-2
E_1A_D9/7_U02
Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
E_1A_U21, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U11, E_1A_U12C-1, C-2T-K-4, T-K-2, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/7_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03C-1, C-2T-K-4, T-K-2, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-2
E_1A_D9/7_K02
potrafi pracować w grupie
E_1A_K01, E_1A_K02C-2T-K-4, T-K-2, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-6M-2S-2
E_1A_D9/7_K03
Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03C-1, C-2T-K-4, T-K-2, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/7_W01
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/7_W02
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/7_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/7_U02
Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
2,0Nie identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
3,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/7_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
2,0Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych
3,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/7_K02
potrafi pracować w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy
E_1A_D9/7_K03
Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
2,0Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. A. Jakimowicz, Podstawy interwencjonizmu państwowego, PWN, Warszawa, 2019
  2. C. Kosikowski, Współczesny interwencjonizm, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2018
  3. N. Rothbard Murray, Interwencjonizm, czyli władza a rynek, Fijorr, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Małgorzata Rączkiewicz, Meandry procesów demokratyzacji i transformacji systemowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2013
  2. 9 Stanisław Kowalczyk, Roman Sobiecki, Interwencjonizm w erze globalizacji, KWARTALNIK NAUK O PRZEDSIĘBIORSTWIE, 2019, 2019/2, file:///C:/Users/48603/AppData/Local/Temp/1033-Tekst%20artyku%C5%82u-1799-1-10-20191105.pdf
  3. Barbara Danowska-Prokop, OD LIBERALNEJ DO KEYNESOWSKIEJ WIZJI PAŃSTWA, Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2014, nr 176 Kategorie i teorie ekonomiczne oraz polityka gospodarcza, https://sbc.org.pl/Content/101222/4_B.Danowska-Prokop_Od_liberalnej_do_keynesowskiej_wizji....pdf

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.6
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.2
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.4
T-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.2
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.2
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.2
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.2
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.4
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.2
T-K-10Interwencjonizm w UE.4
30

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2Przygotowanie się do zajęć i egzaminu końcowego23
A-K-3Egzamin2
A-K-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/7_W01ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/7_W02Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny bądź ustny mający na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/7_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/7_U02Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny bądź ustny mający na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
3,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/7_K01ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych
3,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/7_K02potrafi pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D9/7_K03Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym