Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość
Sylabus przedmiotu Podstawy rachunku kosztów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rachunkowość | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy rachunku kosztów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie jest konieczna wiedza początkowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z istotą i zakresem rachunku kosztów oraz strukturą rachunku kosztów i wyników |
C-2 | Zapoznanie słuchaczy z różnymi odmianami rachunku kosztów |
C-3 | Zapoznanie słuchaczy z zasadami pomiaru, wyceny, ewidencji i rozliczania kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów oraz przygotowanie ich do samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiacych tematykę zajęć |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Koszty – istota i klasyfikacja, pojęcia bliskoznaczne. | 2 |
T-W-2 | Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. | 2 |
T-W-3 | Etapy tradycyjnego rachunku kosztów i jego miejsce w systemie rachunkowości finansowej. | 1 |
T-W-4 | Zasady pomiaru i wyceny kosztów rodzajowych w tradycyjnym rachunku kosztów. | 3 |
T-W-5 | Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie. | 3 |
T-W-6 | Zasady rozliczania i ewidencji kosztów w czasie i kosztów pośrednich. | 2 |
T-W-7 | Kalkulacja kosztów. | 4 |
T-W-8 | Księgowanie kosztów na koniec roku w wypadku sporządzania różnych wariantów rachunku zysków i strat. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 30 |
A-W-3 | Samodzielne rozwiązywanie problemów dotyczących pomiaru, wyceny, ewidencji i rozliczania kosztów oraz kalkulacji | 40 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 30 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny – test wielokrotnego wyboru, zadania problemowe do wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10-_WEk/PD/R11_W01 Słuchacz zna istotę i podstawowe zagadnienia z zakresu rachunku kosztów, zna zasady jego funkcjonowania według polskiego prawa bilansowego. Posiada podstawową wiedzę o innych odmianach rachunku kosztów i ich zastosowaniach. | R_10-_W01, R_10-_W02, R_10-_W03 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10-_WEk/PD/R11_U01 Słuchacz potrafi odróżnić koszty od pojęć bliskoznacznych. Potrafi klasyfikować koszty, określić zasady ich pomiaru i wyceny, prezentuje sposób ujęcia kosztów w ewidencji księgowej. Potrafi przedstawić koszty w rachunku zysków i strat. | R_10-_U02, R_10-_U03, R_10-_U05 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10-_WEk/PD/R11_K01 Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy związane z realizacją poszczególnych etapów tradycyjnego rachunku kosztów. Aktywnie uczestniczy w dyskusji dotyczącej problemów tradycyjnego rachunku kosztów. | R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10-_WEk/PD/R11_W01 Słuchacz zna istotę i podstawowe zagadnienia z zakresu rachunku kosztów, zna zasady jego funkcjonowania według polskiego prawa bilansowego. Posiada podstawową wiedzę o innych odmianach rachunku kosztów i ich zastosowaniach. | 2,0 | Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10-_WEk/PD/R11_U01 Słuchacz potrafi odróżnić koszty od pojęć bliskoznacznych. Potrafi klasyfikować koszty, określić zasady ich pomiaru i wyceny, prezentuje sposób ujęcia kosztów w ewidencji księgowej. Potrafi przedstawić koszty w rachunku zysków i strat. | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10-_WEk/PD/R11_K01 Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy związane z realizacją poszczególnych etapów tradycyjnego rachunku kosztów. Aktywnie uczestniczy w dyskusji dotyczącej problemów tradycyjnego rachunku kosztów. | 2,0 | Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe | |
4,5 | Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu. | |
5,0 | Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości. |
Literatura podstawowa
- Czubakowska K., Rachunek kosztów i wyników, PWE, Warszawa, 2015, I
- Gos W., Kiziukiewicz T., Mućko P., Nadolna B., Zarządzanie kosztami: teoria i dobre praktyki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- Nowak E., Rachunek kosztów w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2018, 2
- Szczypa P., Kalkulacja i rachunek kosztów - od teorii do praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2019
- Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2009
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarzadcza T. 1, Ekspert, Warszawa, 2012
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zbiór zadań. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011