Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 24 3,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 24 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji.
C-2Rozumienie zasad, prawidłowości i instrumentów zarządzania.
C-3Umiejętność opisu i analizy problemów zarządzania.
C-4Umiejętność kwalifikacji problemów zarządzania do obszarów poszczególnych funkcji kierowniczych.
C-5Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację.
C-6Zrozumienie istoty procesu zarządzania.
C-7Zapoznanie studentów z funkcjami zarządzania
C-8Nabywanie umiejętności planowania gospodarowania czasem i ustalania priorytetów w organizacji
C-9Budowa umiejętności motywowania pracowników
C-10Nabywanie umiejętności przeprowadzenia kontroli w organizacji
C-11Kształtowanie umiejętności diagnozowania problemów w organizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota zarządzania i elementy procesu zarządzania2
T-A-2Klasyfikacja, role i umiejętności menedżerów3
T-A-3Planowanie i podejmowanie decyzji w organizacji3
T-A-4Ogólny model organizacji przedsiębiorstwa. Budowa i typologia struktur organizacyjnych3
T-A-5Motywowanie pracownika do pracy3
T-A-6Proces i rodzaje kontroli3
T-A-7Władza, przywództwo i proces oddziaływania3
T-A-8Problemy w organizacji i sposoby ich rozwiązywania2
T-A-9Zarządzanie komunikowaniem się w organizacjach2
24
wykłady
T-W-1Zarządzanie – jego istota i znaczenie1
T-W-2Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania1
T-W-3Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy1
T-W-4Władza. Informacja i komunikacja w zarządzaniu1
T-W-5Struktura zarządzania. Cele i funkcje zarządzania.1
T-W-6Struktura organizacyjna – uwarunkowania i kierunki ewolucji2
T-W-7Zarządzanie jako proces informacyjno-decyzyjny1
T-W-8Metody zarządzania. Kryteria oceny sprawności działania.2
T-W-9Istota pracy kierowniczej, składniki kierowania.2
T-W-10Role kierownicze, style kierowania, umiejętności kierownicze.2
T-W-11Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania.2
T-W-12Zarządzanie w kontekście zmian.2
T-W-13Zarządzanie w warunkach globalizacji.2
T-W-14Sfery makrootoczenia kształtujące szanse i zagrożenia rozwoju2
T-W-15Zakres analizy otoczenia konkurencyjnego. Analiza „pięciu sił” M.E. Portera.2
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-A-2Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego13
A-A-3Przygotowanie się do zajęć21
A-A-4Praca z ćwiczeniami30
A-A-5Kolokwium2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach24
A-W-2Zapoznawanie się z literaturą dodatkową15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu48
A-W-4Egzamin3
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Opis
M-5Objaśnienie
M-6Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena formująca: Dyskusja wyników i propozycji w zakresie przyjetych rozwiazań ćwiczeń i zadań problemowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B03_W01
Ma wiedzę o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
Z_1A_W01C-5, C-1, C-2, C-4, C-3T-W-12, T-W-10, T-W-6, T-W-13, T-W-8, T-W-9, T-W-15, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-11, T-W-5M-2, M-3, M-1S-1
Z_1A_B03_W02
Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację
Z_1A_W04C-2T-W-2M-2, M-3, M-1S-1
Z_1A_B03_W03
Ma wiedzę o zarządzaniu, która pozwala absolwentowi przypisywać problemy do funkcji zarządzania
Z_1A_W11C-4T-W-10, T-W-3M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B03_U01
Posiada umiejętność planowania pracy w organizacji, gospodarowania czasem, motywowania pracowników oraz przeprowadzania procesu kontroli
Z_1A_U04, Z_1A_U06, Z_1A_U03, Z_1A_U05, Z_1A_U07C-9, C-8, C-10T-A-5, T-A-9, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-2M-3, M-6S-3
Z_1A_B03_U02
Ma umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy
Z_1A_U02, Z_1A_U01, Z_1A_U05C-5, C-6, C-2, C-4, C-3T-A-1, T-A-8M-6S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B03_K01
Absolwent jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialności za swoje działania oraz zespołu
Z_1A_K08, Z_1A_K02C-5, C-1, C-2, C-4, C-3T-W-12, T-W-10, T-W-6, T-W-13, T-W-8, T-W-9, T-W-15, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-11, T-W-5, T-A-5, T-A-1, T-A-8, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-2M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_B03_W01
Ma wiedzę o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
2,0niedostateczny poziom wiedzy o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
3,0zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania
3,5zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania i podać definicję cyklu działania zorganizowanego
4,0dobra wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego, tłumaczyć związki między nimi
4,5bardzo dobra wiedza wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego oraz potrafi wytłumaczyć scharakteryzować podstawowe systemy kierowania
5,0znakomita wiedza potrafi identyfikować i tłumaczyć wpływ poszczególnych szkół zarządzania na teorię zarządzania
Z_1A_B03_W02
Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację
2,0niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować podstawowych pojęć z zakresu organizacji i nie potrafi podać definicji otoczenia organizacji
3,0zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację z licznymi błedami
3,5zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
4,0dobra wiedza, potrafi definiować i objaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
4,5bardzo dobra wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i tłumaczyć wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
5,0znakomita wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację, potrafi rozpoznać i zdefiniować związki między organizacją, jej otoczeniem i wiedzą ekonomiczną
Z_1A_B03_W03
Ma wiedzę o zarządzaniu, która pozwala absolwentowi przypisywać problemy do funkcji zarządzania
2,0Niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować funkcji zarządzania, nie potrafi podać ich zakresu
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania, popełnia liczne błędy.
3,5Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli.
4,0Dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji.
4,5Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji.
5,0Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji i zna spodoby ich racjonalizacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_B03_U01
Posiada umiejętność planowania pracy w organizacji, gospodarowania czasem, motywowania pracowników oraz przeprowadzania procesu kontroli
2,0Student nie potrafi odnieść wiedzy z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do problemów praktycznych
3,0Student potrafi wykorzystać nieliczne zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych
3,5Student potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi
4,5Student dobrze potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi
5,0Student wykorzystuje wszystkie zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych oraz potrafi odnaleźć powiązania między nimi, a także sam identyfikuje problemy w organizacji
Z_1A_B03_U02
Ma umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy
2,0Nie ma umiejętności zdobywania wiedzy z różnych źródeł.
3,0Posiada umiejętność korzystania tylko wyłącznie z literatury podstawowej i podstawowych źródeł elektronicznych.
3,5Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz podstawowych źródeł elektronicznych krajowych.
4,0Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych.
4,5Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych.
5,0Potrafi wykorzystać literaturę podstawową, literaturę dodatkową oraz wykorzystywać zasoby bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_B03_K01
Absolwent jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialności za swoje działania oraz zespołu
2,0Nie zna znaczenia pojęcia odpowiedzialność w pracy kierowniczej, nie zna zasad organizacji pracy własnej i zasad organizacji pracy złożonej.
3,0Zna pojęcie odpowiedzialności w pracy kierowniczej, zna zasady organizowania pracy własnej i pracy zespołu.
3,5Zna pojęcie odpowiedzialności w pracy kierowniczej, zna zasady organizowania pracy własnej i pracy zespołu, potrafi zorganizować i integrować pracę w zespole.
4,0Zna pojęcie odpowiedzialności w pracy kierowniczej, zna zasady organizowania pracy własnej i pracy zespołu, potrafi zorganizować i integrować pracę w zespole, stosuje zasady motywowania.
4,5Zna pojęcie odpowiedzialności w pracy kierowniczej, zna zasady organizowania pracy własnej i pracy zespołu, potrafi zorganizować i integrować pracę w zespole, stosuje zasady motywowania, jest świadomy konsekwencji przyjęcia odpowiedzialności.
5,0Zna pojęcie odpowiedzialności w pracy kierowniczej, zna zasady organizowania pracy własnej i pracy zespołu, potrafi zorganizować i integrować pracę w zespole, stosuje zasady motywowania, jest świadomy konsekwencji przyjęcia odpowiedzialności. Postepuje zgodnie z zasadami etyki.

Literatura podstawowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, Także 2017 - Ibuk libra
  2. Zakrzewska-Bielawska A. (red.), Podstawy zarządzania : teoria i ćwiczenia, Nieoczywiste, Warszawa, 2017
  3. Drucker P., Praktyka zarządzania, MT Biznes, Warszawa, 2017
  4. Krzysztof Klincewicz (red. nauk.), Zarządzanie, organizacje i organizowanie: przegląd perspektyw teoretycznych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2016
  5. David A. DeCenzo, Stephen P. Robbins, Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Waściński T., Teoria budowy modeli biznesowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota zarządzania i elementy procesu zarządzania2
T-A-2Klasyfikacja, role i umiejętności menedżerów3
T-A-3Planowanie i podejmowanie decyzji w organizacji3
T-A-4Ogólny model organizacji przedsiębiorstwa. Budowa i typologia struktur organizacyjnych3
T-A-5Motywowanie pracownika do pracy3
T-A-6Proces i rodzaje kontroli3
T-A-7Władza, przywództwo i proces oddziaływania3
T-A-8Problemy w organizacji i sposoby ich rozwiązywania2
T-A-9Zarządzanie komunikowaniem się w organizacjach2
24

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie – jego istota i znaczenie1
T-W-2Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania1
T-W-3Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy1
T-W-4Władza. Informacja i komunikacja w zarządzaniu1
T-W-5Struktura zarządzania. Cele i funkcje zarządzania.1
T-W-6Struktura organizacyjna – uwarunkowania i kierunki ewolucji2
T-W-7Zarządzanie jako proces informacyjno-decyzyjny1
T-W-8Metody zarządzania. Kryteria oceny sprawności działania.2
T-W-9Istota pracy kierowniczej, składniki kierowania.2
T-W-10Role kierownicze, style kierowania, umiejętności kierownicze.2
T-W-11Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania.2
T-W-12Zarządzanie w kontekście zmian.2
T-W-13Zarządzanie w warunkach globalizacji.2
T-W-14Sfery makrootoczenia kształtujące szanse i zagrożenia rozwoju2
T-W-15Zakres analizy otoczenia konkurencyjnego. Analiza „pięciu sił” M.E. Portera.2
24

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-A-2Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego13
A-A-3Przygotowanie się do zajęć21
A-A-4Praca z ćwiczeniami30
A-A-5Kolokwium2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach24
A-W-2Zapoznawanie się z literaturą dodatkową15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu48
A-W-4Egzamin3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B03_W01Ma wiedzę o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-5Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację.
C-1Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji.
C-2Rozumienie zasad, prawidłowości i instrumentów zarządzania.
C-4Umiejętność kwalifikacji problemów zarządzania do obszarów poszczególnych funkcji kierowniczych.
C-3Umiejętność opisu i analizy problemów zarządzania.
Treści programoweT-W-12Zarządzanie w kontekście zmian.
T-W-10Role kierownicze, style kierowania, umiejętności kierownicze.
T-W-6Struktura organizacyjna – uwarunkowania i kierunki ewolucji
T-W-13Zarządzanie w warunkach globalizacji.
T-W-8Metody zarządzania. Kryteria oceny sprawności działania.
T-W-9Istota pracy kierowniczej, składniki kierowania.
T-W-15Zakres analizy otoczenia konkurencyjnego. Analiza „pięciu sił” M.E. Portera.
T-W-14Sfery makrootoczenia kształtujące szanse i zagrożenia rozwoju
T-W-1Zarządzanie – jego istota i znaczenie
T-W-2Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania
T-W-3Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy
T-W-4Władza. Informacja i komunikacja w zarządzaniu
T-W-7Zarządzanie jako proces informacyjno-decyzyjny
T-W-11Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania.
T-W-5Struktura zarządzania. Cele i funkcje zarządzania.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niedostateczny poziom wiedzy o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
3,0zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania
3,5zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania i podać definicję cyklu działania zorganizowanego
4,0dobra wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego, tłumaczyć związki między nimi
4,5bardzo dobra wiedza wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego oraz potrafi wytłumaczyć scharakteryzować podstawowe systemy kierowania
5,0znakomita wiedza potrafi identyfikować i tłumaczyć wpływ poszczególnych szkół zarządzania na teorię zarządzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B03_W02Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Cel przedmiotuC-2Rozumienie zasad, prawidłowości i instrumentów zarządzania.
Treści programoweT-W-2Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować podstawowych pojęć z zakresu organizacji i nie potrafi podać definicji otoczenia organizacji
3,0zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację z licznymi błedami
3,5zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
4,0dobra wiedza, potrafi definiować i objaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
4,5bardzo dobra wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i tłumaczyć wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
5,0znakomita wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację, potrafi rozpoznać i zdefiniować związki między organizacją, jej otoczeniem i wiedzą ekonomiczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B03_W03Ma wiedzę o zarządzaniu, która pozwala absolwentowi przypisywać problemy do funkcji zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-4Umiejętność kwalifikacji problemów zarządzania do obszarów poszczególnych funkcji kierowniczych.
Treści programoweT-W-10Role kierownicze, style kierowania, umiejętności kierownicze.
T-W-3Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować funkcji zarządzania, nie potrafi podać ich zakresu
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania, popełnia liczne błędy.
3,5Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli.
4,0Dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji.
4,5Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji.
5,0Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji i zna spodoby ich racjonalizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B03_U01Posiada umiejętność planowania pracy w organizacji, gospodarowania czasem, motywowania pracowników oraz przeprowadzania procesu kontroli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U05Realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U07Potrafi wyjaśniać, przewidywać i wpływać na zachowania ludzi w organizacji
Cel przedmiotuC-9Budowa umiejętności motywowania pracowników
C-8Nabywanie umiejętności planowania gospodarowania czasem i ustalania priorytetów w organizacji
C-10Nabywanie umiejętności przeprowadzenia kontroli w organizacji
Treści programoweT-A-5Motywowanie pracownika do pracy
T-A-9Zarządzanie komunikowaniem się w organizacjach
T-A-3Planowanie i podejmowanie decyzji w organizacji
T-A-4Ogólny model organizacji przedsiębiorstwa. Budowa i typologia struktur organizacyjnych
T-A-6Proces i rodzaje kontroli
T-A-7Władza, przywództwo i proces oddziaływania
T-A-2Klasyfikacja, role i umiejętności menedżerów
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-6Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Dyskusja wyników i propozycji w zakresie przyjetych rozwiazań ćwiczeń i zadań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odnieść wiedzy z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do problemów praktycznych
3,0Student potrafi wykorzystać nieliczne zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych
3,5Student potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi
4,5Student dobrze potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi
5,0Student wykorzystuje wszystkie zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych oraz potrafi odnaleźć powiązania między nimi, a także sam identyfikuje problemy w organizacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B03_U02Ma umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U05Realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-5Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację.
C-6Zrozumienie istoty procesu zarządzania.
C-2Rozumienie zasad, prawidłowości i instrumentów zarządzania.
C-4Umiejętność kwalifikacji problemów zarządzania do obszarów poszczególnych funkcji kierowniczych.
C-3Umiejętność opisu i analizy problemów zarządzania.
Treści programoweT-A-1Istota zarządzania i elementy procesu zarządzania
T-A-8Problemy w organizacji i sposoby ich rozwiązywania
Metody nauczaniaM-6Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma umiejętności zdobywania wiedzy z różnych źródeł.
3,0Posiada umiejętność korzystania tylko wyłącznie z literatury podstawowej i podstawowych źródeł elektronicznych.
3,5Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz podstawowych źródeł elektronicznych krajowych.
4,0Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych.
4,5Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych.
5,0Potrafi wykorzystać literaturę podstawową, literaturę dodatkową oraz wykorzystywać zasoby bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B03_K01Absolwent jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialności za swoje działania oraz zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-5Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację.
C-1Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji.
C-2Rozumienie zasad, prawidłowości i instrumentów zarządzania.
C-4Umiejętność kwalifikacji problemów zarządzania do obszarów poszczególnych funkcji kierowniczych.
C-3Umiejętność opisu i analizy problemów zarządzania.
Treści programoweT-W-12Zarządzanie w kontekście zmian.
T-W-10Role kierownicze, style kierowania, umiejętności kierownicze.
T-W-6Struktura organizacyjna – uwarunkowania i kierunki ewolucji
T-W-13Zarządzanie w warunkach globalizacji.
T-W-8Metody zarządzania. Kryteria oceny sprawności działania.
T-W-9Istota pracy kierowniczej, składniki kierowania.
T-W-15Zakres analizy otoczenia konkurencyjnego. Analiza „pięciu sił” M.E. Portera.
T-W-14Sfery makrootoczenia kształtujące szanse i zagrożenia rozwoju
T-W-1Zarządzanie – jego istota i znaczenie
T-W-2Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania
T-W-3Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy
T-W-4Władza. Informacja i komunikacja w zarządzaniu
T-W-7Zarządzanie jako proces informacyjno-decyzyjny
T-W-11Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania.
T-W-5Struktura zarządzania. Cele i funkcje zarządzania.
T-A-5Motywowanie pracownika do pracy
T-A-1Istota zarządzania i elementy procesu zarządzania
T-A-8Problemy w organizacji i sposoby ich rozwiązywania
T-A-3Planowanie i podejmowanie decyzji w organizacji
T-A-4Ogólny model organizacji przedsiębiorstwa. Budowa i typologia struktur organizacyjnych
T-A-6Proces i rodzaje kontroli
T-A-7Władza, przywództwo i proces oddziaływania
T-A-2Klasyfikacja, role i umiejętności menedżerów
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna znaczenia pojęcia odpowiedzialność w pracy kierowniczej, nie zna zasad organizacji pracy własnej i zasad organizacji pracy złożonej.
3,0Zna pojęcie odpowiedzialności w pracy kierowniczej, zna zasady organizowania pracy własnej i pracy zespołu.
3,5Zna pojęcie odpowiedzialności w pracy kierowniczej, zna zasady organizowania pracy własnej i pracy zespołu, potrafi zorganizować i integrować pracę w zespole.
4,0Zna pojęcie odpowiedzialności w pracy kierowniczej, zna zasady organizowania pracy własnej i pracy zespołu, potrafi zorganizować i integrować pracę w zespole, stosuje zasady motywowania.
4,5Zna pojęcie odpowiedzialności w pracy kierowniczej, zna zasady organizowania pracy własnej i pracy zespołu, potrafi zorganizować i integrować pracę w zespole, stosuje zasady motywowania, jest świadomy konsekwencji przyjęcia odpowiedzialności.
5,0Zna pojęcie odpowiedzialności w pracy kierowniczej, zna zasady organizowania pracy własnej i pracy zespołu, potrafi zorganizować i integrować pracę w zespole, stosuje zasady motywowania, jest świadomy konsekwencji przyjęcia odpowiedzialności. Postepuje zgodnie z zasadami etyki.