Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Polityka społeczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka społeczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sobolewska <Agnieszka.Sobolewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość mechanizmów działania gospodarki i roli budżetu w funkcjonowaniu państwa |
W-2 | Podstawy wiedzy o spoleczeństwie i strukturach państwa demokratycznego; rozumienie podstawowych kategorii gospodarki rynkowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej. |
C-2 | Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej. |
C-3 | Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia) |
C-4 | Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych |
C-5 | Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętności analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Społeczeństwo w świetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i strukturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie czasu. | 2 |
T-A-2 | Analiza (wyodrębnienie, identyfikacja) celów oddziaływania panstwa na jednostkę, rodzinę, środowiska społeczno-ekonomiczne, społeczeństwo. | 2 |
T-A-3 | Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcyjnych ludności. | 2 |
T-A-4 | Poziomi struktura minimum socjalnego i minimum egzystencji w gospodarstwach domowych róznych grup społeczno-ekonomicznych. Zasięg ubóstwa materialnego. | 2 |
T-A-5 | Analiza wybranych wydatków budżetowych (państwa i samorządów terytorialnych) na realizację niektórych zadań społecznych (subwencja oświatowa, system stypendialny, dodatki mieszkaniowe) | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Koncepcja wyborów społecznych. Państwo minimalne, państwo socjalne, państwo kontraktru społecznego, cele i zadania polityki społecznej państwa. | 2 |
T-W-2 | Modele i koncepcje polityk społecznej. Uwarunkowania budzetowe realizacji zadań społecznych. Potrzeby. Bezrobocie, Aktywne i polityczne narzędzia polityki zatrudnienia | 1 |
T-W-3 | Ubezpieczenia społeczne, Systemy emertalny w Polsce,Rozwiązania stosowane i innych krajach. Opieka społeczna. | 1 |
T-W-4 | Rozwój kapitału ludzkiegoi. System kształcenia zawodowego, Polityka społeczna w Unii Europejskiej i Fundusz Społeczny. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - opracowanie zadań zleconych przez prowadzącego zajęcia. | 18 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach związanych z indywidualnych postępów w poznawaniu zagadnień polityki spolecznej, | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | Czytanie poleconej literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowywanie się do zajęc | 8 |
A-W-4 | udział w zaliczeniu | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-4 | dla oceny aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, - oryginalność adekwatnych wypowiedzi, - przytoczenie i rozwinięcie myśli innych autorów, |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem |
S-2 | Ocena formująca: ocena realizacji zadania / opracowania tematycznego (uwględniajaca: - zrozumienie polecenia, - organizacja pracy nad realizacją zadania, - dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, - samodzielność i terminowość rozwiązania problemu) |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C13_W01 Ma podstawową wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego | Z_1A_W01 | — | C-2, C-1 | T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Z_1A_C13_W02 Zna podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych | Z_1A_W04 | — | C-1, C-4 | T-A-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Z_1A_C13_W03 Zna podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji. | Z_1A_W03, Z_1A_W05 | — | C-2, C-5 | T-A-5, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C13_U01 Potrafi scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia | Z_1A_U06, Z_1A_U01 | — | C-2, C-4 | T-A-1 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Z_1A_C13_U02 Umie zidentyfikować i przeanalizować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia | Z_1A_U02, Z_1A_U05 | — | C-3, C-4 | T-A-5 | M-1, M-4, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C13_K01 Jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego | Z_1A_K05 | — | C-5, C-1, C-4 | T-A-3, T-A-1 | M-1, M-4, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C13_W01 Ma podstawową wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej istoty, treści, zakresu i uwarunkowań polityki społecznej |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia sporo błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił istotne treści programowe. Popełnia błędy w treści i języku wypowiedzi. | |
4,0 | Student opanował materiał programowy; przyswoił treści programowe. Treści wypowiedzi prawidłowe, języku poprawny. | |
4,5 | Student opanował materiał programowy; wykazuje zaiteresowanie treściami programowymi, które w pełni przyswoił. Treści wypowiedzi prawidłowe, języku poprawny. | |
5,0 | Student opanował materiał programowy; wykazuje zaiteresowanie treściami programowymi, które w pełni przyswoił. Treści i język wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
Z_1A_C13_W02 Zna podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych | 2,0 | Student nie zna podstawowych modeli polityki społecznej, nie rozumie związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną |
3,0 | Student zna podstawowe modele polityki społecznej, rozumie istotę związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; zauważalne uchybienia w formułowanych wypowiedziach | |
3,5 | Student zna podstawowe modele polityki społecznej, rozumie istotę związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; drobne uchybienia w treści i formie wypowiedzi | |
4,0 | Student zna podstawowe modele polityki społecznej, rozumie istotę związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; poprawność treści i formy wypowiedzi | |
4,5 | Student zna podstawowe modele polityki społecznej, dobrze orientuje się w istocie związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; poprawność treści i formy wypowiedzi nie budzą watpliwości | |
5,0 | Student zna problematykę modelowego podejścia do polityki społecznej, dobrze orientuje się w istocie związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; Wysoki poziom poprawność treści i formy wypowiedzi | |
Z_1A_C13_W03 Zna podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji. | 2,0 | Student nie zna podstawowych mierników określających standard życia, cech systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, a takze kategorii minimum socjalnego i minimum egzystencji |
3,0 | Student zna podstawowe mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, a takze kategoriach minimum socjalnego i minimum egzystencji | |
3,5 | Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, a takze kategoriach minimum socjalnego i minimum egzystencji | |
4,0 | Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, jest zorientowany w konsekwencjach ekonomicznych określonej sytuacji demograficznej społeczeństwa | |
4,5 | Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, jest zorientowany w konsekwencjach ekonomicznych określonej sytuacji demograficznej społeczeństwa; treść i język wypowiedzi poprawne; | |
5,0 | Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, jest zorientowany w konsekwencjach ekonomicznych określonej sytuacji demograficznej społeczeństwa; treść i język wypowiedzi poprawne; jasność wywodu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C13_U01 Potrafi scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia |
3,0 | Student potrafi wskazać niektóre związki między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia | |
3,5 | Student potrafi wskazać związki między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia | |
4,0 | Student potrafi wskazać i scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia | |
4,5 | Student potrafi wskazać, scharakteryzować, i objaśnić relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia | |
5,0 | Student potrafi wskazać, scharakteryzować, i objaśnić relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia; treść i język wypowiedzi poprawne | |
Z_1A_C13_U02 Umie zidentyfikować i przeanalizować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować instrumentów polityki zatrudnienia |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować instrumenty polityki zatrudnienia | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
4,5 | Student potrafi zidentyfikować i omówić aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować i omówić aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia; treść i forma wypowiedzi nie budżą wątpliwości |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C13_K01 Jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego | 2,0 | Student nie jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego |
3,0 | Student jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego | |
3,5 | Student prezentuje poglądy potwierdzające świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego | |
4,0 | Student ma pełną świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
4,5 | Student ma pełną świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego; treść i forma wypowiedzi poprawne; potrafi utrzymać logikę wywodu | |
5,0 | Student ma pełną świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń; potrafi utrzymać logikę wywodu |
Literatura podstawowa
- Kowalski, Andrzej - (Red). Wigier, Marek. - (Red)., Konkurencyjność gospodarki w kontekście działań polityki społecznej - perspektywa krajowa, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2016, 1 Seria Monografie Programu Wieloletniego 26, ISBN: 978-83-7658-632-8
- Kowalska, Magdalena. - Red, Wybrane aspekty polityki społecznej w Polsce : podręcznik dla studentów kierunków społecznych, ekonomicznych i rolniczych, Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja, Wydział Rolniczo-Ekonomiczny, Kraków, 2015, 1, ISBN 978-83- 60391-78-5
- Firlit-Fesnak, Grażyna. - Red Szylko-Skoczny, Małgorzata. - Red, Polityka społeczna : podręcznik akademicki, PWN, Warszawa, 2019, Wydanie 1 dod 4, ISBN 978-83-01-15304-5
Literatura dodatkowa
- Barbara Galas, Joanna Wyleżałek., Polityka i władza - przemiany mentalności - edukacja społeczna : szkice z pogranicza socjologii, psychologii społecznej i edukacji, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2019, 1, ISBN 978-83-7583-766-7