Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Partnerstwo publiczno-prywatne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Partnerstwo publiczno-prywatne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mikroekonomia, podstawy makroekonomii, podstawy zarządzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem systemów gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem sektora publicznego i prywatnego |
C-2 | Przekazanie wiedzy z zakresu sposobów analizy i oceny otoczenia organizacji oraz potencjału przedsiębiorstwa w kontekście PPP. |
C-3 | Student zdobędzie umiejętność analizy i twórczego stosowania nowoczesnych metod zarządzania wykorzystywanych w realizacji partnerstwa publiczno-prywatnego |
C-4 | Umiejętność identyfikacji i wskazywania zarządzania ryzykiem w PPP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zakres, cel i znaczenie sektora publicznego i prywatnego w gospodarce | 1 |
T-A-2 | Istota partnerstwa publiczno-prywatnego | 1 |
T-A-3 | Uwarunkowania ekonomiczne rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego. Pojęcie, rodzaje i zarządzanie ryzykiem PPP. | 2 |
T-A-4 | Zarys uwarunkowań prawnych w rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. | 1 |
T-A-5 | Ekonomiczna efektywność działań w ramach PPP. | 2 |
T-A-6 | Analiza wybranych projektów PPP w Polsce | 1 |
T-A-7 | Specyfika PPP w wybranych obszarach zadań publicznych – studia przypadków, ewentualna wizyta w terenie | 1 |
T-A-8 | Zalety i wady współpracy w realizacji PPP między sektorem publicznym a sektorem prywatnym – studia przypadków. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych i zaliczeniu | 10 |
A-A-2 | Przegląd prasy z zakresu sektora publicznego i prywatnego. | 16 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu w postaci posteru lub eseju (praca grupowa 4-5 osób) | 12 |
A-A-4 | Prezentacja przez daną grupę projektu PPP i dyskusja. | 14 |
A-A-5 | Przygotowanie się do zajęć na podstawie zaleconej literatury | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające – wykład informacyjny (prezentacja multimedialna), |
M-2 | Metoda problemowa - wykład problemowy. |
M-3 | Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna – burza mózgów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F – ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: F – ocena efektów pracy na zajęciach, w tym zespołowa analiza wybranego projektu PPP i jego prezentacja |
S-3 | Ocena formująca: F – ocena dotycząca identyfikacji rodzajów ryzyk w wybranym przedsięwzięciu PPP i aktywności w dyskusyji |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie – przekazanie eseju/posteru i jego prezentacja na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O07_W01 Student wie czym są PPP i jaki cel i zasadność towarzyszy projektom o tym charakterze | Z_1A_W06, Z_1A_W05 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Z_1A_O07_W02 Student zna zasady budowy planu finansowego w zakresie portfela projektów PPP | Z_1A_W06, Z_1A_W05 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O07_U01 Student analizuje otoczenie organizacji (sektor publiczny i sektor prywatny) i potencjał przedsiębiorstw w kontekście zarządzania projektem PPP | Z_1A_U02, Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U09 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O07_K01 Student potrafi przewidywać wielowątkowe skutki organizacyjne i społeczne podejmowanych decyzji w zakresie PPP | Z_1A_K03, Z_1A_K01, Z_1A_K02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O07_W01 Student wie czym są PPP i jaki cel i zasadność towarzyszy projektom o tym charakterze | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej pojęcia, zasad funkcjonowania i roli przedsięwzięć publiczno prywatnych |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
Z_1A_O07_W02 Student zna zasady budowy planu finansowego w zakresie portfela projektów PPP | 2,0 | Student: - nie zna podstawowych zagadnień dotyczących PPP |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O07_U01 Student analizuje otoczenie organizacji (sektor publiczny i sektor prywatny) i potencjał przedsiębiorstw w kontekście zarządzania projektem PPP | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych form organizacji gospodarczych, w tym sektoró publicznego i prytwanego oraz ich współpracy w ramach PPP |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O07_K01 Student potrafi przewidywać wielowątkowe skutki organizacyjne i społeczne podejmowanych decyzji w zakresie PPP | 2,0 | Student nie jest świadomy możliwości wykorzystania przedsięwzięć publiczno-prywatnych i ich wpływu na poziom dobrobytu społecznego |
3,0 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o elementarnym zainteresowaniu problematyką możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. | |
3,5 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o podstawowym zainteresowaniu problematyką możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. | |
4,0 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o zainteresowaniu problematyką możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. | |
4,5 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o dużym zainteresowaniu problematyką możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. | |
5,0 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o dużej ciekawości poznawczej w zakresie problematyki możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. |
Literatura podstawowa
- J.Hausner (red), Raport o PPP w Polsce, Warszawa, 2013
- M. Gruchelski (red.), Sektor prywatny a sektor publiczny?, Wyd. ASPRA, Łódź, 2020
- R. Cieślak, B. Korbus (red.), Partnerstwo publiczno-prywatne: od pomysłu do wyboru partnera prywatnego, Warszawa, 2014
- J. E.Stiglitz, Ekonomia sektora publicznego, PWN, Warszawa, 2015
- O. Lissowski, Partnerstwo publiczno-prywatne i projekty infrastrukturalne w międzynarodowej debacie publicznej, PWE, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- Joseph E. Stiglitz, Jay K. Rosengard, Economics of the Public Sector (Fourth Edition), W. W. Norton & Company, 2015
- J. Zysnarski, Partnerstwo publiczno-prywatne. Praktyczny poradnik partnerstwa, Wyd. Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, 2016
- K. Płonka-Bielenin, T. Moll, Partnerstwo publiczno-prywatne. Komentarz do ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, Difin, Warszawa, 2012
- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Raport rynku PPP 2009-2020, 2020, 2020, https://www.ppp.gov.pl/media/system/slowniki/Raport-z-rynku-PPP-I-kw-2020_6.pdf
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 8 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (USTAWA z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym), 2020, Dz.U. 2020 poz. 711