Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Organizacja rachunkowości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja rachunkowości | ||
Specjalność | Rachunkowość zarządcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie podstawowych pojęć z zakresu rachunkowości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z organizacją rachunkowości w jednostkach gospodarczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota, zakres, zasady, narzędzia organizacji rachunkowości | 2 |
T-A-2 | Organizacja rachunkowości a prawo bilansowe. Etyka zawodowa | 2 |
T-A-3 | Organizacja dokumentacji księgowej | 1 |
T-A-4 | Organizacja ewidencji księgowej | 1 |
T-A-5 | Organizacja inwentaryzacji jako elementu systemu kontroli wewnętrzenej | 1 |
T-A-6 | Organizacja sprawozdawczości finansowej | 1 |
T-A-7 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury i rozwiązywanie zadań problemowych | 30 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 21 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku i w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D3/01_W01 Student zna istotę, zakres oraz narzędzia organizacji rachunkowości, zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych. | Z_1A_W04, Z_1A_W10, Z_1A_W01 | — | C-1 | T-A-6, T-A-1, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Z_1A_D3/01_W02 Student zna ogólne zasady etyki w rachunkowości | Z_1A_W10 | — | C-1 | T-A-2 | M-4, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D3/01_U01 Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego | Z_1A_U16, Z_1A_U01, Z_1A_U13 | — | C-1 | T-A-6, T-A-1, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
Z_1A_D3/01_U02 Student potrafi wykorzystać wiedzę z organizacji rachunkowości w zarządzaniu jednostką | Z_1A_U14, Z_1A_U13 | — | C-1 | T-A-6, T-A-1, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D3/01_K01 Student posiada zdolność pracy indywidualnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane podczas zajęć z uwzględnieniem zasad etycznych | Z_1A_K07, Z_1A_K01, Z_1A_K02 | — | C-1 | T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D3/01_W01 Student zna istotę, zakres oraz narzędzia organizacji rachunkowości, zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych. | 2,0 | Student nie zna zasad (polityki) rachunkowości, zasad organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych. |
3,0 | Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 60% | |
3,5 | Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 70%. | |
4,0 | Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 80% | |
4,5 | Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 90% | |
5,0 | Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 95% | |
Z_1A_D3/01_W02 Student zna ogólne zasady etyki w rachunkowości | 2,0 | Student nie zna zasad etyki w rachunkowości |
3,0 | Student zna niektóre zasady etyki w rachunkowości | |
3,5 | Student zna i charakteryzuje niektóre zasady etyki w rachunkowści | |
4,0 | Student zna wszytkie i charakteryzuje niektóre zasady etyki w rachunkwości | |
4,5 | Student zna i charakteryzuje wszytkie zasady etyki w rachunkwości | |
5,0 | Student zna i charakteryzuje wszystkie zasady etyki w rachunkowości. Odnosi je do regulacji prawa bilansowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D3/01_U01 Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego | 2,0 | Student nie potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego |
3,0 | Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 60% | |
3,5 | Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 70% | |
4,0 | Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 80% | |
4,5 | Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 90% | |
5,0 | Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 95% | |
Z_1A_D3/01_U02 Student potrafi wykorzystać wiedzę z organizacji rachunkowości w zarządzaniu jednostką | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z rachunkowości do kształtowania zasad (polityki) rachunkowości |
3,0 | Student potrafi z pomocą lub częściowo ocenić niektóre obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie | |
3,5 | Student potrafi z pomocą lub częściowo ocenić obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie ocenić obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie ocenić obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie ocenić obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D3/01_K01 Student posiada zdolność pracy indywidualnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane podczas zajęć z uwzględnieniem zasad etycznych | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, nie uwzględnia zasad etycznych |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, uwzględnia niektóre zasady etyczne | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsz są prawidłowe, uwzględnia niektóre zasady etyczne | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe, uwzględnia większość zasad etycznych | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe, uwzględnia wszystkie zasady etyczne | |
5,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe, uwzględnia wszystkie zasady etyczne. Potrafi uzasadnić wybór rozwiązania danego problemu. |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2021 r. poz. 217 ze zmianami
- Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- Kiziukiewicz T., Organizacja rachunkowości, PWN, Warszawa, 2002, 1
- Pfaff J. (red.), Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2020, Ibuk
- Winiarska K. (red.), Organizacja rachunkowości, PWE, Warszawa, 2011, 1
- Hass-Symotiuk M. (red.), Rachunkowość finansowa przedsiębiorstwa: od jego powstania do likwidacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Walińska E. (red.), Meritum rachunkowości, Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- Gos W. (red.), Zasady rachunkowości. Teoria, regulacje prawne, dobre praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Pałka M., Zakładowy Plan Kont z komentarzem dla jednostek prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2015