Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie metod ilościowych w ocenie kondycji finansowej firm:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie metod ilościowych w ocenie kondycji finansowej firm | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna, w tym zwłaszcza z zakresu finansów i bankowości. |
W-2 | Wymagana znajomość arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów statystycznych: Statistica, Statgraphics. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Pierwotne i wtórne dokumenty finansowo-księgowe jako źródła danych statystycznych o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. | 1 |
T-P-2 | Wykorzystanie wielorównaniowych modeli ekonometrycznych w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa. | 1 |
T-P-3 | Wykorzystanie ważonych i nieważonych mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm. | 1 |
T-P-4 | Statyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej. | 1 |
T-P-5 | Wielowymiarowe metody oceny sytuacji finansowej. | 1 |
T-P-6 | Estymacja metodami nieparametrycznymi, tj. metodami Data Envelopment Analysis (DEA) miar efektywności technologicznej i skali. | 1 |
T-P-7 | Wykorzystanie modeli przeżycia w badaniach ryzyka upadłości. | 1 |
T-P-8 | Wykorzystanie zrównoważonej karty wyników do kompleksowej oceny działaności przedsiębiorstwa. | 1 |
T-P-9 | Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie standingu przedsiębiorstw. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Studia literaturowe. | 14 |
A-P-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu | 18 |
A-P-4 | Przygotowanie do kolokwium. | 16 |
A-P-5 | Kolokwium | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O08_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | Z_1A_W03, Z_1A_W04, Z_1A_W09, Z_1A_W10, Z_1A_W01, Z_1A_W07, Z_1A_W08 | — | C-2, C-1 | T-P-9, T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Z_1A_O08_W02 Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. | Z_1A_W03, Z_1A_W04, Z_1A_W09, Z_1A_W10, Z_1A_W01, Z_1A_W07, Z_1A_W08 | — | C-2, C-1 | T-P-9, T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O08_U01 Student wykorzystuje metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | Z_1A_U18, Z_1A_U19, Z_1A_U04, Z_1A_U14, Z_1A_U15, Z_1A_U17, Z_1A_U01, Z_1A_U03 | — | C-2, C-1 | T-P-9, T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Z_1A_O08_U02 Student wykorzystuje wybrane pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | Z_1A_U18, Z_1A_U19, Z_1A_U04, Z_1A_U14, Z_1A_U15, Z_1A_U17, Z_1A_U01, Z_1A_U03 | — | C-2, C-1 | T-P-9, T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O08_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej | Z_1A_K05, Z_1A_K03, Z_1A_K01, Z_1A_K02 | — | C-2 | T-P-9, T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-3 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O08_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
Z_1A_O08_W02 Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. |
3,0 | Student ma wąską wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. | |
3,5 | Student ma częściową wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. | |
5,0 | Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O08_U01 Student wykorzystuje metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | 2,0 | Student nie wykorzystuje metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. |
3,0 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
3,5 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
Z_1A_O08_U02 Student wykorzystuje wybrane pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wybranych pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. |
3,0 | Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela niektóre pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
3,5 | Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,0 | Student wykorzystuje samodzielnie większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
4,5 | Student wykorzystuje samodzielnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. | |
5,0 | Student wykorzystuje samodzielnie i bezbłędnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O08_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy oraz zorganizować grupowy projekt badawczy | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych |
Literatura podstawowa
- Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych PWN, PWN, Warszawa, 1998
- Krzyśko M., Analiza dyskryminacyjna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1990
- Urbańczyk E., Metody ilościowe w analizie finansowej przedsiębiorstw, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 1998
Literatura dodatkowa
- Prusak B., Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstwa, DIFIN, Warszawa, 2005
- Hozer J., Tarczyński W., Gazińska M., Wawrzyniak K., Batóg J., Metody ilościowe w analizie finansowej przedsiębiorstw., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 1997