Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Nauki o organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nauki o organizacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony przedmiot „Podstawy zarządzania”

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstaw teoretycznych, form oraz ogólnych zasad funkcjonowania organizacji.
C-2Nabywanie umiejętności analizy studium przypadku oraz zaproponowania klarownego rozwiązania.
C-3Przygotowanie prezentacji rozwiązania w formie pisemnej oraz w publicznej dyskusji nad studium przypadku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metafory w teorii organizacji.3
T-A-2Typologie organizacji.2
T-A-3Struktury organizacji.3
T-A-4Rozwój organizacji.3
T-A-5Prognozowanie.2
T-A-6Zasoby. Produktywność majątku. .2
15
wykłady
T-W-1Nauka o organizacji. Elementy nauki o organizacji. Perspektywy postrzegania teorii organizacji.4
T-W-2Istota organizacji, perspektywy postrzegania organizacji.4
T-W-3Typy i formy organizacji.3
T-W-4Nowe typy organizacji. Współczesne organizacje.3
T-W-5Proces organizowania.2
T-W-6Planowanie produktu. Prognozowanie popytu.6
T-W-7Rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.2
T-W-8Otoczenie organizacji.2
T-W-9Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.2
T-W-10Współczesne koncepcje zarządzania organizacją. Współdziałanie organizacji. Organizacja w przyszłości.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Studium przypadku, dyskusje, praca zespołowa (na zajęciach)15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia9
A-A-3Konsultacje6
30
wykłady
A-W-1Dyskusje i uczestnictwo na wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3Zaliczenie2
A-W-4Konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B7_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe modele biznesowe stosowane w organizacjach.
Z_1A_W01, Z_1A_W11C-2, C-3T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2
Z_1A_B7_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynników wewnętrznych oraz analizy otoczenia.
Z_1A_W03, Z_1A_W04C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B7_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
Z_1A_U07, Z_1A_U03C-2T-W-9, T-W-8M-2S-2
Z_1A_B7_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
Z_1A_U02, Z_1A_U04C-2T-W-10, T-A-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_B7_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe modele biznesowe stosowane w organizacjach.
2,0Student nie umie definiować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student rozpoznaje w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student rozpoznaje stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student rozpoznaje stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie rozpoznać stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie rozpoznać stan rganizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
Z_1A_B7_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynników wewnętrznych oraz analizy otoczenia.
2,0Student nie umie identyfikować czynników wpływających na dany problem organizacji w postawionym studium przypadku organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem
3,5Student umie zidentyfikować problem i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie zidentyfikować problem i sformułować rozwiązanie adekwatne do studium przypadku
4,5Student umie zidentyfikować stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do studium przypadku oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie zidentyfikować stan organizacji i sformułować problemy adekwatne do studium przygadku oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_B7_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
Z_1A_B7_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
2,0Student nie umie dobierać kluczowych czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny dobrać metody
3,5Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski
4,0Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski oraz ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania
5,0Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości

Literatura podstawowa

  1. Kożuch B., Nauka o organizacji, CeDeWu, Warszawa, 2017
  2. A.K. Koźmiński (red), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2018
  3. Cyfert Sz., Krzakiewicz K., Wprowadzenie do nauki o organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2017
  4. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metafory w teorii organizacji.3
T-A-2Typologie organizacji.2
T-A-3Struktury organizacji.3
T-A-4Rozwój organizacji.3
T-A-5Prognozowanie.2
T-A-6Zasoby. Produktywność majątku. .2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nauka o organizacji. Elementy nauki o organizacji. Perspektywy postrzegania teorii organizacji.4
T-W-2Istota organizacji, perspektywy postrzegania organizacji.4
T-W-3Typy i formy organizacji.3
T-W-4Nowe typy organizacji. Współczesne organizacje.3
T-W-5Proces organizowania.2
T-W-6Planowanie produktu. Prognozowanie popytu.6
T-W-7Rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.2
T-W-8Otoczenie organizacji.2
T-W-9Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.2
T-W-10Współczesne koncepcje zarządzania organizacją. Współdziałanie organizacji. Organizacja w przyszłości.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Studium przypadku, dyskusje, praca zespołowa (na zajęciach)15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia9
A-A-3Konsultacje6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Dyskusje i uczestnictwo na wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3Zaliczenie2
A-W-4Konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B7_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe modele biznesowe stosowane w organizacjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności analizy studium przypadku oraz zaproponowania klarownego rozwiązania.
C-3Przygotowanie prezentacji rozwiązania w formie pisemnej oraz w publicznej dyskusji nad studium przypadku.
Treści programoweT-W-10Współczesne koncepcje zarządzania organizacją. Współdziałanie organizacji. Organizacja w przyszłości.
T-W-9Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.
T-W-8Otoczenie organizacji.
T-A-1Metafory w teorii organizacji.
T-A-3Struktury organizacji.
T-A-4Rozwój organizacji.
T-A-5Prognozowanie.
T-A-6Zasoby. Produktywność majątku. .
T-A-2Typologie organizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie definiować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student rozpoznaje w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student rozpoznaje stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student rozpoznaje stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie rozpoznać stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie rozpoznać stan rganizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B7_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynników wewnętrznych oraz analizy otoczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
Z_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstaw teoretycznych, form oraz ogólnych zasad funkcjonowania organizacji.
C-2Nabywanie umiejętności analizy studium przypadku oraz zaproponowania klarownego rozwiązania.
Treści programoweT-W-3Typy i formy organizacji.
T-W-4Nowe typy organizacji. Współczesne organizacje.
T-W-5Proces organizowania.
T-W-7Rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.
T-W-6Planowanie produktu. Prognozowanie popytu.
T-W-2Istota organizacji, perspektywy postrzegania organizacji.
T-W-1Nauka o organizacji. Elementy nauki o organizacji. Perspektywy postrzegania teorii organizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie identyfikować czynników wpływających na dany problem organizacji w postawionym studium przypadku organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem
3,5Student umie zidentyfikować problem i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie zidentyfikować problem i sformułować rozwiązanie adekwatne do studium przypadku
4,5Student umie zidentyfikować stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do studium przypadku oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie zidentyfikować stan organizacji i sformułować problemy adekwatne do studium przygadku oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B7_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U07Potrafi wyjaśniać, przewidywać i wpływać na zachowania ludzi w organizacji
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności analizy studium przypadku oraz zaproponowania klarownego rozwiązania.
Treści programoweT-W-9Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.
T-W-8Otoczenie organizacji.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B7_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności analizy studium przypadku oraz zaproponowania klarownego rozwiązania.
Treści programoweT-W-10Współczesne koncepcje zarządzania organizacją. Współdziałanie organizacji. Organizacja w przyszłości.
T-A-4Rozwój organizacji.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobierać kluczowych czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny dobrać metody
3,5Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski
4,0Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski oraz ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania
5,0Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości