Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Studenci posiadają wiedzę z zakresu podstaw rachunkowości
W-2Studenci posiadają wiedzę z rachunkowości finansowej przedsiębiorstw

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość formalno-prawnych zasad sprawozdawczości finansowej i niefinansowej w jednostkach
C-2Umiejętność identyfikacji podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej
C-3Umiejętność interpretowania informacji sprawozdawczych w raportach rocznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej2
T-A-2Struktura i treść bilansu2
T-A-3Struktura i treść rachunku zysków i strat2
T-A-4Struktura i treść informacji dodatkowej2
T-A-5Zakres treści pozostałych części rocznego sprawozdania finansowego2
T-A-6Sprawozdanie z działalności zarządu - zakres informacji finansowych i niefinansowych, w tym oświadczenie na temat informacji niefinansowych2
T-A-7Raporty zintegrowane2
T-A-8Przygotowanie prezentacji na temat zakresu i sposobu prezentacji informacji sprawozdawczych w raportach wybranych jednostek8
T-A-9Wygłoszenie prezentacji8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie się do zajęć, przegląd raportów wybranych jednostek14
A-A-2Przegląd literatury10
A-A-3Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-4Konsultacje6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna na temat zakresu i treści elementów sprawozdania finansowego
M-3Ćwiczenia - rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie sprawozdawczości

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena pracy studentów podczas ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Sporządzanie i wygłaszanie prezentacji dotyczących ujawnień finansowych i niefinansowych informacji sprawozdawczych w raportowaniu wybranych jednostek

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O1_W01
Student zna elementy sprawozdania finansowego
Z_1A_W01, Z_1A_W08, Z_1A_W09C-2, C-3, C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-3S-3
Z_1A_O1_W02
Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych
Z_1A_W03, Z_1A_W10, Z_1A_W15C-2, C-3T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O1_U01
Student potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych
Z_1A_U13, Z_1A_U14, Z_1A_U03, Z_1A_U21C-2, C-3, C-1T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O1_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć
Z_1A_K04, Z_1A_K08, Z_1A_K01C-2, C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O1_W01
Student zna elementy sprawozdania finansowego
2,0Student nie zna podstawowych elementów składowych sprawozdań finansowych
3,0Student potrafi rozróżnić podstawowe elementy sprawozdań finansowych
3,5Student prezentuje syntetyczne wyniki podstawowych elementów sprawozdań finansowych
4,0Student potrafi zinterpretować syntetyczne wyniki sprawozdań finansowych
4,5Student potrafi zaprezentować i zinterpretować cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych
5,0Student potrafi analizować syntetyczne i cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych oraz dokonywać analiz porównawczych pomiędzy wynikami poszczeglnych sprawozdań
Z_1A_O1_W02
Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych
2,0Student nie zna zasad ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych
3,0Student zna podstawowe zasady ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych
3,5Student potrafi samodzielnie ustalić wybrane czastkowe wartości sprawozdania finansowego
4,0Student samodzielnie potrafi ustalić i porównać wybrane cząstkowe wartości sprawozdania finansowego
4,5Student samodzielnie potrafi własciwie dobrać narzędzia do ustalenia i analizy określonych wartości sprawozdania finansowego
5,0Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować narzędzia do ustalenia i analizy wszystkich czastkowych i syntetycznych elementów sprawozdania finansowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O1_U01
Student potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych
2,0Student nie potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych
3,0Student potrafi w 60% porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych
3,5Student potrafi w 70% porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych
4,0Student potrafi w 80% porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych
4,5Student potrafi w 88 % porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych
5,0Student potrafi w 95 % porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O1_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. B. Nadolna, M. Rydzewska, Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych, ZUT, Szczecin, 2020
  2. J.Dyktus, Gaertner M, B. Malik, Sprawozdawczośc i analiza finansowa, Difin, Warszawa, 2017
  3. B. Nita, Sprawozdawczość finansowa według polskiego prawa bilansowego, Difin, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Sprawozdania finansowe wybranych organizacji, Krajowy Rejestr Sądowy
  2. Nita B., Sprawozdawczość zarządcza. Analizy i raporty wewnętrzne w controllingu, PWN, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej2
T-A-2Struktura i treść bilansu2
T-A-3Struktura i treść rachunku zysków i strat2
T-A-4Struktura i treść informacji dodatkowej2
T-A-5Zakres treści pozostałych części rocznego sprawozdania finansowego2
T-A-6Sprawozdanie z działalności zarządu - zakres informacji finansowych i niefinansowych, w tym oświadczenie na temat informacji niefinansowych2
T-A-7Raporty zintegrowane2
T-A-8Przygotowanie prezentacji na temat zakresu i sposobu prezentacji informacji sprawozdawczych w raportach wybranych jednostek8
T-A-9Wygłoszenie prezentacji8
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie się do zajęć, przegląd raportów wybranych jednostek14
A-A-2Przegląd literatury10
A-A-3Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-4Konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O1_W01Student zna elementy sprawozdania finansowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W09Posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej
C-3Umiejętność interpretowania informacji sprawozdawczych w raportach rocznych
C-1Znajomość formalno-prawnych zasad sprawozdawczości finansowej i niefinansowej w jednostkach
Treści programoweT-A-3Struktura i treść rachunku zysków i strat
T-A-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej
T-A-2Struktura i treść bilansu
T-A-4Struktura i treść informacji dodatkowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Ćwiczenia - rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie sprawozdawczości
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sporządzanie i wygłaszanie prezentacji dotyczących ujawnień finansowych i niefinansowych informacji sprawozdawczych w raportowaniu wybranych jednostek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych elementów składowych sprawozdań finansowych
3,0Student potrafi rozróżnić podstawowe elementy sprawozdań finansowych
3,5Student prezentuje syntetyczne wyniki podstawowych elementów sprawozdań finansowych
4,0Student potrafi zinterpretować syntetyczne wyniki sprawozdań finansowych
4,5Student potrafi zaprezentować i zinterpretować cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych
5,0Student potrafi analizować syntetyczne i cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych oraz dokonywać analiz porównawczych pomiędzy wynikami poszczeglnych sprawozdań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O1_W02Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
Z_1A_W10Zna podstawowe regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Z_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej
C-3Umiejętność interpretowania informacji sprawozdawczych w raportach rocznych
Treści programoweT-A-3Struktura i treść rachunku zysków i strat
T-A-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej
T-A-2Struktura i treść bilansu
T-A-4Struktura i treść informacji dodatkowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna na temat zakresu i treści elementów sprawozdania finansowego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena pracy studentów podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Sporządzanie i wygłaszanie prezentacji dotyczących ujawnień finansowych i niefinansowych informacji sprawozdawczych w raportowaniu wybranych jednostek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych
3,0Student zna podstawowe zasady ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych
3,5Student potrafi samodzielnie ustalić wybrane czastkowe wartości sprawozdania finansowego
4,0Student samodzielnie potrafi ustalić i porównać wybrane cząstkowe wartości sprawozdania finansowego
4,5Student samodzielnie potrafi własciwie dobrać narzędzia do ustalenia i analizy określonych wartości sprawozdania finansowego
5,0Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować narzędzia do ustalenia i analizy wszystkich czastkowych i syntetycznych elementów sprawozdania finansowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O1_U01Student potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U13Potrafi określić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu
Z_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej
C-3Umiejętność interpretowania informacji sprawozdawczych w raportach rocznych
C-1Znajomość formalno-prawnych zasad sprawozdawczości finansowej i niefinansowej w jednostkach
Treści programoweT-A-3Struktura i treść rachunku zysków i strat
T-A-5Zakres treści pozostałych części rocznego sprawozdania finansowego
T-A-2Struktura i treść bilansu
T-A-4Struktura i treść informacji dodatkowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna na temat zakresu i treści elementów sprawozdania finansowego
M-3Ćwiczenia - rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie sprawozdawczości
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena pracy studentów podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Sporządzanie i wygłaszanie prezentacji dotyczących ujawnień finansowych i niefinansowych informacji sprawozdawczych w raportowaniu wybranych jednostek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych
3,0Student potrafi w 60% porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych
3,5Student potrafi w 70% porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych
4,0Student potrafi w 80% porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych
4,5Student potrafi w 88 % porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych
5,0Student potrafi w 95 % porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O1_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Z_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej
C-1Znajomość formalno-prawnych zasad sprawozdawczości finansowej i niefinansowej w jednostkach
Treści programoweT-A-3Struktura i treść rachunku zysków i strat
T-A-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej
T-A-2Struktura i treść bilansu
T-A-4Struktura i treść informacji dodatkowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Ćwiczenia - rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie sprawozdawczości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena pracy studentów podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości