Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie istoty, zasad i etapów zarządzania projektem
C-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
C-3Nabycie umiejętności ustalania zakresu projektu, planowania czasu, kosztów i zasobów projektu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ustalanie zakresu projektu i dekompozycja celu głównego5
T-A-2Prognozowanie czasu pracy oraz czasu trwania działań w projekcie4
T-A-3Budżet projektu3
T-A-4Tworzenie harmonogramu projektu3
15
wykłady
T-W-1Zarządzanie projektami - zasady, cykl realizacji projektów. Definicja, parametry, zakres i rodzaje projektów.2
T-W-2Ustalanie zakresu i działań w projekcie. Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu.4
T-W-3Diagram sieci projektu, monitorowanie i zakończenie projektu4
T-W-4Organizacja zespołu projektowego2
T-W-5Zarządzanie ryzykiem i portfelem projektów3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Opracowanie rozwiązania problemu o charakterze projektowym26
A-A-3Przygotowanie do kolokwium5
A-A-4Kolokwium2
A-A-5Konsultacje12
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu5
A-W-3Egzamin2
A-W-4Konsultacje8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przyjętych rozwiązań analizowanych problemów projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin z treści programowych w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna działania podejmowane w ramach etapów procesu zarządzania projektami
Z_1A_W04, Z_1A_W11, Z_1A_W15C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
Z_1A_U06, Z_1A_U08, Z_1A_U03C-2, C-3T-A-3, T-A-1, T-A-2M-3S-1, S-2
Z_1A_C11_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
Z_1A_U06, Z_1A_U08, Z_1A_U15C-2, C-3T-A-4, T-A-3, T-A-2M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
Z_1A_K04, Z_1A_K05C-2, C-3T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna działania podejmowane w ramach etapów procesu zarządzania projektami
2,0
3,0Student charakteryzuje etapy procesu zarządzania projektami oraz potrafi przypisać efekty poszczególnych jego etapów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
2,0
3,0Student tworzy statut projektu i strukturę podziału pracy w projekcie w oparciu o wybrane kryteria testowania kompletności struktury podziału pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_C11_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
2,0
3,0Student prognozuje czas trwania działania w projekcie przy ograniczonych zasobach; ilość zasobów oraz poziom kosztów. Student tworzy diagram sieci projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
2,0
3,0Student dostrzega i proponuje możliwości wprowadzenia zamian usprawniających w projekcie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wysocki R.K., Efektywne zarzadzanie projektami, Helion, Gliwice, 2013, Można korzystać z wydań późniejszych.
  2. red. Trocki M., Metodyki i standardy zarządzania projektami, PWE, Warszawa, 2017
  3. Karbownik A., Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie, Politechnika Śląska, Katowice, 2017
  4. Pawlak M., Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, ibuk libra

Literatura dodatkowa

  1. Knosala R., Operacyjne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ustalanie zakresu projektu i dekompozycja celu głównego5
T-A-2Prognozowanie czasu pracy oraz czasu trwania działań w projekcie4
T-A-3Budżet projektu3
T-A-4Tworzenie harmonogramu projektu3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie projektami - zasady, cykl realizacji projektów. Definicja, parametry, zakres i rodzaje projektów.2
T-W-2Ustalanie zakresu i działań w projekcie. Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu.4
T-W-3Diagram sieci projektu, monitorowanie i zakończenie projektu4
T-W-4Organizacja zespołu projektowego2
T-W-5Zarządzanie ryzykiem i portfelem projektów3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Opracowanie rozwiązania problemu o charakterze projektowym26
A-A-3Przygotowanie do kolokwium5
A-A-4Kolokwium2
A-A-5Konsultacje12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu5
A-W-3Egzamin2
A-W-4Konsultacje8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C11_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna działania podejmowane w ramach etapów procesu zarządzania projektami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty, zasad i etapów zarządzania projektem
Treści programoweT-W-2Ustalanie zakresu i działań w projekcie. Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu.
T-W-5Zarządzanie ryzykiem i portfelem projektów
T-W-1Zarządzanie projektami - zasady, cykl realizacji projektów. Definicja, parametry, zakres i rodzaje projektów.
T-W-4Organizacja zespołu projektowego
T-W-3Diagram sieci projektu, monitorowanie i zakończenie projektu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin z treści programowych w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje etapy procesu zarządzania projektami oraz potrafi przypisać efekty poszczególnych jego etapów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C11_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
C-3Nabycie umiejętności ustalania zakresu projektu, planowania czasu, kosztów i zasobów projektu
Treści programoweT-A-3Budżet projektu
T-A-1Ustalanie zakresu projektu i dekompozycja celu głównego
T-A-2Prognozowanie czasu pracy oraz czasu trwania działań w projekcie
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przyjętych rozwiązań analizowanych problemów projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tworzy statut projektu i strukturę podziału pracy w projekcie w oparciu o wybrane kryteria testowania kompletności struktury podziału pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C11_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
C-3Nabycie umiejętności ustalania zakresu projektu, planowania czasu, kosztów i zasobów projektu
Treści programoweT-A-4Tworzenie harmonogramu projektu
T-A-3Budżet projektu
T-A-2Prognozowanie czasu pracy oraz czasu trwania działań w projekcie
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przyjętych rozwiązań analizowanych problemów projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prognozuje czas trwania działania w projekcie przy ograniczonych zasobach; ilość zasobów oraz poziom kosztów. Student tworzy diagram sieci projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C11_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Z_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
C-3Nabycie umiejętności ustalania zakresu projektu, planowania czasu, kosztów i zasobów projektu
Treści programoweT-A-4Tworzenie harmonogramu projektu
T-A-3Budżet projektu
T-A-1Ustalanie zakresu projektu i dekompozycja celu głównego
T-A-2Prognozowanie czasu pracy oraz czasu trwania działań w projekcie
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przyjętych rozwiązań analizowanych problemów projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega i proponuje możliwości wprowadzenia zamian usprawniających w projekcie
3,5
4,0
4,5
5,0