Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Bankowość:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bankowość | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z mikroekonomii. |
W-2 | Znajomośc zagadnień z makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów. |
C-2 | Student powinień znać miejsce nauki finansów w naukach ekonomicznych. |
C-3 | Student powinien posiadać wiedzę na temat elementów systemu finansowego kraju. |
C-4 | Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojęcie, klasyfikacja i funkcje kredytu | 2 |
T-A-2 | Stopy procentowych - elementy matematyki finansowej | 2 |
T-A-3 | Ocena zdolności kredytowej. | 2 |
T-A-4 | Zabezpieczenie rzeczowe wierzytelności banku. | 2 |
T-A-5 | Zabezpieczenia osobiste wierzytelności bankowych. | 2 |
T-A-6 | Zarządzanie ryzykiem bankowym. | 2 |
T-A-7 | Działania windykacyjne i restrukturyzacyjne w bankach. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Finanse i ich funkcje. | 2 |
T-W-2 | System bankowy, jego struktura i znaczenie. | 2 |
T-W-3 | Funkcje banku centralnego. | 1 |
T-W-4 | Instrumenty kształtowania polityki pieniężnej w Polsce. | 2 |
T-W-5 | Cechy charakterystyczne polskiego systemu bankowego. | 2 |
T-W-6 | Struktura organizacyjna banku komercyjnego. | 2 |
T-W-7 | Istota i klasyfikacja czynności bankowych. | 2 |
T-W-8 | Pojęcie i klasyfikacja ryzyka kredytowego. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowywanie się do zajęć. | 12 |
A-A-2 | Czytanie zalecanej literatury. | 10 |
A-A-3 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 9 |
A-A-5 | Zaliczenie | 2 |
A-A-6 | Konsultacje | 12 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu. | 4 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-3 | Przygotowywanie się do zajęć. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia informacyjne. |
M-2 | Zajęcia problemowe. |
M-3 | Zajęcia konwersatoryjne. |
M-4 | Metoda przypadków. |
M-5 | Zajęcia multimedialne. |
M-6 | Objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne, obejmujące pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_E5_W01 Student posiada wiedzę na temat przedmiotu finansów oraz zjawisk finansowych | Z_1A_W01, Z_1A_W03 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-A-1, T-A-7 | M-2, M-5, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Z_1A_E5_W02 Student posiada wiedzę z zakresu systemu bankowego, funkcjonowania banków oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku. | Z_1A_W02 | — | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-A-6, T-A-7 | M-4, M-2, M-5, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Z_1A_E5_W03 Student posiada wiedzę na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw oraz znaczenia systemu bankowego dla ich działalności | Z_1A_W03, Z_1A_W11 | — | C-3 | T-W-1, T-A-3, T-A-4, T-A-7 | M-4, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Z_1A_E5_W04 Student posiada ogólną wiedzę z zakresu powiązań między systemem bankowym a finansami publicznymi. | Z_1A_W02, Z_1A_W03, Z_1A_W11 | — | C-3 | T-W-1, T-A-2 | M-4, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Z_1A_E5_W05 Student posiada wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki oraz roli jaką pełnią w systemie bankowym | Z_1A_W02, Z_1A_W03, Z_1A_W11 | — | C-3 | T-W-1, T-A-5, T-A-7, T-A-4 | M-4, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_E5_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę z bankowości do określenia rodzaju potrzeb na rynku w zależności od sytuacji ekonomicznej | Z_1A_U01, Z_1A_U12, Z_1A_U21 | — | C-1, C-3 | T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-4, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_E5_K01 Student ma świadomość sowjej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się | Z_1A_K01 | — | C-4 | T-W-8, T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2 | M-6 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_E5_W01 Student posiada wiedzę na temat przedmiotu finansów oraz zjawisk finansowych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat przedmiotu nauki finansów i zjawisk finansowych |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów | |
3,5 | Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów i zjawisk finansowych | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów, funkcji finansów, zjawisk finansowych, potrafi określić i opisać ogniwa systemu finansowego oraz relacje między nimi zachodzące. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów, funkcji finansów i zjawisk finansowych, potrafi określić i opisać ogniwa systemu finansowego oraz relacje między nimi zachodzące. | |
Z_1A_E5_W02 Student posiada wiedzę z zakresu systemu bankowego, funkcjonowania banków oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku. |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i znaczenia banku centralnego. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego oraz organizacji banków komercyjnych. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego, organizacji banków komercyjnych i innych instyctucji pośrednictwa finansowego, potrafi określić i opisać usługi bankowe. | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego, organizacji banków komercyjnych i innych instyctucji pośrednictwa finansowego, potrafi określić i opisać usługi bankowe, zna zagadnienia dotyczące kredytów. | |
5,0 | Student posiada dogłębną wiedzę z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku. | |
Z_1A_E5_W03 Student posiada wiedzę na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw oraz znaczenia systemu bankowego dla ich działalności | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw. |
3,0 | Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa. | |
3,5 | Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego. | |
4,0 | Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego, potrafi określić alternatywne źródła finansowania przedsiębiorstw. | |
4,5 | Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego, potrafi określić i scharakteryzować alternatywne źródła finansowania przedsiębiorstw. | |
5,0 | Student posiada dogłębną wiedzę na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw. | |
Z_1A_E5_W04 Student posiada ogólną wiedzę z zakresu powiązań między systemem bankowym a finansami publicznymi. | 2,0 | Student nie posiada ogólnej wiedzy z zakresu finansów publicznych. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi określić dochody i wydatki państwa. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi określić wydatki i dochody państwa, posiada wiedzę na temat systemu podatkowego. | |
4,5 | Student dobrze opanował wiedzę z podstaw finansów publicznych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z podstaw finansów publicznych. | |
Z_1A_E5_W05 Student posiada wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki oraz roli jaką pełnią w systemie bankowym | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki. |
3,0 | Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie i określić jego formy oraz scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej. | |
3,5 | Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie, jego formy, scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej oraz opisać funcje i zasady ubezpieczeń. | |
4,0 | Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie, jego formy, scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej, opisać funcje i zasady ubezpieczeń, a także scharakteryzować rodzaje ubezpieczeń. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki. | |
5,0 | Student posiada dogłębną wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki oraz posiada wiedzę na temat bieżących uwarunkowań systemu ubezpieczeń. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_E5_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę z bankowości do określenia rodzaju potrzeb na rynku w zależności od sytuacji ekonomicznej | 2,0 | Student nie potrafi dobierać produktów bankowych w zależności od potrzeb przy uwzględnieniu sytuacji na rynku |
3,0 | Student potrafi dobierać produkty bankowe w zależności od sytuacji na rynku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_E5_K01 Student ma świadomość sowjej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o bankowości |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- T. Galbarczyk, J. Świderska, Bank komercyjny w Polsce, Difin, Warszawa, 2011
- M. Zalewska (red), Współczesna bankowość, Difin, Warszawa, 2007, Tom I
- I. Pyka (red), Bankowośc komercyjna, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, 2013
- M. Zalewska (red.), Bankowość, Wydawnictwo CH Beck, Warsawa, 2013
- KOLEŚNIK J., BANKOWE RYZYKO SYSTEMOWE ŹRÓDŁA I INSTRUMENTY REDUKCJI, Difin, 2019
- M. Zalewska, Świat bankowości, Difin, Warszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- . Flejterski S., Świecka B. (red.), Elementy finansów i bankowości, CeDeWu, Warszawa, 2007
- M. Zaleska (red.), Bankowość, Wydawnictwo CH Beck, Warszawa, 2013
- W. Patena, W. Cwynar, Podręcznik do bankowości, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010
- Artykuły z czasopism: Bank, Bank i Kredyt, Bezpieczny Bank
- Źródła internetowe: Portal NBP, www.alebank.pl