Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie kryzysem społecznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie kryzysem społecznym | ||
Specjalność | Zarządzanie w kryzysie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw zarządzania. Zaliczone zajęcia z polityki społecznej. |
W-2 | Ogólna znajomość struktury władzy publicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza o istocie i cechach sytuacji kryzysowej |
C-2 | Znajomość elementów analizy sytuacji kryzysowej |
C-3 | Umiejetność opracowania procedur zapobiegania sytuacjom kryzysowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Kryzys jako moment przełomowy, rozstrzygający, punkt zwrotny. | 2 |
T-W-2 | Rodzaje kryzysów. Kryzys polityczny, rządowy, kryzys panstwa. Kryzys ekonomiczny. Kryzys międzynarodowy. | 3 |
T-W-3 | Kryzys społeczny. Istota, fazy rozwoju. Kryzys jako decydowanie pod presją czasu. | 3 |
T-W-4 | Kryzys społeczny a zagrożenie dla realizacji podstawowych funkcji systemu społecznego | 3 |
T-W-5 | Kryzys nagły/natychmiastowy, kryzys przewlekły. | 2 |
T-W-6 | Kryzys wewnętrzny i zewnętrzny | 2 |
T-W-7 | Kryzys destrukcyjny i kryzys twórczy | 2 |
T-W-8 | Kryzys rzeczywisty i kryzys wirtualny. | 2 |
T-W-9 | Wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny kryzysów. | 2 |
T-W-10 | Źródła sytuacji kryzysowych | 2 |
T-W-11 | Transfer nawyku oraz konformizm społeczny jako przyczyny bierności i konserwatyzmu poznawczego ludzi | 3 |
T-W-12 | Indywidualizacja podejścia w sytuacjach kryzysu społecznego | 2 |
T-W-13 | Rola współpracy interpersonalnej w sytuacji kryzysowej | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym | 30 |
A-W-2 | praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu, | 38 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 10 |
A-W-4 | Konsultacje z osobą prowadzącą. | 10 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacja multimedialną |
M-2 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - stopień wyczerpania tematu, - trafność doboru argumentów, formułowania tez |
S-2 | Ocena formująca: dla opracowan tematycznych: - zrozumienie tematu, - plan i organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty |
S-3 | Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemów, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - przejawianie inicjatywy poznawczej |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D10/8_W01 Ma podstawową wiedze o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych | Z_1A_W01 | — | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D10/8_U01 Potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej | Z_1A_U01 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-W-9, T-W-1 | M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D10/8_K01 Ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności | Z_1A_K02 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-2 | S-1, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D10/8_W01 Ma podstawową wiedze o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych | 2,0 | Studenta nie ma podstawowej wiedzy o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych |
3,0 | Studenta ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych | |
3,5 | Studenta opanował materiał dydaktyczny, ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych | |
4,0 | Studenta opanował materiał dydaktyczny, ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne ucgybienia | |
4,5 | Studenta dobrze opanował materiał dydaktyczny, ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Studenta bardzo dobrze opanował materiał dydaktyczny, ma podstawową wiedzę o istocie i rodzajach sytuacji kryzysowych; treść i forma wypowiedzi poprawne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D10/8_U01 Potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować symptomów sytuacji kryzysowej |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej | |
3,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej; tresć i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej; tresć i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, potrafi scharakteryzować symptomy sytuacji kryzysowej; tresć i forma wypowiedzi poprawne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D10/8_K01 Ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności | |
3,5 | Student opanował materiał programowy, ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał programowy, ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał programowy, ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programowy, ma świadomość znaczenia sprawności opanowania sytuacji kryzysowej dla funkcjonowania określonej społeczności; treść i forma wypowiedzi poprawne |
Literatura podstawowa
- Zieliński Krzysztof R., Ochrona ludności, Zarządzanie kryzysowe, Difin, Warszawa, 2017, Wydanie 1, ISBN:978-83-8085-449-9
- Grocki R., Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Difin, Warszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- Michael Regester, Judy Larkin ; tł. Mariola Ciszewska., Zarządzanie kryzysem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne., Warszawa, 2005, Wydanie 1, ISBN:83-208-1555-X