Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Identyfikacja zagrożeń oraz analiza i ocena ryzyka zawodowego w aspekcie zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki społeczne
Profil
Moduł
Przedmiot Identyfikacja zagrożeń oraz analiza i ocena ryzyka zawodowego w aspekcie zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Urbanek <jmyszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 8 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP, w tym oceny i ograniczania ryzyka zawodowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.1
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,1
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego2
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.1
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.2
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.1
8
wykłady
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego1
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą2
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego1
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania2
T-W-5Analiza ryzyka zawodowego2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach8
A-A-2Przegląd literatury15
A-A-3Przygotowanie referatu17
A-A-4Przegląd ustawodawstwa10
A-A-5Zaliczenie przedmioru2
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia8
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Przegląd literatury13
A-W-3Przegląd ustawodawstwa10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu20
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
A-W-6Przegląd przekazanych materiałów do wykładów7
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_10_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. identyfikacji zagrożeń, skutków zagrożeń, wymagań dla procesu oceny ryzyka zawodowego oraz optymalnych działań profilaktycznych.
ZBHP_10A_W04C-1T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_10_U01
Umiejętności identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy, doboru właściwych metod oceny ryzyka zawodowego, analizy i ocena ryzyka zawodowego, doboru właściwych środków profilaktycznych w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, przygotowania wstępnych koncepcji systemu zarządzania bhp
ZBHP_10A_U02, ZBHP_10A_U01C-1T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_10_K01
Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą
ZBHP_10A_K02, ZBHP_10A_K01C-1T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_10_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. identyfikacji zagrożeń, skutków zagrożeń, wymagań dla procesu oceny ryzyka zawodowego oraz optymalnych działań profilaktycznych.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_10_U01
Umiejętności identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy, doboru właściwych metod oceny ryzyka zawodowego, analizy i ocena ryzyka zawodowego, doboru właściwych środków profilaktycznych w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, przygotowania wstępnych koncepcji systemu zarządzania bhp
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_10_K01
Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Literatura podstawowa

  1. Warchał M., Ocena ryzyka zawodowego: czynniki psychospołeczne, Państwowa Inspekcja Pracy: Główny Inspektorat Pracy, Warszawa, 2012
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650 ze zm.
  3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne Dz.U. 2005 nr 157 poz. 1318, 2014
  4. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. 1998 nr 21 poz. 94 ze zm, 2014
  5. pr. zbiorowa, Ocena ryzyka zawodowego, Wiedza i Praktyka, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy Dz. U. 1974 Nr 24 poz. 141, ze zm. Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043, 1495., 2019
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650 ze zm
  3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne Dz.U. 2005 nr 157 poz. 1318
  4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki, Dz.U. 2005 nr 81 poz. 716 zm. Dz.U. z 2008 r. nr 48, poz. 288
  5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych. Dz.U. 2005 nr 11 poz. 86 (tekt jedn. Dz.U. 2016 poz. 1488)
  6. Jerzy Karczewski, Bogdan Rączkowski, Ocena ryzyka zawodowego. Dokumentacja. Brukarz, bitumiarz, robotnik drogow, ODDK, 2002
  7. PN-N-18001 (ISO 45001:2018 ) Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy – Wymagania

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.1
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,1
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego2
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.1
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.2
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego1
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą2
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego1
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania2
T-W-5Analiza ryzyka zawodowego2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach8
A-A-2Przegląd literatury15
A-A-3Przygotowanie referatu17
A-A-4Przegląd ustawodawstwa10
A-A-5Zaliczenie przedmioru2
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Przegląd literatury13
A-W-3Przegląd ustawodawstwa10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu20
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
A-W-6Przegląd przekazanych materiałów do wykładów7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_10_W01Słuchacz uzyska wiedzę nt. identyfikacji zagrożeń, skutków zagrożeń, wymagań dla procesu oceny ryzyka zawodowego oraz optymalnych działań profilaktycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie niezbędnym do zrozumienia celów i zadańsłużby BHP oraz w zakresie identyfikowania zadań służb BHP, stosowania metod odpowiednich do zadań służb BHP a także wiedzę w zakresie właściwego organizowania pracy służb BHP
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP, w tym oceny i ograniczania ryzyka zawodowego
Treści programoweT-W-5Analiza ryzyka zawodowego
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.
T-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_10_U01Umiejętności identyfikacji zagrożeń w środowisku pracy, doboru właściwych metod oceny ryzyka zawodowego, analizy i ocena ryzyka zawodowego, doboru właściwych środków profilaktycznych w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, przygotowania wstępnych koncepcji systemu zarządzania bhp
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_U02Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie problematyki bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia, potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego
ZBHP_10A_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP, w tym oceny i ograniczania ryzyka zawodowego
Treści programoweT-W-5Analiza ryzyka zawodowego
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.
T-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10A_10_K01Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i pracy oraz związaną z tym świadomość i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
ZBHP_10A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP, w tym oceny i ograniczania ryzyka zawodowego
Treści programoweT-W-5Analiza ryzyka zawodowego
T-W-4Wymagania dla dokumentacji oceny ryzyka zawodowego; opis stanowiska pracy dla potrzeb oceny ryzyka i systemów zarządzania
T-W-2Ogólne zasady dotyczące zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą
T-W-3Cele oceny ryzyka zawodowego
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
T-A-3Ocena ryzyka zawodowego
T-A-2Wartościowanie i szacowanie ryzyka zawodowego,
T-A-4Wyznaczanie dopuszczalności ryzyka zawodowego, pracowanie planu działań korygujących i/lub zapobiegawczych.
T-A-5Metody oceny ryzyka zawodowego – dobór metod w zależności od rodzaju zagrożeń.
T-A-6Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania.
T-A-1Identyfikacja zagrożeń – doskonalenie umiejętności uzyskanych w ramach przedmiotów „czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne” na przykładach wybranych procesów pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami