Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria komputerowa
Sylabus przedmiotu Sieci komputerowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sieci komputerowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Bogusławski <Krzysztof.Boguslawski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Bogusławski <Krzysztof.Boguslawski@zut.edu.pl>, Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>, Krzysztof Makles <Krzysztof.Makles@zut.edu.pl>, Remigiusz Olejnik <Remigiusz.Olejnik@zut.edu.pl>, Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Programowanie 1 |
W-2 | Architektura systemów komputerowych |
W-3 | Transmisja danych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opisanie struktury sieci, włączając urządzenia i media niezbędne do poprawnej komunikacji. |
C-2 | Wyjaśnienie roli protokołów w komunikacji sieciowej oraz modelu warstwowego do opisu funkcji sieci. |
C-3 | Opisanie znaczenia schematów adresacji i nazewnictwa w komunikacji sieciowej. |
C-4 | Opisanie roli dwóch protokołów warstwy transportowej: TCP i UDP. |
C-5 | Omówić najbardziej powszechny protokół warstwy sieci - protokół IP (Internet Protocol) i jego cechy zapewniające usługę bezpołączeniową z dołożeniem wszelkich starań (ang. best-effort). |
C-6 | Zapoznanie studentów z zasadami obliczenia adresów IP, podziału na podsieci oraz zbudować tablice routingu. |
C-7 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu konfiguracji interfejsów sieciowych w stacjach roboczych i węzłach sieciowych. |
C-8 | Przygotowanie do obsługi pakietu symulacyjnego z zakresu sieci komputerowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do problematyki symulacji w sieciach komputerowych. | 2 |
T-L-2 | Podstawowa konfiguracja urządzeń sieciowych w symulatorze. | 2 |
T-L-3 | Podstawowe pojęcia i konfigurowanie przełącznika | 2 |
T-L-4 | Konfigurowanie sieci VLAN | 2 |
T-L-5 | Konfigurowanie i weryfikacja routingu w małej sieci | 2 |
T-L-6 | Konfigurowanie tras statycznych i tras domyślnych IPv4 | 2 |
T-L-7 | Konfigurowanie routingu dynamicznego RIP w IPv4 | 2 |
T-L-8 | Konfigurowanie DHCPv4 | 2 |
T-L-9 | Implementacja statycznego i dynamicznego NAT | 2 |
T-L-10 | Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z automatycznym przydziałem adresów IP oraz routingu w węzłach sieciowych. | 2 |
T-L-11 | Podział przydzielonych zakresów przestrzeni adresowej IP na podsieci. Budowa tablic routingu i konfiguracji interfejsów sieciowych. | 2 |
T-L-12 | Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z ręcznym przydziałem adresów IP oraz routingu w węzłach sieciowych na podstawie wcześniej opracowanego podziału przestrzeni adresowej IP. | 4 |
T-L-13 | Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z ręcznym przydziałem adresów IP oraz z użyciem dynamicznych protokołów routingu w węzłach sieciowych na podstawie wcześniej opracowanego podziału przestrzeni adresowej IP. | 2 |
T-L-14 | Zaliczenie laboratorium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do sieci komputerowych. Ogólna koncepcja sieci. Przedstawienie histori powstania zagadnień sieciowych. Porównanie sieci z komutacją łącz i komutacją pakietów. | 2 |
T-W-2 | Sieci lokalne – LAN. Topologie sieciowe. Sieci o topologii pierścienia, o topologii szyny i o topologii szyny z logicznym pierścieniem. Opis standardów IEEE 8002 | 2 |
T-W-3 | Omówienie i porównanie sieciowych modeli warstwowych ISO-OSI oraz TCP/IP. Normy i standardy dla warstw sieciowej i transportowej. Omówienie protokołu TCP/IP, administracja sieci | 2 |
T-W-4 | Omówienie zasady działania i konfiguracji sieci bezprzewodowych i sieci mobilnych. Wyjaśnienie podstaw sieci Wi-Fi, takich jak stos protokołów i struktura ramek, a także jej rozwój, na przykładzie standardów serii IEEE802.11 a/b/g/n. | 2 |
T-W-5 | Opis pakietu IP. Metody przekazywania danych w sieci IP. Adresowanie w sieci IP. Podział adresów IP - subneting i obliczanie adresów przy podziale na podsieci. Podstawy konfiguracji IP. | 4 |
T-W-6 | Metody bridgingu - Transparent bridging, Source route bridging, Translation bridging. Metody switchingu - Store and Forward, Cut through, Fragment free. Algorytm drzewa opinającego - STA (Spanning tree algorithm). | 2 |
T-W-7 | Zasady routingu typu "distains vector" i "link state", routingu statycznego i dynamicznego, routingu opartego o klasy adresowe i bezklasowego. | 4 |
T-W-8 | Konfiguracja routowania oraz budowa tablic routingu. Omówienie kilku przykładowych rozwiązań routingu. | 4 |
T-W-9 | Opis działania podstawowych algorytmów TCP/IP – ARP (Address Resolution Protocol), RARP (Reverse Address Resolution Protocol), DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol), NAT (Network Address Translation). | 2 |
T-W-10 | Opis działania i konfiguracja system zamiany nazw na adresy IP - DNS (Domain Name Services), BIND (Berkeley Internet Name Domain), resolver, named, narzędzie nslookup. | 2 |
T-W-11 | Opis konfiguracji interfejsów i routingu w stacjach roboczych. | 2 |
T-W-12 | Rozwiązywanie problemów z TCP/IP. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdania z laboratorium w domu | 8 |
A-L-4 | Udział w konsultajach | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach do wykładu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium z adresacji IP | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia testowego | 10 |
A-W-5 | Obecność na zaliczeniu testowym | 2 |
A-W-6 | Udział w konsultacjach do kolokwium z adresacji IP | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny - większość wykładów |
M-2 | krótki film o metodzie działania sieci komputerowych |
M-3 | wykład problemowy dotyczący różnych zdarzeń w sieci |
M-4 | metoda przypadków - dla kliku wybranych schematów adresacji |
M-5 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem - schematy adresacji i routingu |
M-6 | ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
M-7 | symulacja komputerowa działania sieci. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W połowie wykładów kolokwium z adresacji IP |
S-2 | Ocena formująca: "Wejściówki" na zajęciach laboratoryjnych, sprawdzające przygotowanie się do zajęć. |
S-3 | Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z laboratorium |
S-6 | Ocena formująca: Testy cząstkowe z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C17_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP i UDP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu wyższych warstw sieci Internet, opisać protokoły mostowania i przełączania. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector. | I_1A_W07, I_1A_W06, I_1A_W08, I_1A_W10 | — | — | C-5, C-4, C-6, C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12 | M-2, M-3, M-1 | S-4, S-1, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C17_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, dobierać właściwe rozwiązania sieciowe oraz urządzenia, eksploatować lokalne sieci komputerowe, koordynować prace eksploatacyjne i projektowe sieci komputerowych, korzystać z dokumentacji urządzeń sieciowych, łączyć topologie sieciowe, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, opracowywać projekty sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP, wykorzystywać zdobytą wiedzę we wdrażania projektów sieciowych. | I_1A_U03, I_1A_U17, I_1A_U08, I_1A_U02, I_1A_U12, I_1A_U13 | — | — | C-5, C-4, C-6, C-3, C-2, C-8 | T-L-10, T-L-14, T-L-1, T-L-12, T-L-13, T-L-2, T-L-11, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-11, T-W-12 | M-4, M-7, M-3, M-6, M-5 | S-3, S-2, S-1, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C17_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pracy przy wdrażaniu projektów z dziedziny sieci komputerowych, chętny do podjęcia wyzwań związanych z projektowaniem i wdrażaniem sieci, dbałość o właściwe budowanie sieci, kreatywność w zarządzaniu i projektowaniu rozwiązań sieciowych, otwartość na zmiany modernizacyjne, postępowanie zgodne z zasadami projektowania i zarządzania sieciami, postępowanie zgodne z zasadami etyki, zdolność do samodzielnej pracy przy sieciach lokalnych. | I_1A_K01, I_1A_K02, I_1A_K04 | — | — | C-5, C-7, C-4, C-6, C-3, C-1, C-2, C-8 | T-L-10, T-L-14, T-L-1, T-L-12, T-L-13, T-L-2, T-L-11, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12 | M-4, M-7, M-3, M-6, M-5 | S-4, S-3, S-2, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C17_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP i UDP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu wyższych warstw sieci Internet, opisać protokoły mostowania i przełączania. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector. | 2,0 | Student nie jest w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, Token Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DNS, ARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Student nie jest w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, CIDR. |
3,0 | Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, Token Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DNS, ARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, CIDR. | |
3,5 | Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, FastEthernet, Token Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DNS, ARP, RARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Cut-Through i Spanning-Tree. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, NAT, CIDR. | |
4,0 | Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, FastEthernet, Token Ring, Token Bus, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DNS, ARP, RARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Cut-Through i Spanning-Tree. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, BGP, NAT, CIDR. | |
4,5 | Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, FastEthernet, Gigabit Ethernet, Token Ring, Token Bus, Slotted Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP i UDP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DHCP, DNS, ARP, RARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Cut-Through, Fragment-Free i Spanning-Tree. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, OSPF, BGP, NAT, CIDR. | |
5,0 | Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, FastEthernet, Gigabit Ethernet, Token Ring, Token Bus, Register Insertion Ring, Slotted Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP i UDP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DHCP, DNS, ARP, RARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Source-Route Bridging, Translational Bridging, Store-and-Forward, Cut-Through, Fragment-Free i Spanning-Tree. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, OSPF, IGRP, BGP, EGP, NAT, CIDR. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C17_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, dobierać właściwe rozwiązania sieciowe oraz urządzenia, eksploatować lokalne sieci komputerowe, koordynować prace eksploatacyjne i projektowe sieci komputerowych, korzystać z dokumentacji urządzeń sieciowych, łączyć topologie sieciowe, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, opracowywać projekty sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP, wykorzystywać zdobytą wiedzę we wdrażania projektów sieciowych. | 2,0 | Student nie jest w stanie: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP. |
3,0 | Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP. | |
3,5 | Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP. | |
4,0 | Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, eksploatować lokalne sieci komputerowe, korzystać z dokumentacji urządzeń sieciowych, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP. | |
4,5 | Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, eksploatować lokalne sieci komputerowe, koordynować prace eksploatacyjne i projektowe sieci komputerowych, korzystać z dokumentacji urządzeń sieciowych, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, opracowywać projekty sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP. | |
5,0 | Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, dobierać właściwe rozwiązania sieciowe oraz urządzenia, eksploatować lokalne sieci komputerowe, koordynować prace eksploatacyjne i projektowe sieci komputerowych, korzystać z dokumentacji urządzeń sieciowych, łączyć topologie sieciowe, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, opracowywać projekty sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP, wykorzystywać zdobytą wiedzę we wdrażania projektów sieciowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C17_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pracy przy wdrażaniu projektów z dziedziny sieci komputerowych, chętny do podjęcia wyzwań związanych z projektowaniem i wdrażaniem sieci, dbałość o właściwe budowanie sieci, kreatywność w zarządzaniu i projektowaniu rozwiązań sieciowych, otwartość na zmiany modernizacyjne, postępowanie zgodne z zasadami projektowania i zarządzania sieciami, postępowanie zgodne z zasadami etyki, zdolność do samodzielnej pracy przy sieciach lokalnych. | 2,0 | Student nie rozwiązuje problemów z adresacją i routingiem w sieci IP. Nie potrafi w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux co najmniej jednej usługi sieciowej LAMP, nie potrafi ogólnie posługiwać się pakietem symulacyjnym. |
3,0 | Student z kilkoma błędami podstawowymi, rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux co najmniej jedną usługę sieciową LAMP, potrafi ogólnie posługiwać się pakietem symulacyjnym. | |
3,5 | Student z kilkoma błędami nieznaczącymi i jednym podstawowym, rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux kilka usług sieciowych LAMP, potrafi ogólnie posługiwać się pakietem symulacyjnym. | |
4,0 | Student z kilkoma błędami rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux większość usług sieciowych LAMP, potrafi ogólnie posługiwać się pakietem symulacyjnym. | |
4,5 | Student z drobnymi błędami rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi z sukcesem w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux usługi sieciowe LAMP, zna i potrafi posługiwać się pakietem symulacyjnym. | |
5,0 | Student bardzo dobrze (bezbłędnie) rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi z sukcesem w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux usługi sieciowe LAMP, zna i biegle potrafi posługiwać się pakietem symulacyjnym. |
Literatura podstawowa
- A. S. Tanenbaum, Sieci komputerowe, Helion, Gliwice, 2004, wyd. 4
- Adam Wolisz, Podstawy lokalnych sieci komputerowych ; tom 1: Sprzęt komputerowy; tom 2: Oprogramowanie komunikacyjne i usługi sieciowe, WNT - Mikrokomputery, 1992
- Mark A. Dye, Rick McDonald, Antoon „Tony” W. Rufi, Akademia sieci Cisco. CCNA Exploration. Semestr 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
- K. Nowicki, J. Woźniak, Przewodowe i bezprzewodowe sieci LAN, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
- K. Nowicki, J. Woźniak, Sieci LAN, MAN i WAN - protokoły komunikacyjne, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1998
- Craig Hunt, TCP/IP Administracja sieci., O’Reilly & Associates Inc, 1991, Wyd.3
Literatura dodatkowa
- Janusz Filipiak, Sieci dostępowe dla usług szerokopasmowych - Tom I, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997, ISBN 83-86476-11-7
- Zdzisław Papir, Sieci dostępowe dla usług szerokopasmowych - Tom III, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997, ISBN 83-86476-13-3
- W. Richard Stevens, Programowanie zastosowań sieciowych w systemie Unix, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1998, Wydanie III, ISBN: 83-204-2288-4
- Krzysztof Wajda, Sieci szerokopasmowe, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1995, Wyd. 2 uzup., ISBN: 83-86476-08-7