Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria systemów informacyjnych

Sylabus przedmiotu Druk 3D:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Druk 3D
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Olejnik <Remigiusz.Olejnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Cezary Wernik <wc26668@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W odniesieniu do zrozumienia treści wykładowych niezbędna jest wiedza przedmiotowa z zakresu: Narzędzi inżynierskich, Systemów Wbudowanych, oraz elementarna wiedza z podstaw fizyki i podstaw elektroniki
W-2W odniesieniu do modelowania, projektowania i prototypowania oraz konfiguracji prostych maszyn drukujących 3D w ramach laboratoriów, wymagana jest wiedza przedmiotowa z zakresu, Podstaw Programowania, Systemów Wbudowanych, Narzędzi inżynierskich, oraz znajomość BHP stanowisk laboratoryjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności modelowania i projektowania wspomaganego komputerowo, przedmiotów użytkowych, urządzeń i elementów mechanicznych prototypowanych w technologii druku 3D
C-2Nabycie biegłości w obsłudze konfiguracji i konserwacji prostych maszyn drukujących 3D
C-3Nabycie wiedzy i umiejętności umożliwiających w przyszłości samodzielne zbudowanie drukarki 3D

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Modelowanie brył użytkowych2
T-L-2Dopasowanie modelu do obiektu rzeczywistego2
T-L-3Tworzenie modelu z elementami mechanicznymi2
T-L-4Projektowanie modelu złożonego, wieloelementowego2
T-L-5Przygotowanie modelu do druku2
T-L-6Obsługa maszyny drukującej2
T-L-7Druk 3D2
T-L-8Zaliczenie laboratoriów1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do komputerowego wspomagania projektowania2
T-W-2Przegląd metod prototypowania poprzez techniki przyrostowe2
T-W-3Przegląd różnych konstrukcji drukarek 3D i budowa drukarki 3D w układzie XYZ cz. 12
T-W-4Budowa drukarki 3D w układzie XYZ cz. 22
T-W-5Przegląd i konfiguracja oprogramowania przygotowującego model do druku 3D2
T-W-6BHP druku 3D, błędy druku i kalibracja2
T-W-7Usprawnienia druku 3D2
T-W-8Zaliczenie wykładu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Czynne uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Modelowanie i projektowanie przedmiotów użytkowych, urządzeń i elementów mechanicznych, stosownie do treści zajęć laboratoryjnych, oraz ich prototypowanie w technologii druku 3D, w tym obsługa, konfiguracja i konserwacja maszyny drukującej11
26
wykłady
A-W-1Czynne uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe (literatura podstawowa), samodzielna analiza i pogłębianie wiedzy o tematach poruszanych w ramach wykładów8
A-W-3Udział w konsultacjach2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład, dyskusja
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, zadania projektowe do samodzielnej realizacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prac etapowych z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych, sprawdziany pisemne (wejściówki)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ze sprawdzianu (pisemnego półotwartego) podsumowującego zdobytą wiedzę w ramach zajęć wykładowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C23.5_W01
Nabycie wiedzy z zakresu komputerowego wspomagania projektowania w szczególności w kontekście prototypowania technikami przyrostowymi. Opanowanie wiedzy umożliwiającej samodzielną budowę własnej drukarki 3D.
I_1A_W06C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C23.5_U01
Nabycie umiejętności modelowania przedmiotów użytkowych, elementów mechanicznych z wykorzystaniem komputerowego wspomagania projektowania. Nabycie umiejętności bezpiecznego posługiwania się drukarką 3D, oraz jej konfiguracji i kalibracji.
I_1A_U02, I_1A_U10C-1, C-2T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C23.5_W01
Nabycie wiedzy z zakresu komputerowego wspomagania projektowania w szczególności w kontekście prototypowania technikami przyrostowymi. Opanowanie wiedzy umożliwiającej samodzielną budowę własnej drukarki 3D.
2,0Brak elementarnej wiedzy
3,0Elementarna wiedza przedmiotu
3,5Elementarna widza przedmiotu z elementami wnioskowania
4,0Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych
4,5Znaczna widza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań problemowych
5,0Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładowym, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, doboru właściwej techniki przyrostowej do zadanego problemu, a także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C23.5_U01
Nabycie umiejętności modelowania przedmiotów użytkowych, elementów mechanicznych z wykorzystaniem komputerowego wspomagania projektowania. Nabycie umiejętności bezpiecznego posługiwania się drukarką 3D, oraz jej konfiguracji i kalibracji.
2,0Nie spełnia wymagań na 3.0
3,0Z pomocą modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Poprawnie z pomocą posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi z pomocą drukarkę skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi z pomocą poprawnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D.
3,5Z drobną pomocą modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Poprawnie z drobną pomocą posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi drukarkę samodzielnie skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi z pomocą poprawnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D.
4,0Samodzielnie modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, oraz potrafi wykonać złożony wieloelementowy model z elementami mechanicznymi, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Poprawnie posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi drukarkę samodzielnie skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi z drobną pomocą poprawnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D.
4,5Samodzielnie modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, oraz potrafi wykonać złożony wieloelementowy model z elementami mechanicznymi, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Poprawnie posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi drukarkę samodzielnie skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi poprawnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D.
5,0Samodzielnie modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, oraz potrafi wykonać złożony wieloelementowy model z elementami mechanicznymi, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Biegle posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi drukarkę samodzielnie skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi w pełni samodzielnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D.

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Jaskulski, Autodesk Inventor Professional 2019PL / 2019+ / Fusion 360 (+ płyta CD), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018, Liczba stron:1223
  2. Przemysław Siemiński, Grzegorz Budzik, Techniki przyrostowe. Druk 3D. Drukarki 3D, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2015, Liczba stron:186

Literatura dodatkowa

  1. Terczyński Szymon, Gąsiorek Damian, Smyczek Marek, Kądzielawski Grzegorz, Buduję swoją pierwszą drukarkę 3D, Wydawnictwo Itstart, 2018, Liczba stron:350
  2. Grzegorz Kazimierczak, Bernard Pacula, Adam Budzyński, Solid Edge. Komputerowe wspomaganie projektowania, Helion, 2004, Liczba stron:696
  3. Jan Bis , Ryszard Markiewicz, Komputerowe wspomaganie projektowania CAD podstawy, Wydawnictwo Rea, 2008, Liczba stron:152
  4. Anna Kaziunas France, Świat druku 3D. Przewodnik, Helion, 2014, Liczba stron:224, ebook, Tytuł oryginał: Make: 3D Printing: The Essential Guide to 3D Printers, , Tłumaczenie: Zbigniew Waśko

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Modelowanie brył użytkowych2
T-L-2Dopasowanie modelu do obiektu rzeczywistego2
T-L-3Tworzenie modelu z elementami mechanicznymi2
T-L-4Projektowanie modelu złożonego, wieloelementowego2
T-L-5Przygotowanie modelu do druku2
T-L-6Obsługa maszyny drukującej2
T-L-7Druk 3D2
T-L-8Zaliczenie laboratoriów1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do komputerowego wspomagania projektowania2
T-W-2Przegląd metod prototypowania poprzez techniki przyrostowe2
T-W-3Przegląd różnych konstrukcji drukarek 3D i budowa drukarki 3D w układzie XYZ cz. 12
T-W-4Budowa drukarki 3D w układzie XYZ cz. 22
T-W-5Przegląd i konfiguracja oprogramowania przygotowującego model do druku 3D2
T-W-6BHP druku 3D, błędy druku i kalibracja2
T-W-7Usprawnienia druku 3D2
T-W-8Zaliczenie wykładu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Czynne uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Modelowanie i projektowanie przedmiotów użytkowych, urządzeń i elementów mechanicznych, stosownie do treści zajęć laboratoryjnych, oraz ich prototypowanie w technologii druku 3D, w tym obsługa, konfiguracja i konserwacja maszyny drukującej11
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czynne uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe (literatura podstawowa), samodzielna analiza i pogłębianie wiedzy o tematach poruszanych w ramach wykładów8
A-W-3Udział w konsultacjach2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C23.5_W01Nabycie wiedzy z zakresu komputerowego wspomagania projektowania w szczególności w kontekście prototypowania technikami przyrostowymi. Opanowanie wiedzy umożliwiającej samodzielną budowę własnej drukarki 3D.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06Posiada ogólną wiedzę dotyczącą szeroko pojętych systemów informatycznych, obejmującą różne fazy eksploatacji i rozwoju systemów oraz związane z tym procesy, zna podstawowe narzędzia i techniki przydatne w rozwiązywaniu problemów informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności modelowania i projektowania wspomaganego komputerowo, przedmiotów użytkowych, urządzeń i elementów mechanicznych prototypowanych w technologii druku 3D
C-2Nabycie biegłości w obsłudze konfiguracji i konserwacji prostych maszyn drukujących 3D
C-3Nabycie wiedzy i umiejętności umożliwiających w przyszłości samodzielne zbudowanie drukarki 3D
Treści programoweT-W-7Usprawnienia druku 3D
T-W-2Przegląd metod prototypowania poprzez techniki przyrostowe
T-W-3Przegląd różnych konstrukcji drukarek 3D i budowa drukarki 3D w układzie XYZ cz. 1
T-W-5Przegląd i konfiguracja oprogramowania przygotowującego model do druku 3D
T-W-4Budowa drukarki 3D w układzie XYZ cz. 2
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, zadania projektowe do samodzielnej realizacji
M-1Metoda podająca: wykład, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prac etapowych z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych, sprawdziany pisemne (wejściówki)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ze sprawdzianu (pisemnego półotwartego) podsumowującego zdobytą wiedzę w ramach zajęć wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak elementarnej wiedzy
3,0Elementarna wiedza przedmiotu
3,5Elementarna widza przedmiotu z elementami wnioskowania
4,0Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych
4,5Znaczna widza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań problemowych
5,0Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładowym, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, doboru właściwej techniki przyrostowej do zadanego problemu, a także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C23.5_U01Nabycie umiejętności modelowania przedmiotów użytkowych, elementów mechanicznych z wykorzystaniem komputerowego wspomagania projektowania. Nabycie umiejętności bezpiecznego posługiwania się drukarką 3D, oraz jej konfiguracji i kalibracji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U02Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności systemów informatycznych i ich składowych.
I_1A_U10Potrafi projektować i implementować systemy informatyczne posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania na różnych jego etapach.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności modelowania i projektowania wspomaganego komputerowo, przedmiotów użytkowych, urządzeń i elementów mechanicznych prototypowanych w technologii druku 3D
C-2Nabycie biegłości w obsłudze konfiguracji i konserwacji prostych maszyn drukujących 3D
Treści programoweT-W-6BHP druku 3D, błędy druku i kalibracja
T-L-1Modelowanie brył użytkowych
T-L-2Dopasowanie modelu do obiektu rzeczywistego
T-L-3Tworzenie modelu z elementami mechanicznymi
T-L-4Projektowanie modelu złożonego, wieloelementowego
T-L-5Przygotowanie modelu do druku
T-L-6Obsługa maszyny drukującej
T-L-7Druk 3D
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, zadania projektowe do samodzielnej realizacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prac etapowych z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych, sprawdziany pisemne (wejściówki)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ze sprawdzianu (pisemnego półotwartego) podsumowującego zdobytą wiedzę w ramach zajęć wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymagań na 3.0
3,0Z pomocą modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Poprawnie z pomocą posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi z pomocą drukarkę skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi z pomocą poprawnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D.
3,5Z drobną pomocą modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Poprawnie z drobną pomocą posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi drukarkę samodzielnie skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi z pomocą poprawnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D.
4,0Samodzielnie modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, oraz potrafi wykonać złożony wieloelementowy model z elementami mechanicznymi, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Poprawnie posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi drukarkę samodzielnie skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi z drobną pomocą poprawnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D.
4,5Samodzielnie modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, oraz potrafi wykonać złożony wieloelementowy model z elementami mechanicznymi, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Poprawnie posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi drukarkę samodzielnie skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi poprawnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D.
5,0Samodzielnie modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, oraz potrafi wykonać złożony wieloelementowy model z elementami mechanicznymi, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Biegle posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi drukarkę samodzielnie skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi w pełni samodzielnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D.