Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do kognitywistyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do kognitywistyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Lewandowska <Anna.Tomaszewska@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki i analizy statystycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami kognitywistyki i elementami planowania ekserymentów kognitywnych z uwzględnieniem zastosowań w projektowaniu systemów informatycznych
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania mózgu i zmysłów człowieka, które mają wpływ na projektowanie systemów informatycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody pomiaru systemu poznawczego człowieka.2
T-L-2Projektowanie eksperymentów percepcyjnych - style poznawcze.2
T-L-3Pozyskiwanie danych percepcyjnych z wykorzystaniem okulografu i analiza danych.2
T-L-4Przeprowadzenie eksperymentu kognitywnego z pomiarem aktywności mózgowej lub zapoznanie się z danymi z wcześniej przeprowadzonego eksperymentu.2
T-L-5Przygotowanie danych do dalszej analizy.2
T-L-6Wstępna analiza formacji występujących w sygnale EEG; wyznaczenie cech opisujących sygnał EEG.2
T-L-7Analiza statystyczna i/lub klasyfikacja różnic obserwowanych w sygnale EEG w poszczególnych epokach eksperymentu.2
T-L-8Zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do kognitywistyki.1
T-W-2Szlaki wzrokowe i agnozje wzrokowe. Okulografia. Czucie i priopriocepcja.2
T-W-3Projektowanie eksperymentów kognitywnych. Style poznawcze.2
T-W-4Podstawowe układy doświadczalne, wykorzystywane do analizy danych z eksperymentów kognitywnych ANOVA.2
T-W-5Komórka nerwowa; komunikacja między neuronami; neuroplastyczność mózgu2
T-W-6Budowa układu nerwowego, wybrane ośrodki mózgowe i ich funkcje; elementy obwodowego układu nerwowego.2
T-W-7Emocje; dwuczynnikowa teoria emocji; jak i gdzie powstają emocje; układ nagrody i uzależnienia.2
T-W-8Pamięć operacyjna; pamięć deklaratywna i proceduralna; modele pamięci; mechanizmy odpowiedzialne za proces uczenia.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań8
A-L-3Konsultacje do laboratoriów2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3Konsultacje do wykładu2
A-W-4Analiza literatury4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
S-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_C06_W01
Student posiada wiedzę w zakresu systemów kognitywnych, w tym między innymi zna podstawy działania mózgu człowieka związane z jego zmysłami co przekłada się na wiedzę o sposobie percepcji otaczającego świata
C-2, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_C06_U01
Umiejętność projektowania eksperymentów percepcyjnych i analizy uzyskanych danych.
C-2, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3M-1, M-2S-2, S-1
I_2A_C06_U02
Posiada umiejętność stosowania metod analitycznych i algorytmów przetwarzania danych wykorzystywanych w systemach kognitywnych.
C-2, C-1T-W-2, T-L-8M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_C06_K01
Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego.
I_2A_K02, I_2A_K03C-2, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_C06_W01
Student posiada wiedzę w zakresu systemów kognitywnych, w tym między innymi zna podstawy działania mózgu człowieka związane z jego zmysłami co przekłada się na wiedzę o sposobie percepcji otaczającego świata
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat tego czym jest system kognitywny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_C06_U01
Umiejętność projektowania eksperymentów percepcyjnych i analizy uzyskanych danych.
2,0Nie umie projektować badań percepcyjnych.
3,0Umie projektować badania percepcyjne na podstawie chociaż jednej z istniejących metod.
3,5Umie projetować badania percepcyjne na podstawie chocia ż jednej metody i zrealizować je z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG.
4,0Umie projektować badania percepcyjne, dostosowując ich charakter do zadanego zadania. Potrafi zrealizowqać zadania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG.
4,5Umie projektować badania percepcyjne, dostosowując ich charakter do zadanego zadania. Potrafi zrealizować badania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG oraz przeprowadzić podstawową analizę statystyczną.
5,0Umie projektować badania percecpcyjne da dowolnego zadania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG. Potrafi przeprowadzić analizę statystyczną danych.
I_2A_C06_U02
Posiada umiejętność stosowania metod analitycznych i algorytmów przetwarzania danych wykorzystywanych w systemach kognitywnych.
2,0Nie umie nawet w podstawowym zakresie wykorzystać metod analitycznch do analizy danych z systemów kognitywnych.
3,0Umie w podstawowym zakresie wykorzystać metody analityczne do analizy danych z systemów kognitywnych.
3,5Umie wykorzystać w systemach kognitywnych podstawowe technologie powiązane z metodami analitycznymi.
4,0Umie wykorzystać w systemach kognitywych podstawowe technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać podstawowe algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze.
4,5Umie wykorzystać w systemach kognitywnych technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze.
5,0Umie wykorzystać w systemach kognitywnych zaawansowane technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać zaawansowane algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_C06_K01
Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego.
2,0
3,0Student aktywnie rozwiązuje postawione problemy wykazując samodzielność w doborze odpowiednich środków technicznych i metod inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Smith P.J., Hoffman R.R., Cognitive Systems Engineering: The Future for a Changing World, CRC Press, New York, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Wilensky U., Ran W., An Introduction to Agent-Based Modeling: Modeling Natural, Social, and Engineered Complex Systems with NetLogo, The MIT Press, Boston, 2015
  2. Vernon D., Artificial Cognitive Systems: A Primer, MIT Press, Boston, 2014
  3. Harmon-Jones E., Beer J. S., Methods in Social Neuroscience, The Guilford Press, New York, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody pomiaru systemu poznawczego człowieka.2
T-L-2Projektowanie eksperymentów percepcyjnych - style poznawcze.2
T-L-3Pozyskiwanie danych percepcyjnych z wykorzystaniem okulografu i analiza danych.2
T-L-4Przeprowadzenie eksperymentu kognitywnego z pomiarem aktywności mózgowej lub zapoznanie się z danymi z wcześniej przeprowadzonego eksperymentu.2
T-L-5Przygotowanie danych do dalszej analizy.2
T-L-6Wstępna analiza formacji występujących w sygnale EEG; wyznaczenie cech opisujących sygnał EEG.2
T-L-7Analiza statystyczna i/lub klasyfikacja różnic obserwowanych w sygnale EEG w poszczególnych epokach eksperymentu.2
T-L-8Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do kognitywistyki.1
T-W-2Szlaki wzrokowe i agnozje wzrokowe. Okulografia. Czucie i priopriocepcja.2
T-W-3Projektowanie eksperymentów kognitywnych. Style poznawcze.2
T-W-4Podstawowe układy doświadczalne, wykorzystywane do analizy danych z eksperymentów kognitywnych ANOVA.2
T-W-5Komórka nerwowa; komunikacja między neuronami; neuroplastyczność mózgu2
T-W-6Budowa układu nerwowego, wybrane ośrodki mózgowe i ich funkcje; elementy obwodowego układu nerwowego.2
T-W-7Emocje; dwuczynnikowa teoria emocji; jak i gdzie powstają emocje; układ nagrody i uzależnienia.2
T-W-8Pamięć operacyjna; pamięć deklaratywna i proceduralna; modele pamięci; mechanizmy odpowiedzialne za proces uczenia.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań8
A-L-3Konsultacje do laboratoriów2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3Konsultacje do wykładu2
A-W-4Analiza literatury4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C06_W01Student posiada wiedzę w zakresu systemów kognitywnych, w tym między innymi zna podstawy działania mózgu człowieka związane z jego zmysłami co przekłada się na wiedzę o sposobie percepcji otaczającego świata
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania mózgu i zmysłów człowieka, które mają wpływ na projektowanie systemów informatycznych
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami kognitywistyki i elementami planowania ekserymentów kognitywnych z uwzględnieniem zastosowań w projektowaniu systemów informatycznych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do kognitywistyki.
T-W-5Komórka nerwowa; komunikacja między neuronami; neuroplastyczność mózgu
T-W-2Szlaki wzrokowe i agnozje wzrokowe. Okulografia. Czucie i priopriocepcja.
T-W-8Pamięć operacyjna; pamięć deklaratywna i proceduralna; modele pamięci; mechanizmy odpowiedzialne za proces uczenia.
T-W-7Emocje; dwuczynnikowa teoria emocji; jak i gdzie powstają emocje; układ nagrody i uzależnienia.
T-W-6Budowa układu nerwowego, wybrane ośrodki mózgowe i ich funkcje; elementy obwodowego układu nerwowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat tego czym jest system kognitywny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C06_U01Umiejętność projektowania eksperymentów percepcyjnych i analizy uzyskanych danych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania mózgu i zmysłów człowieka, które mają wpływ na projektowanie systemów informatycznych
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami kognitywistyki i elementami planowania ekserymentów kognitywnych z uwzględnieniem zastosowań w projektowaniu systemów informatycznych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do kognitywistyki.
T-W-5Komórka nerwowa; komunikacja między neuronami; neuroplastyczność mózgu
T-W-2Szlaki wzrokowe i agnozje wzrokowe. Okulografia. Czucie i priopriocepcja.
T-W-8Pamięć operacyjna; pamięć deklaratywna i proceduralna; modele pamięci; mechanizmy odpowiedzialne za proces uczenia.
T-W-7Emocje; dwuczynnikowa teoria emocji; jak i gdzie powstają emocje; układ nagrody i uzależnienia.
T-W-6Budowa układu nerwowego, wybrane ośrodki mózgowe i ich funkcje; elementy obwodowego układu nerwowego.
T-L-1Metody pomiaru systemu poznawczego człowieka.
T-L-4Przeprowadzenie eksperymentu kognitywnego z pomiarem aktywności mózgowej lub zapoznanie się z danymi z wcześniej przeprowadzonego eksperymentu.
T-L-7Analiza statystyczna i/lub klasyfikacja różnic obserwowanych w sygnale EEG w poszczególnych epokach eksperymentu.
T-L-8Zaliczenie przedmiotu
T-L-3Pozyskiwanie danych percepcyjnych z wykorzystaniem okulografu i analiza danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie projektować badań percepcyjnych.
3,0Umie projektować badania percepcyjne na podstawie chociaż jednej z istniejących metod.
3,5Umie projetować badania percepcyjne na podstawie chocia ż jednej metody i zrealizować je z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG.
4,0Umie projektować badania percepcyjne, dostosowując ich charakter do zadanego zadania. Potrafi zrealizowqać zadania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG.
4,5Umie projektować badania percepcyjne, dostosowując ich charakter do zadanego zadania. Potrafi zrealizować badania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG oraz przeprowadzić podstawową analizę statystyczną.
5,0Umie projektować badania percecpcyjne da dowolnego zadania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG. Potrafi przeprowadzić analizę statystyczną danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C06_U02Posiada umiejętność stosowania metod analitycznych i algorytmów przetwarzania danych wykorzystywanych w systemach kognitywnych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania mózgu i zmysłów człowieka, które mają wpływ na projektowanie systemów informatycznych
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami kognitywistyki i elementami planowania ekserymentów kognitywnych z uwzględnieniem zastosowań w projektowaniu systemów informatycznych
Treści programoweT-W-2Szlaki wzrokowe i agnozje wzrokowe. Okulografia. Czucie i priopriocepcja.
T-L-8Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie nawet w podstawowym zakresie wykorzystać metod analitycznch do analizy danych z systemów kognitywnych.
3,0Umie w podstawowym zakresie wykorzystać metody analityczne do analizy danych z systemów kognitywnych.
3,5Umie wykorzystać w systemach kognitywnych podstawowe technologie powiązane z metodami analitycznymi.
4,0Umie wykorzystać w systemach kognitywych podstawowe technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać podstawowe algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze.
4,5Umie wykorzystać w systemach kognitywnych technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze.
5,0Umie wykorzystać w systemach kognitywnych zaawansowane technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać zaawansowane algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C06_K01Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K02Ma świadomość znaczenia aktualności wiedzy w rozwiązywaniu problemów, jest zdeterminowany do osiągania założonych celów, a w przypadku trudności w ich osiąganiu potrafi korzystać z pomocy ekspertów
I_2A_K03Jest gotów do aktywnego przekazywania społeczeństwu informacji na temat bieżącego stanu wiedzy w zakresie informatyki oraz podejmowania działań na rzecz rozwoju środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania mózgu i zmysłów człowieka, które mają wpływ na projektowanie systemów informatycznych
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami kognitywistyki i elementami planowania ekserymentów kognitywnych z uwzględnieniem zastosowań w projektowaniu systemów informatycznych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do kognitywistyki.
T-W-5Komórka nerwowa; komunikacja między neuronami; neuroplastyczność mózgu
T-W-2Szlaki wzrokowe i agnozje wzrokowe. Okulografia. Czucie i priopriocepcja.
T-W-8Pamięć operacyjna; pamięć deklaratywna i proceduralna; modele pamięci; mechanizmy odpowiedzialne za proces uczenia.
T-W-7Emocje; dwuczynnikowa teoria emocji; jak i gdzie powstają emocje; układ nagrody i uzależnienia.
T-W-6Budowa układu nerwowego, wybrane ośrodki mózgowe i ich funkcje; elementy obwodowego układu nerwowego.
T-L-1Metody pomiaru systemu poznawczego człowieka.
T-L-4Przeprowadzenie eksperymentu kognitywnego z pomiarem aktywności mózgowej lub zapoznanie się z danymi z wcześniej przeprowadzonego eksperymentu.
T-L-7Analiza statystyczna i/lub klasyfikacja różnic obserwowanych w sygnale EEG w poszczególnych epokach eksperymentu.
T-L-8Zaliczenie przedmiotu
T-L-3Pozyskiwanie danych percepcyjnych z wykorzystaniem okulografu i analiza danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student aktywnie rozwiązuje postawione problemy wykazując samodzielność w doborze odpowiednich środków technicznych i metod inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0