Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki, w tym podstawy rachunku różniczkowego i całkowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi prawami i zasadami mechaniki, a w szczególności z zasadami rozwiązywania płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz z podstawami kinematyki i dynamiki punktu materialnego i ciała sztywnego. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statycznej prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu i prostych przypadków ruchu bryły sztywnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Płaski zbieżny układ sił: a) metoda geometryczna. b) metoda analityczna - równania równowagi. | 1 |
T-A-2 | Moment siły względem punktu. Płaski dowolny układ sił. Równania równowagi. | 2 |
T-A-3 | Tarcie ślizgowe i tarcie toczne. | 1 |
T-A-4 | Przestrzenny zbieżny układ sił. Moment siły względem osi. | 1 |
T-A-5 | Przestrzenny dowolny układ sił. | 1 |
T-A-6 | Kolokwium nr 1. | 1 |
T-A-7 | Środki ciężkości: bryły, powierzchni i linii. | 1 |
T-A-8 | Kinematyka punktu - równanie ruchu, prędkości i przyspieszenia. | 1 |
T-A-9 | Ruch obrotowy. | 1 |
T-A-10 | Ruch płaski - prędkości i przyspieszenia. | 2 |
T-A-11 | Przekazywanie ruchu. | 1 |
T-A-12 | Dynamika ruchu punktu - równanie różniczkowe ruchu punktu. | 1 |
T-A-13 | Kolokwium nr 2. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe z mechaniki. Prawa Newtona. Jednostki siły. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje. | 2 |
T-W-2 | Płaski zbieżny układ sił. Wypadkowa sił zbieżnych. Równowaga płaskiego układu sił zbieżnych. Twierdzenie o równowadze trzech sił. | 2 |
T-W-3 | Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił. | 2 |
T-W-4 | Tarcie i prawa tarcia. | 2 |
T-W-5 | Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi. Moment siły względem osi. Dowolny przestrzenny układ sił - równania równowagi. | 2 |
T-W-6 | Środki ciężkości: bryły, powierzchni, linii. | 2 |
T-W-7 | Kinematyka punktu. Równanie ruchu punktu. Prędkości i przyspieszenia punktu. Przyspieszenie styczne i przyspieszenie normalne. | 2 |
T-W-8 | Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. | 2 |
T-W-9 | Ruch płaski ciała sztywnego. Prędkości i przyspieszenia w ruchu płaskim. | 2 |
T-W-10 | Ruch względny i ruch bezwzględny: - składanie prędkości, - składanie przyspieszeń, przyspieszenie Coriolisa. | 2 |
T-W-11 | Dynamika ruchu punktu - równanie różniczkowe ruchu punktu. | 2 |
T-W-12 | Praca siły, moc siły. Energia kinetyczna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej. Pęd i kręt punktu materialnego. | 2 |
T-W-13 | Momenty bezwładności ciał materialnych. | 2 |
T-W-14 | Energia kinetyczna układu punktów materialnych. | 2 |
T-W-15 | Dynamika ruchu postępowego i ruchu obrotowego ciała sztywnego - równania różniczkowe ruchu obrotowego. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do kolejnych ćwiczeń na podstawie wykładów i podanej literatury. | 6 |
A-A-3 | Samokształcenie się poprzez rozwiązywanie zadań podanych przez prowadzącego ćwiczenia i zadań wybranych samodzielnie z podanych zbiorów. | 16 |
A-A-4 | Przygotowanie obowiązkowych prac domowych. | 6 |
A-A-5 | Przygotowanie się do kolokwiów i sprawdzianów. | 10 |
A-A-6 | Konsultacje. | 2 |
55 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Ugruntowanie i rozszerzenie wiadomości z wykładów na podstawie podanej literatury. | 3 |
A-W-3 | Konsultacje. | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 9 |
A-W-5 | Egzamin: pisemny i ustny. | 3 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy ćwiczeniowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych - na podstawie sprawdzianów lub odpowiedzi ustnych oraz wykonanych prac domowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się w ramach ćwiczeń audytoryjnych - wyniki dwóch pisemnych kolokwiów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy, składający się z części pisemnej (90 min.) i ustnej. Do egzaminu można przystąpić dopiero po uzyskaniu pozytywnej oceny z ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C26_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować zasady statyki. Powinien umieć uwolnić ciało od więzów. Powinien umieć zdefiniować płaski zbieżny i płaski dowolny oraz przestrzenny zbieżny i przestrzenny dowolny układ sił. Powinien umieć zdefiniować warunki równowagi dla tych układów. Powinien umieć zdefiniować takie pojęcia, jak: moment siły względem punktu i moment siły względem osi. Powinien umieć opisać zjawisko tarcia i zdefiniować prawa tarcia. Powinien być w stanie wyznaczyć położenie środka ciężkości bryły, powierzchni i linii. Powinien umieć opisać wielkości charakteryzujące ruch punktu i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. Powinien umieć opisać ruch postępowy i ruch obrotowy bryły sztywnej. Powinien umieć zdefiniować prawa Newtona i zasadę niezależności działania sił.. Powinien umieć napisać równania różniczkowe ruchu punktu i ruchu obrotowego bryły sztywnej. Powinien znać takie pojęcia jak: praca siły, moc siły, energia kinetyczna, energia potencjalna, energia mechaniczna. Powinien umieć zdefiniować zasadę zachowania energii mechanicznej. | IM_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-2, T-W-13, T-W-15, T-W-7, T-W-12, T-W-14, T-A-2, T-A-1, T-A-8, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-3 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C26_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizę statyczną płaskiego i przestrzennego układu sił. Powinien umieć przeprowadzić pełną analizę ruchu punktu oraz analizę ruchu obrotowego i ruchu płaskiego bryły sztywnej. Powinien także umieć napisać dynamiczne równanie ruchu punktu i ruchu obrotowego bryły sztywnej oraz umieć wykorzystać zasadę zachowania energii mechanicznej w analizach dynamicznych ruchu punktu. | IM_1A_U01, IM_1A_U06, IM_1A_U19 | — | — | C-2 | T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-2, T-W-13, T-W-15, T-W-7, T-W-12, T-W-14, T-A-2, T-A-1, T-A-8, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-3 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C26_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu mechaniki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań z mechaniki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - otwartość na współpracy niezbędną przy większych projektach, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności. | IM_1A_K04, IM_1A_K07 | — | — | C-2 | T-A-4, T-W-10, T-W-5, T-W-1, T-W-11, T-W-12, T-W-4, T-A-12, T-A-2, T-A-11, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-15, T-A-1, T-A-9, T-W-8, T-A-7, T-W-13, T-W-7, T-W-14, T-A-8, T-W-3, T-A-10, T-A-5, T-A-3 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C26_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować zasady statyki. Powinien umieć uwolnić ciało od więzów. Powinien umieć zdefiniować płaski zbieżny i płaski dowolny oraz przestrzenny zbieżny i przestrzenny dowolny układ sił. Powinien umieć zdefiniować warunki równowagi dla tych układów. Powinien umieć zdefiniować takie pojęcia, jak: moment siły względem punktu i moment siły względem osi. Powinien umieć opisać zjawisko tarcia i zdefiniować prawa tarcia. Powinien być w stanie wyznaczyć położenie środka ciężkości bryły, powierzchni i linii. Powinien umieć opisać wielkości charakteryzujące ruch punktu i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. Powinien umieć opisać ruch postępowy i ruch obrotowy bryły sztywnej. Powinien umieć zdefiniować prawa Newtona i zasadę niezależności działania sił.. Powinien umieć napisać równania różniczkowe ruchu punktu i ruchu obrotowego bryły sztywnej. Powinien znać takie pojęcia jak: praca siły, moc siły, energia kinetyczna, energia potencjalna, energia mechaniczna. Powinien umieć zdefiniować zasadę zachowania energii mechanicznej. | 2,0 | - Student nie zna jednostek takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, moc, prędkość, przyspieszenie. - Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Nie potrafi zdefiniować pojęcia momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi. - Nie potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu. - Nie potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy i ruch płaski bryły sztywnej. - Nie zna praw Newtona. - Nie zna prawa zachowania energii mechanicznej. |
3,0 | - Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, moc, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy i ruch płaski bryły sztywnej. - Zna praw Newtona. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej. | |
3,5 | - Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, moc, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać ruch płaski bryły sztywnej, wielkości charakteryzujące ten ruch i zależności zachodzące między nimi.. - Potrafi opisać zjawisko tarcia i zna prawa tarcia. - Potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił z takimi połączeniami. - Potrafi napisać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi wyznaczyć tor ruchu lub promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie dowolnego punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego. | |
4,0 | - Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, moc, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać ruch płaski bryły sztywnej, wielkości charakteryzujące ten ruch i zależności zachodzące między nimi.. - Potrafi opisać zjawisko tarcia i zna prawa tarcia. - Potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił z takimi połączeniami. - Potrafi napisać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi wyznaczyć tor ruchu lub promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie dowolnego punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego. - Zna praw Newtona. Potrafi napisać równanie różniczkowe ruchu punktu. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej i potrafi wyjaśnić jego wykorzystanie w analizie dynamicznej ruchu punktu. | |
4,5 | Wymagania jak na ocenę 4.0 i dodatkowo: - dla płaskich i przestrzennych układów sił z połączzeniami przegubowymi student potrafi napisać alternatywne równania równowagi, - student potrafi zaproponować sposób sprawdzenia uzyskanego wyniku. | |
5,0 | Wymagania jak na ocenę 4,5 i dodatkowo: - umiejętność przeprowadzenia analizy efektywności wybranej procedury obliczeniowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C26_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizę statyczną płaskiego i przestrzennego układu sił. Powinien umieć przeprowadzić pełną analizę ruchu punktu oraz analizę ruchu obrotowego i ruchu płaskiego bryły sztywnej. Powinien także umieć napisać dynamiczne równanie ruchu punktu i ruchu obrotowego bryły sztywnej oraz umieć wykorzystać zasadę zachowania energii mechanicznej w analizach dynamicznych ruchu punktu. | 2,0 | - Student nie zna jednostek takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, moc, prędkość, przyspieszenie. - Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Nie potrafi zdefiniować pojęcia momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi. - Nie potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu. - Nie potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy i ruch płaski bryły sztywnej. - Nie zna praw Newtona. - Nie zna prawa zachowania energii mechanicznej. - Nie potrafi napisać równań równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Nie potrafi napisać równań równowagi dla pprzestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Nie potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy znanym równaniu ruchu punktu. - Nie potrafi obliczyć prędkości kątowej i przyspieszenia kątowego bryły sztywnej przy znanym równaniu ruchu obrotowego. |
3,0 | - Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, moc, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy i ruch płaski bryły sztywnej. - Zna praw Newtona. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej. - Potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi napisać równania równowagi dla pprzestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanym równaniu ruchu punktu. - Potrafi obliczyć prędkości kątowej i przyspieszenie kątowe bryły sztywnej przy znanym równaniu ruchu obrotowego. | |
3,5 | - Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, moc, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać ruch płaski bryły sztywnej, wielkości charakteryzujące ten ruch i zależności zachodzące między nimi.. - Potrafi opisać zjawisko tarcia i zna prawa tarcia. - Potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił z takimi połączeniami. - Potrafi napisać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi wyznaczyć tor ruchu lub promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie dowolnego punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego. | |
4,0 | - Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, moc, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać ruch płaski bryły sztywnej, wielkości charakteryzujące ten ruch i zależności zachodzące między nimi.. - Potrafi opisać zjawisko tarcia i zna prawa tarcia. - Potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił z takimi połączeniami. - Potrafi napisać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi wyznaczyć tor ruchu lub promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie dowolnego punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego. - Zna praw Newtona. Potrafi napisać równanie różniczkowe ruchu punktu. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej i potrafi je praktycznie wykorzystać w analizie dynamicznej ruchu punktu. | |
4,5 | Wymagania jak na ocenę 4.0 i dodatkowo: - dla płaskich i przestrzennych układów sił z połączzeniami przegubowymi student potrafi napisać alternatywne równania równowagi, - student potrafi zaproponować sposób sprawdzenia uzyskanego wyniku. | |
5,0 | Wymagania jak na ocenę 4,5 i dodatkowo: - umiejętność przeprowadzenia analizy efektywności wybranej procedury obliczeniowej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C26_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu mechaniki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań z mechaniki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - otwartość na współpracy niezbędną przy większych projektach, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności. | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu mechaniki w procesie projektowania elementów maszyn, nie ma dbałości o poprawność wykonywanych działań. |
3,0 | Student świadomy jest znaczenia wiedzy z zakresu mechaniki w procesie projektowania elementów maszyn oraz ważności doboru odpowiednich metod rozwiązywania zadań. | |
3,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 oraz wykazuje samodzielność i dbałość o poprawne wykonywanie zadanych prac. | |
4,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i wykazuje zdolność do oceny uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i wykazuje otwartość na współpracę w zespole. | |
5,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i świadomy jest konieczności ciągłego podnoszenia własnej wiedzy i rozwijania umiejętności. Potrafi organizować i mobilizować innych studentów do nauki i pracy w zespole. |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 2010, tom 1 - Statyka i kinematyka, tom 2 - Dynamika
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, PWN, Warszawa, 2009
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 2009
- Giergiel J., Uhl T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- Leyko j., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 1978, tom 1 - Statyka, tom 2 - Kinematyka i dynamika
- Mieszczerski I. W., Zbiór zadań z mechaniki, PWN, Warszawa, 1969