Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Wytwarzanie opakowań i systemy pakujące:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytwarzanie opakowań i systemy pakujące
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl>, Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,25zaliczenie
projektyP6 15 1,30,33zaliczenie
wykładyW6 30 1,70,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych właściwości materiałów konstrukcyjnych.Przydatna wiedza z nauki o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie wiedzy w zakresie materiałów opakowaniowych, zastosowania ich do konkretnych aplikacji, metody wytwarzania opakowań,umiejętność doboru maszyn i urządzeń do konkretnych linii pakujących

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badnia właściwości materiałów opakowaniowych4
T-L-2Przetwórstwo wtryskowe, analza parametrów przetwarzania na własciwosci uzyskanych wyrobów4
T-L-3Wytłaczanie, badania wyrobów,optymalizacja parametrów2
T-L-4termoformowanie, badania wyrobów, optymalizacja parametrów2
T-L-5Utylizacja odpadów opakowaniowych3
15
projekty
T-P-1Projekt lini technologicznej do produkcji opakowań metoda wtrysku, wtrysku i rozdmuchu . dobór maszyn i urzadzeń.4
T-P-2Projekt linii technlogicznej do wytwarzania opkawań foliowych.Urzadzenia, technologia.4
T-P-3Projekt technologiczny linii do wytwarzania opkaowań metoda termoformowania4
T-P-4Projekt technologiczny linii do utylizacji odpadów opakowaniowych3
15
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie opakowań. Podział opakowań.Oznaczenia2
T-W-2Materiały opakowaniowe, właściwości.5
T-W-3Tworzywa polimerowe, własciwosci ,zastosowanie na opakowania. Metody wytwarzania opakowań.przetwórstwo wtryskowe, wytłaczanie, termoformowanie .12
T-W-4Materiały wieloskładnikowe ( wielomateriałowe ), wytwarzanie,własciwosci, badania3
T-W-5Linie pakujace materiałów sypkich, cieczy .Opakowania zbiorcze i jednostkowe.Folie termokurczkiwe5
T-W-6Urządzenia do utylizacji odpadów opakowaniowych3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2analiza literatury specjalistycznej, przygotowanie do zajęc10
25
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2analiza literatury specjalistycznej i wykonanie projektu17
32
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury specjalistycznej5
A-W-3przygotowanie sie do kolokwiów,sprawdzianów8
43

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład - dyskusja na temat wybranych problemów w trakcie wykładów. Laboratorium : cwiczenia praktyczne dla całej grupy. Projekt : prezentacja wykonanych opracowań przez studentów i dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: kolokwim pod koniec semestru
S-3Ocena formująca: sprawdzian przed przystąpieniem do cwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: prezentacja projektu, udział w dyskusji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C25-2_W01
Student powinien być w stanie zdefiniować metody wytwarzania opakowań,scharakteryzować stosowane materiały , dobrać odpowiednio materiał oraz zaproponować system pakowania i wybrać odpowiednie urzadzenia
IM_1A_W04, IM_1A_W09C-1T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C25-2_U01
powinien wykazać zdolność stosowania zdobytej wiedzy przy doborze materiałów opakowaniowych oraz urzadzeń do określonych systemów pakowania i pakowanych wyrobów.powinien określić urządzenia do pracy w linii technologicznej
IM_1A_U06, IM_1A_U09, IM_1A_U13C-1T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C25-2_K01
student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole,wykazuje zdolność do podejmowania decyzji zgodnie z posiadaną wiedzą,
IM_1A_K02, IM_1A_K04C-1T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C25-2_W01
Student powinien być w stanie zdefiniować metody wytwarzania opakowań,scharakteryzować stosowane materiały , dobrać odpowiednio materiał oraz zaproponować system pakowania i wybrać odpowiednie urzadzenia
2,0student nie opanował wiedzę zgodnie z treściami programowymi
3,0student potrafi zdefiniować podstawowe materiały opakowaniowe,zastosowanie ich na konkretne wyroby,metody wytwarzania opakowań oraz dobrać maszyny i urządzenia do konkretnych linii technologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0student opanował wiedzę, potrafi ją wykorzystać ,potrafi zinterpretować podjęte decyzje

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C25-2_U01
powinien wykazać zdolność stosowania zdobytej wiedzy przy doborze materiałów opakowaniowych oraz urzadzeń do określonych systemów pakowania i pakowanych wyrobów.powinien określić urządzenia do pracy w linii technologicznej
2,0student nie potrafi dokonać analizy wykonywanych zadań,nie potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia
3,0student potrafi stosować zdobytą wiedzę przy doborze materiałów opakowaniowych i urządzeń oraz potrafi określić urządzenia do pracy w linii technologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0student opanował materiał i potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C25-2_K01
student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole,wykazuje zdolność do podejmowania decyzji zgodnie z posiadaną wiedzą,
2,0student jest nieaktywny,brak wspólpracy z grupą,brak zainteresowania przedmiotem
3,0Student wykazuje minimalną chec wspolpracy z grupa.
3,5
4,0
4,5
5,0studenyt wykazuje cechy przywódcze, potrafi wykorzystać praktycznie rezultaty nauki,umie wspólpracować z grupą

Literatura podstawowa

  1. J.Czerniawski, B.Michniewicz, Opakowania żywności, AgroFood Technology, Warszawa, 1998
  2. O.E.Ahlhause, Verpackung mit Kunststoffen, Hanser, Munchen, 1997
  3. K.M Finlayson, Plasic film technology, technocom Publishing Company, Londyn, 1989

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badnia właściwości materiałów opakowaniowych4
T-L-2Przetwórstwo wtryskowe, analza parametrów przetwarzania na własciwosci uzyskanych wyrobów4
T-L-3Wytłaczanie, badania wyrobów,optymalizacja parametrów2
T-L-4termoformowanie, badania wyrobów, optymalizacja parametrów2
T-L-5Utylizacja odpadów opakowaniowych3
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt lini technologicznej do produkcji opakowań metoda wtrysku, wtrysku i rozdmuchu . dobór maszyn i urzadzeń.4
T-P-2Projekt linii technlogicznej do wytwarzania opkawań foliowych.Urzadzenia, technologia.4
T-P-3Projekt technologiczny linii do wytwarzania opkaowań metoda termoformowania4
T-P-4Projekt technologiczny linii do utylizacji odpadów opakowaniowych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie opakowań. Podział opakowań.Oznaczenia2
T-W-2Materiały opakowaniowe, właściwości.5
T-W-3Tworzywa polimerowe, własciwosci ,zastosowanie na opakowania. Metody wytwarzania opakowań.przetwórstwo wtryskowe, wytłaczanie, termoformowanie .12
T-W-4Materiały wieloskładnikowe ( wielomateriałowe ), wytwarzanie,własciwosci, badania3
T-W-5Linie pakujace materiałów sypkich, cieczy .Opakowania zbiorcze i jednostkowe.Folie termokurczkiwe5
T-W-6Urządzenia do utylizacji odpadów opakowaniowych3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2analiza literatury specjalistycznej, przygotowanie do zajęc10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2analiza literatury specjalistycznej i wykonanie projektu17
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury specjalistycznej5
A-W-3przygotowanie sie do kolokwiów,sprawdzianów8
43
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C25-2_W01Student powinien być w stanie zdefiniować metody wytwarzania opakowań,scharakteryzować stosowane materiały , dobrać odpowiednio materiał oraz zaproponować system pakowania i wybrać odpowiednie urzadzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W04Ma wiedzę w zakresie Podstaw Nauk o Materiałach obejmującą: 1) Budowę strukturalną materiałów 2) Przemiany fizyczne i fazowe 3) Układy równowagi fazowej niezbędną do zrozumienia procesu kształtowania morfologii materiału
IM_1A_W09Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów technologicznych kształtowania struktury materiałów i właściwości oraz formowania wyrobów w zakresie: - metalurgii i odlewnictwa - przeróbki plastycznej - spajania i cięcia termicznego - obróbki ubytkowej - technologii warstw powierzchniowych - obróbki cieplnej - metalurgii proszków - przetwórstwa tworzyw sztucznych - technologii wytwarzania kompozytów - utylizacji
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy w zakresie materiałów opakowaniowych, zastosowania ich do konkretnych aplikacji, metody wytwarzania opakowań,umiejętność doboru maszyn i urządzeń do konkretnych linii pakujących
Treści programoweT-W-3Tworzywa polimerowe, własciwosci ,zastosowanie na opakowania. Metody wytwarzania opakowań.przetwórstwo wtryskowe, wytłaczanie, termoformowanie .
T-W-5Linie pakujace materiałów sypkich, cieczy .Opakowania zbiorcze i jednostkowe.Folie termokurczkiwe
T-W-6Urządzenia do utylizacji odpadów opakowaniowych
T-W-1Rola i znaczenie opakowań. Podział opakowań.Oznaczenia
T-W-2Materiały opakowaniowe, właściwości.
T-W-4Materiały wieloskładnikowe ( wielomateriałowe ), wytwarzanie,własciwosci, badania
T-L-4termoformowanie, badania wyrobów, optymalizacja parametrów
T-L-5Utylizacja odpadów opakowaniowych
T-L-3Wytłaczanie, badania wyrobów,optymalizacja parametrów
T-L-1Badnia właściwości materiałów opakowaniowych
T-L-2Przetwórstwo wtryskowe, analza parametrów przetwarzania na własciwosci uzyskanych wyrobów
T-P-1Projekt lini technologicznej do produkcji opakowań metoda wtrysku, wtrysku i rozdmuchu . dobór maszyn i urzadzeń.
T-P-2Projekt linii technlogicznej do wytwarzania opkawań foliowych.Urzadzenia, technologia.
T-P-3Projekt technologiczny linii do wytwarzania opkaowań metoda termoformowania
T-P-4Projekt technologiczny linii do utylizacji odpadów opakowaniowych
Metody nauczaniaM-1Wykład - dyskusja na temat wybranych problemów w trakcie wykładów. Laboratorium : cwiczenia praktyczne dla całej grupy. Projekt : prezentacja wykonanych opracowań przez studentów i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: kolokwim pod koniec semestru
S-3Ocena formująca: sprawdzian przed przystąpieniem do cwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: prezentacja projektu, udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował wiedzę zgodnie z treściami programowymi
3,0student potrafi zdefiniować podstawowe materiały opakowaniowe,zastosowanie ich na konkretne wyroby,metody wytwarzania opakowań oraz dobrać maszyny i urządzenia do konkretnych linii technologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0student opanował wiedzę, potrafi ją wykorzystać ,potrafi zinterpretować podjęte decyzje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C25-2_U01powinien wykazać zdolność stosowania zdobytej wiedzy przy doborze materiałów opakowaniowych oraz urzadzeń do określonych systemów pakowania i pakowanych wyrobów.powinien określić urządzenia do pracy w linii technologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U06Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
IM_1A_U09Potrafi dobrać technologię wytwarzania i/lub przetwarzania materiałów do warunków eksploatacji wyrobu, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych
IM_1A_U13Potrafi dobrać i wykorzystać materiał do warunków jego eksploatacji z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy w zakresie materiałów opakowaniowych, zastosowania ich do konkretnych aplikacji, metody wytwarzania opakowań,umiejętność doboru maszyn i urządzeń do konkretnych linii pakujących
Treści programoweT-W-3Tworzywa polimerowe, własciwosci ,zastosowanie na opakowania. Metody wytwarzania opakowań.przetwórstwo wtryskowe, wytłaczanie, termoformowanie .
T-W-5Linie pakujace materiałów sypkich, cieczy .Opakowania zbiorcze i jednostkowe.Folie termokurczkiwe
T-W-6Urządzenia do utylizacji odpadów opakowaniowych
T-W-1Rola i znaczenie opakowań. Podział opakowań.Oznaczenia
T-W-2Materiały opakowaniowe, właściwości.
T-W-4Materiały wieloskładnikowe ( wielomateriałowe ), wytwarzanie,własciwosci, badania
T-L-4termoformowanie, badania wyrobów, optymalizacja parametrów
T-L-5Utylizacja odpadów opakowaniowych
T-L-3Wytłaczanie, badania wyrobów,optymalizacja parametrów
T-L-1Badnia właściwości materiałów opakowaniowych
T-L-2Przetwórstwo wtryskowe, analza parametrów przetwarzania na własciwosci uzyskanych wyrobów
T-P-1Projekt lini technologicznej do produkcji opakowań metoda wtrysku, wtrysku i rozdmuchu . dobór maszyn i urzadzeń.
T-P-2Projekt linii technlogicznej do wytwarzania opkawań foliowych.Urzadzenia, technologia.
T-P-3Projekt technologiczny linii do wytwarzania opkaowań metoda termoformowania
T-P-4Projekt technologiczny linii do utylizacji odpadów opakowaniowych
Metody nauczaniaM-1Wykład - dyskusja na temat wybranych problemów w trakcie wykładów. Laboratorium : cwiczenia praktyczne dla całej grupy. Projekt : prezentacja wykonanych opracowań przez studentów i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: kolokwim pod koniec semestru
S-3Ocena formująca: sprawdzian przed przystąpieniem do cwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: prezentacja projektu, udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dokonać analizy wykonywanych zadań,nie potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia
3,0student potrafi stosować zdobytą wiedzę przy doborze materiałów opakowaniowych i urządzeń oraz potrafi określić urządzenia do pracy w linii technologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0student opanował materiał i potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C25-2_K01student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole,wykazuje zdolność do podejmowania decyzji zgodnie z posiadaną wiedzą,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – technologa materiałów, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
IM_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadą pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy w zakresie materiałów opakowaniowych, zastosowania ich do konkretnych aplikacji, metody wytwarzania opakowań,umiejętność doboru maszyn i urządzeń do konkretnych linii pakujących
Treści programoweT-W-5Linie pakujace materiałów sypkich, cieczy .Opakowania zbiorcze i jednostkowe.Folie termokurczkiwe
T-W-6Urządzenia do utylizacji odpadów opakowaniowych
T-W-4Materiały wieloskładnikowe ( wielomateriałowe ), wytwarzanie,własciwosci, badania
T-L-4termoformowanie, badania wyrobów, optymalizacja parametrów
T-L-5Utylizacja odpadów opakowaniowych
T-L-3Wytłaczanie, badania wyrobów,optymalizacja parametrów
T-L-1Badnia właściwości materiałów opakowaniowych
T-L-2Przetwórstwo wtryskowe, analza parametrów przetwarzania na własciwosci uzyskanych wyrobów
T-P-1Projekt lini technologicznej do produkcji opakowań metoda wtrysku, wtrysku i rozdmuchu . dobór maszyn i urzadzeń.
T-P-2Projekt linii technlogicznej do wytwarzania opkawań foliowych.Urzadzenia, technologia.
T-P-3Projekt technologiczny linii do wytwarzania opkaowań metoda termoformowania
T-P-4Projekt technologiczny linii do utylizacji odpadów opakowaniowych
Metody nauczaniaM-1Wykład - dyskusja na temat wybranych problemów w trakcie wykładów. Laboratorium : cwiczenia praktyczne dla całej grupy. Projekt : prezentacja wykonanych opracowań przez studentów i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: kolokwim pod koniec semestru
S-3Ocena formująca: sprawdzian przed przystąpieniem do cwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: prezentacja projektu, udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student jest nieaktywny,brak wspólpracy z grupą,brak zainteresowania przedmiotem
3,0Student wykazuje minimalną chec wspolpracy z grupa.
3,5
4,0
4,5
5,0studenyt wykazuje cechy przywódcze, potrafi wykorzystać praktycznie rezultaty nauki,umie wspólpracować z grupą