Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa w języku angielskim (S2)
Sylabus przedmiotu Sociological Aspects of Environment Protection:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa w języku angielskim | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sociological Aspects of Environment Protection | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | General knowledge of society |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Profile of essential sociological knowledge in the field of functioning of various social groups, organisations and institutions, basic mechanisms behind society, social structure and social order shaping. |
C-2 | Profile of basic methods and techniques of sociological research in the field of identification, anylisys and explanation of social behaviour of groups and units. |
C-3 | Based on the review of most important social phenomena and processes the student posseses the notional apparatus sufficient to understand and analyse social phenomena and processes of the modern World. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Sociological take on explaining social phenomena, research scope and subject, research process structure, sociological research methods and techniques. Practical use of sociology. | 1 |
T-W-2 | Human as a social being. Biological, demographic, geographic and economic foundations of social life. Cultural and social aspect of personality shaping. | 2 |
T-W-3 | Social structure and its aspects, social roles and their structure. Social injustices basics. Marginalisation, unemployment, impoverishment. | 2 |
T-W-4 | Social groups. Family and society as a field of sociological research. Urban-rural dichotomy. Modern city and village, growth, decline and fall factors characteristics. Social bonds, lifestyles, uniformity, atomization. | 2 |
T-W-5 | Dynamics of the processes and description of World's most important social phenomena: modernization, globalization, migration, urbanization, secularisation, demographic changes, mass media development. | 2 |
T-W-6 | Social and economic order. Institutional take on society's functioning. | 2 |
T-W-7 | Mechanisms shaping the ecological awareness. | 1 |
T-W-8 | Description of modern Word's processes and phenomena (globalization, demographic changes, migration, urbanization, impoverishment, social stratification) and their influence on the natural environment's condition. | 2 |
T-W-9 | Institutional legal aspect of nature protection. Local and global proecological initiatives. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Attendance | 15 |
A-W-2 | Duty hours | 2 |
A-W-3 | Preparation of a presentation on chosen topic | 6 |
A-W-4 | Meritorical preparation for lectures | 2 |
A-W-5 | Preparation for completing the course | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Information lecture |
M-2 | Conversational lecture |
M-3 | Problem-focused lecture |
M-4 | Multimedia presentation |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Topic speech/presentation |
S-2 | Ocena formująca: Meritorical activity |
S-3 | Ocena formująca: Duty hours |
S-4 | Ocena podsumowująca: Final conversation |
S-5 | Ocena podsumowująca: Final written colloquium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_A04-2_W01 Potrafi opisać i zdefiniować treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia. | ME_2A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_A04-2_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych. | ME_2A_U01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_A04-2_K01 Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne. | ME_2A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_A04-2_W01 Potrafi opisać i zdefiniować treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia. | 2,0 | Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i nie potrafi wyjaśnić na czym polega perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu mechanizmów życia społecznego. |
3,0 | Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych. | |
3,5 | Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych; rozumie czym jest struktura społeczna i jaki ma wpływ na społeczne i ekonomiczne zachowania podmiotów życia społecznego. | |
4,0 | Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą mechanizmy życia społecznego, potrafi wyjaśnić rolę kultury w kształtowaniu postaw i zachowań ludzi. | |
4,5 | Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. | |
5,0 | Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy społecznych uwarunkowań zjawisk ekonomicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_A04-2_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych. | 2,0 | Nie dostrzega i nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata. |
3,0 | Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego, dostrzega jednak stałość i powtarzalność zjawisk i procesów społecznych. | |
3,5 | Dokonuje samodzielnej analizy nieskomplikowanych zjawisk i procesów społecznych. | |
4,0 | Dokonuje całościowego opisu i analizy zjawisk i procesów społecznych istotnych dla kondycji społeczeństw. | |
4,5 | Dostrzega, rozumie i potrafi wyjaśnić przesłanki warunkujące przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych. | |
5,0 | Każdą istotną zmianę społeczną potrafi umiejscowić we właściwym społecznym kontekście i wyjaśnić przesłanki jej zaistnienia oraz przebiegu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_A04-2_K01 Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne. | 2,0 | Nie dostrzega związku miedzy swoimi rolami społecznymi, statusem społecznym i oczekiwaniami ze strony środowiska społecznego. |
3,0 | Przejawia zdolność do refleksji na temat odgrywanych ról społecznych i własnych predyspozycji do ich odgrywania. | |
3,5 | Umie określić swoje miejsce w grupie i stosowny do niego scenariusz roli społecznej. | |
4,0 | Potrafi opisać różne scenariusze ról społecznych w zależności od zajmowanej pozycji społecznej. | |
4,5 | Potrafi opisać i uzasadnić zmienność społecznych oczekiwań względem ludzi funkcjonujących w różnych dziedzin życia społecznego. | |
5,0 | Potrafi opisać i uzasadnić zmienność społecznych oczekiwań względem ludzi funkcjonujących w różnych dziedzin życia społecznego. Potrafi dostosować swoje zachowanie do sytuacji i roli społecznej, którą odgrywa. |
Literatura podstawowa
- Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
- Sztompka P., Socjologia, Znak, Kraków, 2002
- Karwińska A., Odkrywanie socjologii. Podręcznik dla ekonomistów., PWN, Warszawa, 2008
- Walczak-Duraj D., Socjologia dla ekonomistów, PWE, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Babbie E., Istota socjologii., PWN, Warszawa, 2007
- Kozłowski S., Ekorozwój - wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2002
- Babbie E., Istota socjologii., PWN, Warszawa, 2007
- Kalinowska A., Ekologia - wybór przyszłości, Editions Spotkania, Warszawa, 1992