Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | IPBiS_1A_C20-2_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć:
- obliczać parametry pracy źródła napędu, ocenić wpływ warunków zewnętrznych na parametry pracy silnika,
- umieć rozwiązywać typowe zadania z zakresu teorii ruchu pojazdu gąsienicowego,
- umieć wykonać charakterystykę trakcyjną pojazdu i na jej podstawie przeprowadzić analizę parametrów użytkowych pojazdu, wskazać ewentualne mankamenty i posługując się odpowiednimi narzędziami dobrać parametry układu napędowego spełniające określone wymagania,
- umieć wykonać teoretyczną charakterystykę zużycia paliwa, |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IPBiS_1A_U04 | Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. |
---|
IPBiS_1A_U01 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku obcym, potrafi łączyć uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
IPBiS_1A_U02 | Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik: ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie w środowisku zawodowym i innych. |
IPBiS_1A_U06 | Potrafi posługiwać się metodami i modelami matematycznymi, a także wykonywać symulacje komputerowe do realizacji zadań typowych, analizy i oceny działania elementów pojazdów bojowych. |
IPBiS_1A_U08 | Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu mechaniki i budowy pojazdów bojowych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne. |
IPBiS_1A_U16 | Potrafi dokonać identyfikacji i opracować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie budowy i eksploatacji pojazdów bojowych. |
Cel przedmiotu | C-7 | Poznanie zjawisk występujących podzczas ruchu pojazdu po torze krzywoliniowym |
---|
C-5 | Poznanie metod doboru przełożeń w układzie napędowym pojazdu i umiejętność ich obliczania |
C-4 | Poznanie oporów ruchu pojazdu i umiejętność ich obliczania. Umiejętność oceny właściwości ruchowuch pojazdu na podstawie wykonanej charakterystyki. |
C-2 | Poznanie wpływu układu napędowego na wartość siły napędowej |
C-1 | Ocena źródeł napędu w pojazdach samochodowych i umiejętność obliczania wartości parametrów silnika w dowolnych warunkach otoczenia (temperatura i wysokość npm). Umiejętność wykorzystania charakterystyk prędkościowych silnika do rozwiązywania zagadnień z teorii ruchu. |
C-6 | Poznanie zjawisk i etapów występujących w ruchu opóźnionym pojazdu, równania ruchu opóźnionego, |
C-8 | Poznanie matematycznych modeli pojazdu |
C-3 | Poznanie sił, momentów i reakcji nawierzchni działających na układ gąsienicowy. Poznanie strat energetycznych i poślizgów towarzyszących współpracy gąsienicy z nawierzchnią |
Treści programowe | T-W-2 | Układ napędowy pojazdu, sprawność mechaniczna układu napędowego, przełożenie całkowite w układzie napędowym |
---|
T-W-1 | Charakterystyka źródła napędu, moc, moment obrotowy silnika, godzinowe i jednostkowe zużycie paliwa, elastyczność silnika |
T-W-3 | Kinematyka gąsienicy |
T-W-8 | Równania ruchu pojazdu |
T-W-10 | Przełożenia w układzie gąsienicowym |
T-W-11 | Hamowanie pojazdu gąsienicowego |
T-W-12 | Skręt pojazdu gąsienicowego |
T-W-9 | Właściwości dynamiczne pojazdu |
T-W-5 | Dynamika układu gąsienicowego |
T-W-6 | Straty w układzie gąsienicowym |
T-W-7 | Opory ruchu układu gąsienicowego |
T-W-4 | Współpraca gąsienicy z gruntem |
T-P-3 | Wykonanie charakterystyki właściwości trakcyjnych samochodu cd
- metodyka wyznaczania linii podaży siły napędowej na kołach w funkcji prędkości liniowej pojazdu,
- metodyka wyznaczania przebiegowwego zużycia paliwa przez samochód dla poszczególnych przełożeń |
T-P-6 | Omówienie otrzymanych charakterystyk zużycia paliwa
- ocena ewentualnych błędów,
- określenie prędkości maksymalnej samochodu,
- określenie maksymalnej siły napędowej i maksymalnego zapasu siły napędowej na kołach,
- ocena mozliwości pokanania dodatkowych oporów ruchu,
- próba porównania wyznaczonych, na podstawie charakterystyki, właściwości z danymi podanymi przez producenta. |
T-P-2 | Wykonanie charakterystyki właściwości trakcyjnych samochodu cd
- wykorzystanie elastyczności silnika, wpływu warunków zewnętrznych na moc i moment obrotowy oraz zależności pomiędzy mocą, momentem obrotowym i prędkością obrotową do obliczania potrzebnych wartości,
- obliczenie zużycia paliwa przez samochód w warunkach pracy silnika na charakterystyce zewnętrznej. |
T-P-7 | Omówienie propozycji zmian w układzie napędowym w celu dostosowania samochodu do spełnienia określonych wymogów. |
T-P-5 | Wykonanie charakterystyki właściwości trakcyjnych samochodu cd
- metodyka tworzenia lini stałego przebiegowego zużycia paliwa przez samochód dla danego przełożenia,
- wykonanie całej charakterystyki |
T-P-8 | Prezentacja otrzymanych wyników |
T-P-1 | Wykonanie teoretycznej charakterystyki zużycia paliwa przez samochód
- założenia projektowe (dane techniczne pojazdu, przekształcenie charakterystyki silnika M=f(n) i Ge=f(n) na formę tabelaryczną. |
T-P-4 | Wykonanie charakterystyki właściwości trakcyjnych samochodu cd
- metodyka wyznaczania linii zapotrzebowania na siłę napędową na kołach (suma oporów ruchu) |
Metody nauczania | M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny
Metoda problemowa - wykład problemowy |
---|
M-2 | symulacja własciwości ruchowych pojazdu i zużycia paliwa |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru
- obejmuje całość materiału,
- brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt)
- odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Zajęcia projektowe oceniane są na koniec po wykonaniu projektu. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Oddany w terminie projekt i sprawdzian z zadań |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |