Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
specjalność: logistyka, organizacja i technologia transportu
Sylabus przedmiotu Badania eksploatacyjne samochodów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania eksploatacyjne samochodów | ||
Specjalność | logistyka, organizacja i technologia transportu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Budowa pojazdów samochodowych |
W-2 | Eksploatacja pojazdów samochodowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami badań eksploatacyjnych poszczególnych układów pojazdu |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie komfortu oraz wytrzymałości układu zawieszenia pojazdu | 2 |
T-L-2 | Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu kierowniczego pojazdu | 2 |
T-L-3 | Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu napędowego pojazdu | 2 |
T-L-4 | Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu hamulcowego pojazdu | 2 |
T-L-5 | Badanie ekonomiczności oraz wygody jazdy | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i metodyka badań | 1 |
T-W-2 | Metody pomiarów wielkości fizycznych | 1 |
T-W-3 | Wiadomości na temat badań mechanizmów prowadzenia pojazdu | 2 |
T-W-4 | Wiadomości na temat badań układów napędowych pojazdów samochodowych i ich zespołów | 2 |
T-W-5 | Wiadomości na temat badań mechanizmów nośnych pojazdu | 2 |
T-W-6 | Wiadomości na temat badań własności trakcyjnych pojazdów | 2 |
T-W-7 | Wiadomości na temat badań wygody jazdy | 1 |
T-W-8 | Wiadomości na temat badańekonomiczności pojazdu | 2 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 4 |
A-L-2 | Opracowanie wyników laboratorium w formie sprawozdań. | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów. | 12 |
A-L-4 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do egzaminu końcowego w formie pisemnej | 6 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyjny |
M-2 | Metoda eksponująca / filmy tematyczne |
M-3 | Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i projektów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/02_W01 Student potrafi zcharakteryzować i opisać wybrane badanie eksploatacyjne pojazdu samochodowego | IT_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/02_U01 Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego | IT_2A_U05, IT_2A_U08, IT_2A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/02_K01 Student potrafi pracować w zespole. | IT_2A_K03 | — | — | — | — | — | — |
IT_2A_OBTD/02_K02 Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia. | IT_2A_K03, IT_2A_K04, IT_2A_K07 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/02_W01 Student potrafi zcharakteryzować i opisać wybrane badanie eksploatacyjne pojazdu samochodowego | 2,0 | Student nie potrafi zcharakteryzować badań eksploatacyjnych pojazdu samochodowego |
3,0 | Student potrafi zcharakteryzować badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego, wykazując minimum programowe. | |
3,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student potrafi zcharakteryzować i opisać badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego | |
4,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student potrafi zcharakteryzować i opisać badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego. Potrafi również ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/02_U01 Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego | 2,0 | Student nie potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego. |
3,0 | Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego, wykazując minimum programowe. | |
3,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego. | |
4,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego. Potrafi również ocenić i omówić wybraną metodę badawczą. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/02_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych. |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej podczas badań eksploatacyjnych | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań laboratoriach i zespołowych konsultacjach. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań oraz doborze odpowiedniej metody badawczej. | |
IT_2A_OBTD/02_K02 Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy przeprowadzaniu badań eksploatacyjnych. |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe przepisy wymagane przy przeprowadzaniu badań eksploatacyjnych. | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy przeprowadzaniu badań. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizować jądo efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi również przedstawić i gruntownie omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu badań eksploatacyjnych. |
Literatura podstawowa
- Lanzendorerfer J., Badania pojazdów samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 1977
- Gronowicz J., Eksploatacja techniczna i utrzymanie samochodów, Wydawnictwo uczelniane Politechnuki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, 2
- Abramek K. Uzdowski M., Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009, 1
Literatura dodatkowa
- Jacenko N., Drgania, wytrzymałość i przyśpieszone badania samochodów ciężarowych, WKiŁ, Warszawa, 1975
- Praca zbiorowa, Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2001, 1, Informator techniczny Bosch
- Hebda M. Mazur T. Pelc H., Teoria Eksploatacji pojazdów, WKiŁ, Warszawa, 1978