Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Sylabus przedmiotu Rzeczoznawstwo samochodowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rzeczoznawstwo samochodowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu prawa o ruchu drogowym i bezpieczeństwa ruchu drogowego. |
W-2 | Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy opinii i ocen rzeczoznawczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o prawnych uwarunkowaniach funkcjonowania rzeczoznawców samochodowych, ich roli i funkcji oraz przeznaczenia ocen i opinii rzeczoznawczych. |
C-2 | Nabycie umiejętności analizowania ocen i opinii rzeczoznawczych. |
C-3 | Nabycie kompetencji zespołowego przeprowadzania analizy ocen i opinii rzeczoznawczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zespołowana analiza ocen i opinii rzeczoznawczych oraz rozwiązywanie i omawianie zadań problemowych związanych z działalnością rzeczoznawcy samochodowego. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Rola i funkcje rzeczoznawcy samochodowego. Przeznaczenie ocen i opinii rzeczoznawczych. | 1 |
T-W-2 | Kompetencje rzeczoznawcy w zakresie techniki samochodowej. | 1 |
T-W-3 | Rodzaje opinii i ocen technicznych. | 1 |
T-W-4 | Identyfikacja pojazdu, jego diagnostyka i ocena stanu technicznego. | 1 |
T-W-5 | Awaryjne uszkodzenia zespołów i ustalanie przyczyn ich powstania. | 1 |
T-W-6 | Kompetencje w zakresie ruchu drogowego, rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych. | 1 |
T-W-7 | Kompetencje w zakresie wyceny wartości oraz kosztów i jakości napraw pojazdów samochodowych. | 1 |
T-W-8 | Określanie wartości rynkowej pojazdu. | 1 |
T-W-9 | Ustalanie zakresu uszkodzeń wypadkowych pojazdu. | 1 |
T-W-10 | Metody weryfikacji uszkodzeń wypadkowych i zgłaszanych okoliczności ich powstania. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach. | 5 |
A-L-2 | Analiza i przygotowanie danych wejściowych do rozwiązywania i omawiania zadan problemowych. | 10 |
A-L-3 | Studiowanie literatury. | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 9 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tematyki przedmiotu. | 10 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach. | 2 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, ocen i opinii rzeczoznawczych. |
M-2 | Laboratoria polegające na zespołowym analizowaniu uwarunkowań funkcjonowania rzeczoznawcy samochodowego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i laboratoriów. |
S-2 | Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas analizy i realizacji prezentacji oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocenianie przygotowania i przedstawienie prezentacji. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_C07_W01 Student ma wiedzę na temat roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, jego kompetencjach w zakresie techniki samochodowej, ruchu drogowego oraz rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych. | IT_2A_W04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_C07_U01 Student ma umiejętność analizowania ocen i opini rzeczoznawczych.i | IT_2A_U09 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_C07_K01 Student potrafi pracować w zespole. | IT_2A_K03 | — | — | C-3 | T-L-1 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_C07_W01 Student ma wiedzę na temat roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, jego kompetencjach w zakresie techniki samochodowej, ruchu drogowego oraz rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych. | 2,0 | |
3,0 | Ugruntowana wiedza analityczna o roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, jego kompetencjach w zakresie techniki samochodowej, ruchu drogowego oraz rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_C07_U01 Student ma umiejętność analizowania ocen i opini rzeczoznawczych.i | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność przeprowadzania analizy oceny rzeczoznawczej w zakresie podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_C07_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracę zespołową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Materiały szkoleniowe w procesie certyfikacji rzeczoznawców samochodowych: Technika samochodowa - CA, Ruch drogowy i odtwarzanie wypadków drogowych - CB, Wycena wartości pojazdów - CC., STRSiRD "EKSPERTMOT" Centrum Szkolenia Rzeczoznawców Samochodowych, Warszawa, 2004
- Praca zbiorowa, Wypadki drogowe - Vademecum biegłego sądowego., IES, Kraków, 2006