Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Mechanika techniczna II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika techniczna II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>, Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z matematyki z zakresu liceum (technikum). |
W-2 | Wiedza i umiejętności z zakresu fizyki z liceum (technikum). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami kinematyki. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi wielkościami stosowanymi w kinematyce. |
C-3 | Zapoznanie studentów ze sposobami opisu prostoliniowego i krzywoliniowego ruchu punktu oraz ruchu postępowego, obrotowego i płaskiego bryły nieodkształcalnej. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności wyznaczania wielkości opisujących ruch punktu i bryły nieodkształcalnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie torów, obliczanie drogi, prędkości i przyspieszeń punktów w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym. | 2 |
T-A-2 | Obliczanie prędkości i przyspieszeń punktów brył w ruchu postępowym i krzywoliniowym. | 2 |
T-A-3 | Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył w ruchu płaskim. | 2 |
T-A-4 | Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktu w ruchu względnym i bezwzględnym. | 2 |
T-A-5 | Kolokwium 1. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do kinematyki: podstawowe pojęcia, równania ruchu punktu, prędkość i przyśpieszenie punktu. | 2 |
T-W-2 | Szczególne przypadki prostoliniowego i krzywolinioweg ruchu punktu, przyspieszenie normalne i styczne. | 2 |
T-W-3 | Ruch postępowy, obrotowy dookoła stałej osi, płaski oraz kulisty bryły nieodkształcalnej. | 1 |
T-W-4 | Prędkości i przyśpieszenia punktów brył nieodkształcalnych w ruchu postępowym, obrotowym i płaskim. | 3 |
T-W-5 | Ruch względny i bezwzględny punktu. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Rozwiązywanie zadań ze wskazanych zbiorów zadań. | 16 |
A-A-2 | Przygotowanie się do kolokwiów. | 10 |
A-A-3 | Konsultacje. | 1 |
A-A-4 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu. | 10 |
A-W-3 | Konsultacje. | 2 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Cwiczenia problemowe. |
M-3 | Objaśnienia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie identyfikacji poziomu wiedzy i umiejętności, prowadzonej w czasie trwania ćwiczeń audytoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Na podstawie sprawdzianów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwiów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B08_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia kinematyki, - nazwać i definiować podstawowe wielkości kinematyki, - opisać ruch punktu i bryły nieodkształcalnej, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania wielkości kinematycznych opisujących ruch punktu i bryły nieodkształcalnej. | MBM_1A_W02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B08_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - korzystać z literatury i wskazanych źródeł, - identyfikować rodzaje ruchu punku i bryły nieodkształcalnej, - dobrać i zastosować odpowiednią metodę rozwiązywania zadań z zakresu kinematyki, - obliczać wielkości kinematyczne opisujące ruch punktu i bryły nieodkształcalnej. | MBM_1A_U09, MBM_1A_U02 | — | — | C-4 | T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-2, M-3 | S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B08_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu kinematyki dla procesu projektowania maszyn i mechanizmów, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań kinematyki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności. | MBM_1A_K01, MBM_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-A-5 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B08_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia kinematyki, - nazwać i definiować podstawowe wielkości kinematyki, - opisać ruch punktu i bryły nieodkształcalnej, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania wielkości kinematycznych opisujących ruch punktu i bryły nieodkształcalnej. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, wielkości i praw kinematyki nie umie zaproponować podstawowych narzędzi do rozwiazywania zadań. |
3,0 | Student zna większość pojęć, wielkości i praw kinematyki, proponuje poprawnie tylko niektóre narzędzia do rozwiązywania zadań. | |
3,5 | Student zna pojęcia, wielkości i prawa kinematyki, proponuje poprawnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań. | |
4,0 | Student zna pojęcia, wielkości i prawa kinematyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań. | |
4,5 | Student zna pojęcia, wielkości i prawa kinematyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań, potrafi zaproponować sposób jak przeprowadzić dyskusję wyników. | |
5,0 | Student zna pojęcia, wielkości i prawa kinematykii, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru, potrafi zaproponować sposób jak przeprowadzić dyskusję wyników. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B08_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - korzystać z literatury i wskazanych źródeł, - identyfikować rodzaje ruchu punku i bryły nieodkształcalnej, - dobrać i zastosować odpowiednią metodę rozwiązywania zadań z zakresu kinematyki, - obliczać wielkości kinematyczne opisujące ruch punktu i bryły nieodkształcalnej. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstwowych narzędzi do rozwiązywania zadań kinematyki. |
3,0 | Student umie wykorzystać tylko niektóre z poznanych narzędzi do rozwiązywania zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy. | |
3,5 | Student umie korzystać z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy. | |
4,0 | Student umie korzystać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań. | |
4,5 | Student umie korzystać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników. | |
5,0 | Student umie stosować wszystkie zaproponowane w czasie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, umie uzasadnić wybór zastosowanego narzędzia oraz potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B08_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu kinematyki dla procesu projektowania maszyn i mechanizmów, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań kinematyki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności. | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu kinematyki dla opisu zjawisk zachodzących w układach mechanicznych. |
3,0 | Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu kinematyki oraz świadomość znaczenia wyboru odpowiednich metod rozwiazywania zadań. | |
3,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wykonywanych działań. | |
4,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymywanych wyników. | |
4,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespołach. | |
5,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika ogólna, t.1, Statyka i kinematyka., PWN, Warszawa, 1996, i wydania późniejsze
- Misiak J., Mechanika ogólna, t.1, Statyka i kinematyka., WNT, Wzrszawa, 1989, i wydania późniejsze
- Osiński Zb., Mechanika ogólna., PWN, Warszawa, 1997, i wydania póżniejsze
Literatura dodatkowa
- Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej. t.1, PWN, Warszawa, 1978, i wydania późniejsze
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2002, i wydania późniejsze
- Mieszczerski W., Zbiór zadań z mechaniki., PWN, 1969, i wydania późniejsze
- Mechanika ogólna. lub Mechanika techniczna., 2011, podręcznik akademicki, dowolny autor