Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Mechanika techniczna II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika techniczna II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>, Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 10 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z matematyki z zakresu liceum (technikum).
W-2Wiedza i umiejętności z zakresu fizyki z liceum (technikum).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami kinematyki.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi wielkościami stosowanymi w kinematyce.
C-3Zapoznanie studentów ze sposobami opisu prostoliniowego i krzywoliniowego ruchu punktu oraz ruchu postępowego, obrotowego i płaskiego bryły nieodkształcalnej.
C-4Ukształtowanie umiejętności wyznaczania wielkości opisujących ruch punktu i bryły nieodkształcalnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie torów, obliczanie drogi, prędkości i przyspieszeń punktów w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym.2
T-A-2Obliczanie prędkości i przyspieszeń punktów brył w ruchu postępowym i krzywoliniowym.2
T-A-3Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył w ruchu płaskim.2
T-A-4Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktu w ruchu względnym i bezwzględnym.2
T-A-5Kolokwium 1.2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do kinematyki: podstawowe pojęcia, równania ruchu punktu, prędkość i przyśpieszenie punktu.2
T-W-2Szczególne przypadki prostoliniowego i krzywolinioweg ruchu punktu, przyspieszenie normalne i styczne.2
T-W-3Ruch postępowy, obrotowy dookoła stałej osi, płaski oraz kulisty bryły nieodkształcalnej.1
T-W-4Prędkości i przyśpieszenia punktów brył nieodkształcalnych w ruchu postępowym, obrotowym i płaskim.3
T-W-5Ruch względny i bezwzględny punktu.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Rozwiązywanie zadań ze wskazanych zbiorów zadań.16
A-A-2Przygotowanie się do kolokwiów.10
A-A-3Konsultacje.1
A-A-4uczestnictwo w zajęciach10
37
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury.15
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu.10
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4uczestnictwo w zajęciach10
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Cwiczenia problemowe.
M-3Objaśnienia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie identyfikacji poziomu wiedzy i umiejętności, prowadzonej w czasie trwania ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Na podstawie sprawdzianów.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwiów.
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B08_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia kinematyki, - nazwać i definiować podstawowe wielkości kinematyki, - opisać ruch punktu i bryły nieodkształcalnej, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania wielkości kinematycznych opisujących ruch punktu i bryły nieodkształcalnej.
MBM_1A_W02C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B08_U01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - korzystać z literatury i wskazanych źródeł, - identyfikować rodzaje ruchu punku i bryły nieodkształcalnej, - dobrać i zastosować odpowiednią metodę rozwiązywania zadań z zakresu kinematyki, - obliczać wielkości kinematyczne opisujące ruch punktu i bryły nieodkształcalnej.
MBM_1A_U09, MBM_1A_U02C-4T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-2, M-3S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B08_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu kinematyki dla procesu projektowania maszyn i mechanizmów, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań kinematyki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności.
MBM_1A_K01, MBM_1A_K02C-1, C-2, C-4, C-3T-A-5M-2, M-1, M-3S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B08_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia kinematyki, - nazwać i definiować podstawowe wielkości kinematyki, - opisać ruch punktu i bryły nieodkształcalnej, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania wielkości kinematycznych opisujących ruch punktu i bryły nieodkształcalnej.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, wielkości i praw kinematyki nie umie zaproponować podstawowych narzędzi do rozwiazywania zadań.
3,0Student zna większość pojęć, wielkości i praw kinematyki, proponuje poprawnie tylko niektóre narzędzia do rozwiązywania zadań.
3,5Student zna pojęcia, wielkości i prawa kinematyki, proponuje poprawnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań.
4,0Student zna pojęcia, wielkości i prawa kinematyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań.
4,5Student zna pojęcia, wielkości i prawa kinematyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań, potrafi zaproponować sposób jak przeprowadzić dyskusję wyników.
5,0Student zna pojęcia, wielkości i prawa kinematykii, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru, potrafi zaproponować sposób jak przeprowadzić dyskusję wyników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B08_U01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - korzystać z literatury i wskazanych źródeł, - identyfikować rodzaje ruchu punku i bryły nieodkształcalnej, - dobrać i zastosować odpowiednią metodę rozwiązywania zadań z zakresu kinematyki, - obliczać wielkości kinematyczne opisujące ruch punktu i bryły nieodkształcalnej.
2,0Student nie umie wykorzystać podstwowych narzędzi do rozwiązywania zadań kinematyki.
3,0Student umie wykorzystać tylko niektóre z poznanych narzędzi do rozwiązywania zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy.
3,5Student umie korzystać z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy.
4,0Student umie korzystać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań.
4,5Student umie korzystać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników.
5,0Student umie stosować wszystkie zaproponowane w czasie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, umie uzasadnić wybór zastosowanego narzędzia oraz potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B08_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu kinematyki dla procesu projektowania maszyn i mechanizmów, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań kinematyki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności.
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu kinematyki dla opisu zjawisk zachodzących w układach mechanicznych.
3,0Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu kinematyki oraz świadomość znaczenia wyboru odpowiednich metod rozwiazywania zadań.
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wykonywanych działań.
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymywanych wyników.
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespołach.
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności

Literatura podstawowa

  1. Leyko J., Mechanika ogólna, t.1, Statyka i kinematyka., PWN, Warszawa, 1996, i wydania późniejsze
  2. Misiak J., Mechanika ogólna, t.1, Statyka i kinematyka., WNT, Wzrszawa, 1989, i wydania późniejsze
  3. Osiński Zb., Mechanika ogólna., PWN, Warszawa, 1997, i wydania póżniejsze

Literatura dodatkowa

  1. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej. t.1, PWN, Warszawa, 1978, i wydania późniejsze
  2. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2002, i wydania późniejsze
  3. Mieszczerski W., Zbiór zadań z mechaniki., PWN, 1969, i wydania późniejsze
  4. Mechanika ogólna. lub Mechanika techniczna., 2011, podręcznik akademicki, dowolny autor

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie torów, obliczanie drogi, prędkości i przyspieszeń punktów w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym.2
T-A-2Obliczanie prędkości i przyspieszeń punktów brył w ruchu postępowym i krzywoliniowym.2
T-A-3Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył w ruchu płaskim.2
T-A-4Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktu w ruchu względnym i bezwzględnym.2
T-A-5Kolokwium 1.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do kinematyki: podstawowe pojęcia, równania ruchu punktu, prędkość i przyśpieszenie punktu.2
T-W-2Szczególne przypadki prostoliniowego i krzywolinioweg ruchu punktu, przyspieszenie normalne i styczne.2
T-W-3Ruch postępowy, obrotowy dookoła stałej osi, płaski oraz kulisty bryły nieodkształcalnej.1
T-W-4Prędkości i przyśpieszenia punktów brył nieodkształcalnych w ruchu postępowym, obrotowym i płaskim.3
T-W-5Ruch względny i bezwzględny punktu.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Rozwiązywanie zadań ze wskazanych zbiorów zadań.16
A-A-2Przygotowanie się do kolokwiów.10
A-A-3Konsultacje.1
A-A-4uczestnictwo w zajęciach10
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury.15
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu.10
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4uczestnictwo w zajęciach10
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_B08_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia kinematyki, - nazwać i definiować podstawowe wielkości kinematyki, - opisać ruch punktu i bryły nieodkształcalnej, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania wielkości kinematycznych opisujących ruch punktu i bryły nieodkształcalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami kinematyki.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi wielkościami stosowanymi w kinematyce.
C-3Zapoznanie studentów ze sposobami opisu prostoliniowego i krzywoliniowego ruchu punktu oraz ruchu postępowego, obrotowego i płaskiego bryły nieodkształcalnej.
Treści programoweT-W-3Ruch postępowy, obrotowy dookoła stałej osi, płaski oraz kulisty bryły nieodkształcalnej.
T-W-4Prędkości i przyśpieszenia punktów brył nieodkształcalnych w ruchu postępowym, obrotowym i płaskim.
T-W-2Szczególne przypadki prostoliniowego i krzywolinioweg ruchu punktu, przyspieszenie normalne i styczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, wielkości i praw kinematyki nie umie zaproponować podstawowych narzędzi do rozwiazywania zadań.
3,0Student zna większość pojęć, wielkości i praw kinematyki, proponuje poprawnie tylko niektóre narzędzia do rozwiązywania zadań.
3,5Student zna pojęcia, wielkości i prawa kinematyki, proponuje poprawnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań.
4,0Student zna pojęcia, wielkości i prawa kinematyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań.
4,5Student zna pojęcia, wielkości i prawa kinematyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań, potrafi zaproponować sposób jak przeprowadzić dyskusję wyników.
5,0Student zna pojęcia, wielkości i prawa kinematykii, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru, potrafi zaproponować sposób jak przeprowadzić dyskusję wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_B08_U01w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - korzystać z literatury i wskazanych źródeł, - identyfikować rodzaje ruchu punku i bryły nieodkształcalnej, - dobrać i zastosować odpowiednią metodę rozwiązywania zadań z zakresu kinematyki, - obliczać wielkości kinematyczne opisujące ruch punktu i bryły nieodkształcalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_1A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników posługując się językiem technicznym, informacją opartą na grafice inżynierskiej, wykorzystując sieci komputerowe
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności wyznaczania wielkości opisujących ruch punktu i bryły nieodkształcalnej.
Treści programoweT-A-5Kolokwium 1.
T-A-3Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył w ruchu płaskim.
T-A-1Wyznaczanie torów, obliczanie drogi, prędkości i przyspieszeń punktów w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym.
T-A-2Obliczanie prędkości i przyspieszeń punktów brył w ruchu postępowym i krzywoliniowym.
T-A-4Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktu w ruchu względnym i bezwzględnym.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia problemowe.
M-3Objaśnienia.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwiów.
S-2Ocena formująca: Na podstawie sprawdzianów.
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstwowych narzędzi do rozwiązywania zadań kinematyki.
3,0Student umie wykorzystać tylko niektóre z poznanych narzędzi do rozwiązywania zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy.
3,5Student umie korzystać z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy.
4,0Student umie korzystać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań.
4,5Student umie korzystać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników.
5,0Student umie stosować wszystkie zaproponowane w czasie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, umie uzasadnić wybór zastosowanego narzędzia oraz potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_B08_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu kinematyki dla procesu projektowania maszyn i mechanizmów, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań kinematyki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami kinematyki.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi wielkościami stosowanymi w kinematyce.
C-4Ukształtowanie umiejętności wyznaczania wielkości opisujących ruch punktu i bryły nieodkształcalnej.
C-3Zapoznanie studentów ze sposobami opisu prostoliniowego i krzywoliniowego ruchu punktu oraz ruchu postępowego, obrotowego i płaskiego bryły nieodkształcalnej.
Treści programoweT-A-5Kolokwium 1.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia problemowe.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Objaśnienia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie identyfikacji poziomu wiedzy i umiejętności, prowadzonej w czasie trwania ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu kinematyki dla opisu zjawisk zachodzących w układach mechanicznych.
3,0Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu kinematyki oraz świadomość znaczenia wyboru odpowiednich metod rozwiazywania zadań.
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wykonywanych działań.
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymywanych wyników.
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespołach.
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności