Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
Sylabus przedmiotu Komputerowo wspomagane projektowanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowo wspomagane projektowanie | ||
Specjalność | urządzenia mechatroniczne | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>, Beata Niesterowicz <Beata.Watychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza na poziomie inżynierskim z: maszynoznawstwa, mechaniki, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania oraz sterowania urządzeniami mechanicznymi. |
W-2 | Podstawowa umiejętność stosowania technik komputerowego wspomagania projektowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien wiedzieć jak stosować komputerowe narzędzia wspomagania w procesie projektowania urządzeń mechatronicznych z uwzględnieniem komputerowych symulacji zachowań projektowanego obiektu. |
C-2 | Student powinien umieć opracować projekt urządzenia mechatronicznego, wykonać komputerowe symulacje zachowań projektowanego obiektu oraz wykonać kompletną dokumentację konstrukcyjną tego urządzenia z wykorzystaniem oprogramowania wspomagającego projektowanie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zaawansowane modelowanie części maszyn z uwzględnieniem intencji projektu. | 4 |
T-L-2 | Projektowania części wykonywanych z arkusza blachy. | 4 |
T-L-3 | Projektowanie części kształtowanych technologią formy. | 4 |
T-L-4 | Projektowanie części wykonywanych technologią spawania. | 4 |
T-L-5 | Analiza wytrzymałości konstrukcji metodą elementów skończonych. | 4 |
T-L-6 | Analiza statycznych właściwości konstrukcji metodą elementów skończonych. | 4 |
T-L-7 | Optymalizacja właściwości konstrukcji metodą elementów skończonych. | 4 |
T-L-8 | Weryfikacja i ocena wyników komputerowych symulacji zachowań konstrukcji. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura i charakterystyka systemów komputerowego wspomagania projektowania. Stosowanie narzędzi komputerowego wspomagania w procesie projektowo-konstrukcyjnym. | 1 |
T-W-2 | Zaawansowane techniki przestrzennego modelowania części maszyn oraz montażu z uwzględnieniem intencji projektu. | 2 |
T-W-3 | Projektowanie części z uwzględnieniem aspektów technologiczności konstrukcji. | 2 |
T-W-4 | Podstawy użytkowania metody elementów skończonych w systemach komputerowego wspomagania projektowania. | 2 |
T-W-5 | Adaptacja projektów do potrzeb komputerowych symulacji zachowań konstrukcji. Modelowanie metodą elementów skończonych. | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie systemu komputerowego wspomagania projektowania do analiz wytrzymałości konstrukcji. | 2 |
T-W-7 | Zastosowanie systemu komputerowego wspomagania projektowania do symulacji zachowań projektowanej konstrukcji. | 2 |
T-W-8 | Zastosowanie systemu komputerowego wspomagania projektowania do optymalizacji właściwości konstrukcji. | 1 |
T-W-9 | Weryfikacja i ocena wyników komputerowych symulacji zachowań konstrukcji. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach i w zaliczeniu | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu | 5 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Wykład problemowy z pokazem użytkowania oprogramowania wspomagającego projektowanie. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem oprogramowania wspomagającego projektowanie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena opracowanych sprawozdań z ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/08-3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, dobierać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, znać zasady modelowania i prowadzenia komputerowych symulacji zachowań projektowanych obiektów, a także scharakteryzować aspekty technologiczności konstrukcji przy projektowaniu urządzeń mechatronicznych. | MBM_2A_W05, MBM_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/08-3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dobierać i stosować narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, opracować model i przeprowadzić komputerową symulację zachowań projektowanego obiektu oraz opracować dokumentację konstrukcyjną urządzenia mechatronicznego. | MBM_2A_U08, MBM_2A_U19, MBM_2A_U09, MBM_2A_U10 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/08-3_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych. | MBM_2A_K01, MBM_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-L-7, T-L-8 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/08-3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, dobierać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, znać zasady modelowania i prowadzenia komputerowych symulacji zachowań projektowanych obiektów, a także scharakteryzować aspekty technologiczności konstrukcji przy projektowaniu urządzeń mechatronicznych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
4,0 | Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu. | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
5,0 | Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/08-3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dobierać i stosować narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, opracować model i przeprowadzić komputerową symulację zachowań projektowanego obiektu oraz opracować dokumentację konstrukcyjną urządzenia mechatronicznego. | 2,0 | Student nie wykonał wszystkich sprawozdań z ćwiczeń. |
3,0 | Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując w sposób minimalny funkcje oprogramowania wspomagającego projektowanie. | |
3,5 | Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując rozszerzony zakres funkcji oprogramowania wspomagającego projektowanie. | |
4,0 | Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując wiele funkcji oprogramowania wspomagającego projektowanie. | |
4,5 | Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując w pełni funkcjonalność oprogramowania wspomagającego projektowanie. | |
5,0 | Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń uzasadniając dobór i adekwatne wykorzystanie funkcjonalność oprogramowania wspomagającego projektowanie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/08-3_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma kompetencje doprowadzenia smodzielnych działań w zakresie komputerowego wspomagania projektowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
- Gąsiorek E, Podstawy projektowania inżynierskiego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2006
- Babiuch M., SolidWorks 2009 PL ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2009
Literatura dodatkowa
- Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- Babiuch M., SolidWorks 2006 w praktyce, Helion, Gliwice, 2007