Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
specjalność: Lean management
Sylabus przedmiotu Metody statystyczne w procesie podejmowania decyzji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody statystyczne w procesie podejmowania decyzji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość procesów i technik wytwarzania, znajomość statystyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznać studentów z typami procesów wytwórczych i schematami postępowania w ramach oceny stabilności i wydolności procesu. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności oceny wydolności procesu. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności sporządzenia kart kontrolnych i identyfikacji źródeł niestabilności procesów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Populacja, próbka, tworzenie próbki. Rozkłady zmiennych dyskretnych: dwumianowy i Poissona. Rozkład normalny zmiennej ciągłej. Parametry opisowe rozkładu empirycznego, zasady wykonania i interpretacji histogramów. Weryfikacja hipotez i zasady wnioskowania statystycznego. Karty kontrolne dla cech ilościowych ciągłych i dyskretnych. Analiza stabilności procesu na podstawie kart kontrolnych. | 4 |
T-L-2 | Planowanie doświadczeń. | 2 |
T-L-3 | Statystyczne sterowanie procesem. Wskaźniki wydolności procesu i ich interpretacja. | 2 |
T-L-4 | Karty kontrolne dla cech ilościowych ciągłych i dyskretnych. Analiza stabilności procesu na podstawie kart kontrolnych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Populacja, próbka, tworzenie próbki. Rozkłady zmiennych dyskretnych: dwumianowy i Poissona. Rozkład normalny zmiennej ciągłej. Parametry opisowe rozkładu empirycznego, zasady wykonania i interpretacji histogramów. Weryfikacja hipotez i zasady wnioskowania statystycznego. Statystyczne sterowanie procesem. Wskaźniki wydolności procesu i ich interpretacja. Karty kontrolne dla cech ilościowych ciągłych i dyskretnych. Analiza stabilności procesu na podstawie kart kontrolnych. Planowanie doświadczeń. | 12 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego |
M-2 | Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny potwierdzający przyswojenie i zrozumienie wiedzy. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń sprawdzające posiadane umiejętności. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/06_W01 Student uzyskuje wiedzę dotyczącą zasad statystycznego opracowania danych ilościowych oraz sposobów podejmowania decyzji na podstawie ich analizy. | MAS_10A_W02, MAS_10A_W01, MAS_10A_W05 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/06_U01 Student uzyskuje umiejętność opracowania i analizy danych ilościowych, oceny wydolności i stabilność procesu. | MAS_10A_U03 | — | C-2, C-3 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/06_K01 Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji. | MAS_10A_K03 | — | C-2, C-3 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/06_W01 Student uzyskuje wiedzę dotyczącą zasad statystycznego opracowania danych ilościowych oraz sposobów podejmowania decyzji na podstawie ich analizy. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad statystycznego opracowania danych ilościowych oraz sposobów podejmowania decyzji na podstawie ich analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/06_U01 Student uzyskuje umiejętność opracowania i analizy danych ilościowych, oceny wydolności i stabilność procesu. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność opracowania i analizy danych ilościowych, oceny wydolności i stabilność procesu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_MSZJ/06_K01 Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach. Część II. Statystyka matematyczna., PWN, Warszawa, 2010
- Czyżewski B., Metody statystyczne w sterowaniu jakością procesów technologicznych, Wielkopolski Klub Jakości FSNT NOT, Poznań, 2009