Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia (zajęcia uzupełniajace):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia (zajęcia uzupełniajace)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, matematyki i fizyki na poziomie gimnazjalnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć uzupełniających z chemii jest przypomnienie, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć i umiejetności obliczeniowych z chemii ogólnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcia cząstka, cząsteczka, atom, jon, mieszanina a roztwór. Mol i masa molowa. Symbole i nazwy pierwiastków. Klasyfikacja pierwiastków. Budowa układu okresowego pierwiastków. Wzory związków chemicznych, nazewnictwo i ogólne własności związków chemicznych. Równania chemiczne, stechiometria wzorów chemicznych. Obliczenia chemiczne: bilansowanie reakcji chemicznych i elektrochemicznych. Obliczenia stężeń roztworów. Roztwory elektrolitów, dysocjacja jonowa15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach.15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne. Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych, analiza zjawisk chemicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz zaliczonych sprawozdań rozwiązań problemowych, wykonywanych podczas zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_U01_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia, tj.: cząstka, atom, cząsteczka, jon, mieszanina a roztwór oraz mol, masa molowa i liczba atomowa. Wymienić i podać przykłady stanów skupienia materii. Zna symbole i nazwy pierwiastków, ich klasyfikację. Zna wzory, nazewnictwo i ogólne własności podstawowych związków chemicznych. Ponadto potrawi układać i bilansować równania reakci chemicznych oraz wykonywać obliczenia na ich podstawie.
PMKI_1A_W04, PMKI_1A_W03C-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_U01_U01
Student potrafi bilansować reakcje chemiczne i elektrochemicznych oraz wykonywać obliczenia stężeń roztworów.
C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_U01_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia, tj.: cząstka, atom, cząsteczka, jon, mieszanina a roztwór oraz mol, masa molowa i liczba atomowa. Wymienić i podać przykłady stanów skupienia materii. Zna symbole i nazwy pierwiastków, ich klasyfikację. Zna wzory, nazewnictwo i ogólne własności podstawowych związków chemicznych. Ponadto potrawi układać i bilansować równania reakci chemicznych oraz wykonywać obliczenia na ich podstawie.
2,0
3,0Student osiaga efekty w min. 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_U01_U01
Student potrafi bilansować reakcje chemiczne i elektrochemicznych oraz wykonywać obliczenia stężeń roztworów.
2,0
3,0Student osiaga efekty w min. 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z.Jabłoński, L.Iwanowska, Obliczenia chemiczne dla studentów wydziałów mechanicznych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1984
  2. Red. A. Śliwa, Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1973
  3. K.M. Pazdro, A. Rola-Noworyta, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Oficyna Edukacyjna, Warszawa, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcia cząstka, cząsteczka, atom, jon, mieszanina a roztwór. Mol i masa molowa. Symbole i nazwy pierwiastków. Klasyfikacja pierwiastków. Budowa układu okresowego pierwiastków. Wzory związków chemicznych, nazewnictwo i ogólne własności związków chemicznych. Równania chemiczne, stechiometria wzorów chemicznych. Obliczenia chemiczne: bilansowanie reakcji chemicznych i elektrochemicznych. Obliczenia stężeń roztworów. Roztwory elektrolitów, dysocjacja jonowa15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_U01_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia, tj.: cząstka, atom, cząsteczka, jon, mieszanina a roztwór oraz mol, masa molowa i liczba atomowa. Wymienić i podać przykłady stanów skupienia materii. Zna symbole i nazwy pierwiastków, ich klasyfikację. Zna wzory, nazewnictwo i ogólne własności podstawowych związków chemicznych. Ponadto potrawi układać i bilansować równania reakci chemicznych oraz wykonywać obliczenia na ich podstawie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytowych niezbędną do zrozumienia właściwości materiałów i ich zachowania podczas wytwarzania, przetwarzania oraz eksploatacji.
PMKI_1A_W03Ma wiedzę w zakresie chemii niezbędną do zrozumienia hierarchicznej budowy i właściwości materiałów, wzajemnych oddziaływań materiału z otoczeniem podczas obróbki oraz podczas eksploatacji wyrobów/konstrukcji.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć uzupełniających z chemii jest przypomnienie, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć i umiejetności obliczeniowych z chemii ogólnej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne. Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych, analiza zjawisk chemicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz zaliczonych sprawozdań rozwiązań problemowych, wykonywanych podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student osiaga efekty w min. 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_U01_U01Student potrafi bilansować reakcje chemiczne i elektrochemicznych oraz wykonywać obliczenia stężeń roztworów.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć uzupełniających z chemii jest przypomnienie, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć i umiejetności obliczeniowych z chemii ogólnej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne. Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych, analiza zjawisk chemicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz zaliczonych sprawozdań rozwiązań problemowych, wykonywanych podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student osiaga efekty w min. 50%
3,5
4,0
4,5
5,0