Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie wyrobów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie wyrobów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Garbiak <Malgorzata.Garbiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 30 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość budowy wewnętrznej materiałów, makro i mikrostruktury, podstawowych właściwości mechanicznych materiałów, podstawowych technik wytwarzania i obróbki cieplnej, obróbki skrawaniem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie umiejętności zaprojektowania prostego wyrobu o wybranych właściwościach mechanicznych i eksploatacyjnych na podstawie nabytej wiedzy w zakresie podstaw nauki o materiałach, zależności pomiędzy właściwościami materiału a jego budową wewnętrzną, możliwościami obróbki dodatkowej materiału. Ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej oraz prezentowania wyników i pisania raportów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Prezentacja problemu związanego z projektowanym wyrobem. Burza mózgów, dyskusja tematu, stawianie pytań, szukanie możliwości i propozycje działań, formułowanie wniosków odnośnie wyboru materiału/ów, technik wytwarzania, pomiarów właściwości, metod badań. Podział zadań.3
T-P-2omwienie metodyki podejścia do analizy literaturowej studiowania zagadnień teoretycznych projektu, zgłębiania wiedzy na temat zwiazku struktury materiału z jego właściwościami, prezentacja tematu w ujęciu teoretycznym w grupach roboczych2
T-P-3Dyskusja nad postepami w projektowaniu wybranych wyrobów z punktu widzenia odpowiedniej struktury materiału (np. jednofazowa, wielofazowa, eutektyka, wzmacniana ...), określonych właściwości mechanicznych (HV, Rm, R02, KCV...), róznej jakości powierzchni (Ra, Rz), innych kryteriów.20
T-P-4Końcowy opis i dyskusja projektu. Omówienie błędów, niedociągnieć, podkreślenie dobrych praktyk. Wnioski, propozycje ulepszeń, samoocena.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w spotkaniach i badaniach30
A-P-2Praca koncepcyjna w tym studia literaturowe40
A-P-3Przygotowanie prezentacji15
A-P-4Opis końcowy projektu20
A-P-5Konsultacje20
125

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład wprowadzający, dyskusja, prezentacja,

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na spotkaniach, udziału w dyskusjach, pracach badawczych, zgłaszania pomysłów, umiejętnosci organizacji pracy, przygotowania literaturowego, zaangażowanie, ocena Raportu końcowego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C31-2_W01
Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę i ją uzupełnić sięgając do żródeł literaturowych
PMKI_1A_W01, PMKI_1A_W03, PMKI_1A_W04, PMKI_1A_W05, PMKI_1A_W06, PMKI_1A_W07, PMKI_1A_W13C-1T-P-4, T-P-2, T-P-1, T-P-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C31-2_U01
Student posiada umiejętność pozyskiwania informacji, zgłasza propozycje działań, formułuje wnioski, potrafi uzasadnić swój punkt widzenia
PMKI_1A_U01, PMKI_1A_U07, PMKI_1A_U11, PMKI_1A_U13, PMKI_1A_U17C-1T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C31-2_K01
Student potrafi pracować w zespole ze świadomością koniecznosci wspólnego dokształcania się, wykazać sie umiejętnością wpółpracy twórczej, odpowiedzialnością oraz poszanowaniem zasad i szacunku
PMKI_1A_K01, PMKI_1A_K03, PMKI_1A_K04C-1T-P-3, T-P-1, T-P-4, T-P-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C31-2_W01
Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę i ją uzupełnić sięgając do żródeł literaturowych
2,0student nie uczestniczy w spotkanich, nie bierze udziału w dyskusjach, nie przygotowuje zadań cząstkowych
3,0student uczestniczy w spotkaniach ale nie udziela sie aktywnie
3,5student uczestniczy w spotkaniach, udziela sie w dyskusjach
4,0student uczestniczy w spotkaniach, udziela sie w dyskusjach, proponuje działania i przygotowuje propozycje
4,5student uczestniczy aktywnie w spotkaniach, dyskutuje, przygotowuje własne propozycje, prezentacje
5,0student uczestniczy aktywnie w spotkaniach, dyskusjach, podejmuje próby przewodzenia dyskusjom, umiejętnie przekonuje współautorów projektu do swoich propozycji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C31-2_U01
Student posiada umiejętność pozyskiwania informacji, zgłasza propozycje działań, formułuje wnioski, potrafi uzasadnić swój punkt widzenia
2,0student nie uczestniczy w spotkaniach
3,0student uczestniczy w spotkaniach ale nie wykazuje istotnej aktywności
3,5student uczestniczy w spotkaniach , udziela sie w dyskusjach
4,0student uczestniczy w spotkaniach, udziela się w dyskusjach
4,5student aktywnie uczestniczy w spotkaniach, dyskutuje, przedstawia propozycje
5,0student aktywnie uczestniczy w spotkaniach, dyskutuje, wysuwa propozycje, umiejętnie przewodzi i przekonuje współautorów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C31-2_K01
Student potrafi pracować w zespole ze świadomością koniecznosci wspólnego dokształcania się, wykazać sie umiejętnością wpółpracy twórczej, odpowiedzialnością oraz poszanowaniem zasad i szacunku
2,0student nie uczestniczy w spotkaniach
3,0student uczestniczy w spotkaniach ale nie wykazuje zauważalnej aktywnosci
3,5student uczestniczy w spotkaniach i dyskutuje
4,0student uczestniczy w spotkaniach, dyskutuje, wysuwa propozycje działań
4,5student uczestniczy w spotkaniach, dyskutuje, prezentuje swoje pomysly
5,0student aktywnie uczestniczy w spotkaniach, zgłasza pomysły, podejmuje próby przewodzenia dyskusjom i działaniom, umiejętnie przekonuje innych

Literatura podstawowa

  1. Szlezyngier W., Tworzywa sztuczne: chemia, technologia wytwarzania, właściwości, przetwórstwo, zastosowanie., Wyd. Oświatowe FOSZE, 2012, Tomy 1-3
  2. M.F. Ashby, H. Shercliff, D. Cebon, Inżynieria materiałowa, tom 1 i 2, Wyd. Galaktyka, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bazy danych materiałów polimerowych typu MatWeb, TotalMateria, normy przedmiotowe

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Prezentacja problemu związanego z projektowanym wyrobem. Burza mózgów, dyskusja tematu, stawianie pytań, szukanie możliwości i propozycje działań, formułowanie wniosków odnośnie wyboru materiału/ów, technik wytwarzania, pomiarów właściwości, metod badań. Podział zadań.3
T-P-2omwienie metodyki podejścia do analizy literaturowej studiowania zagadnień teoretycznych projektu, zgłębiania wiedzy na temat zwiazku struktury materiału z jego właściwościami, prezentacja tematu w ujęciu teoretycznym w grupach roboczych2
T-P-3Dyskusja nad postepami w projektowaniu wybranych wyrobów z punktu widzenia odpowiedniej struktury materiału (np. jednofazowa, wielofazowa, eutektyka, wzmacniana ...), określonych właściwości mechanicznych (HV, Rm, R02, KCV...), róznej jakości powierzchni (Ra, Rz), innych kryteriów.20
T-P-4Końcowy opis i dyskusja projektu. Omówienie błędów, niedociągnieć, podkreślenie dobrych praktyk. Wnioski, propozycje ulepszeń, samoocena.5
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w spotkaniach i badaniach30
A-P-2Praca koncepcyjna w tym studia literaturowe40
A-P-3Przygotowanie prezentacji15
A-P-4Opis końcowy projektu20
A-P-5Konsultacje20
125
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C31-2_W01Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę i ją uzupełnić sięgając do żródeł literaturowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki niezbędną do ilościowego opisu podstawowych zjawisk fizycznych i chemicznych, opracowywania wyników doświadczeń i analizy błędów, modelowania prostych zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w materiałach i procesach oraz obliczeń zagadnień mechanicznych związanych z projektowaniem i eksploatacją konstrukcji inżynierskich.
PMKI_1A_W03Ma wiedzę w zakresie chemii niezbędną do zrozumienia hierarchicznej budowy i właściwości materiałów, wzajemnych oddziaływań materiału z otoczeniem podczas obróbki oraz podczas eksploatacji wyrobów/konstrukcji.
PMKI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytowych niezbędną do zrozumienia właściwości materiałów i ich zachowania podczas wytwarzania, przetwarzania oraz eksploatacji.
PMKI_1A_W05Ma wiedzę w zakresie właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych materiałów niezbędną do doboru materiału do określonych wyrobów z uwzględnieniem pełnego cyklu ich życia oraz zasadami zrównoważonego rozwoju.
PMKI_1A_W06Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów technologicznych kształtowania struktury materiałów i ich właściwości oraz formowania wyrobów z uwzględnieniem zagadnień związanych z ich utylizacją.
PMKI_1A_W07Zna podstawowe metody i techniki: - konstruowania elementów maszyn i urządzeń w środowisku systemów CAx, - pomiarów części maszyn i analizy wymiarowej, - projektowania procesów technologicznych, - projektowania oprzyrządowania technologicznego, - projektowania operacji procesów przetwórstwa i łączenia materiałów, - montażu i regeneracji części maszyn.
PMKI_1A_W13Ma wiedzę w zakresie podstawowych metod charakteryzowania budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów oraz ich właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych jak i metod pomiaru geometrii wyrobów niezbędną do doboru metod charakteryzowania materiałów i wyrobów do specyficznych wyzwań związanych z kontrolą procesów technologicznych, analizą zużycia i przyczyn awarii.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności zaprojektowania prostego wyrobu o wybranych właściwościach mechanicznych i eksploatacyjnych na podstawie nabytej wiedzy w zakresie podstaw nauki o materiałach, zależności pomiędzy właściwościami materiału a jego budową wewnętrzną, możliwościami obróbki dodatkowej materiału. Ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej oraz prezentowania wyników i pisania raportów.
Treści programoweT-P-4Końcowy opis i dyskusja projektu. Omówienie błędów, niedociągnieć, podkreślenie dobrych praktyk. Wnioski, propozycje ulepszeń, samoocena.
T-P-2omwienie metodyki podejścia do analizy literaturowej studiowania zagadnień teoretycznych projektu, zgłębiania wiedzy na temat zwiazku struktury materiału z jego właściwościami, prezentacja tematu w ujęciu teoretycznym w grupach roboczych
T-P-1Prezentacja problemu związanego z projektowanym wyrobem. Burza mózgów, dyskusja tematu, stawianie pytań, szukanie możliwości i propozycje działań, formułowanie wniosków odnośnie wyboru materiału/ów, technik wytwarzania, pomiarów właściwości, metod badań. Podział zadań.
T-P-3Dyskusja nad postepami w projektowaniu wybranych wyrobów z punktu widzenia odpowiedniej struktury materiału (np. jednofazowa, wielofazowa, eutektyka, wzmacniana ...), określonych właściwości mechanicznych (HV, Rm, R02, KCV...), róznej jakości powierzchni (Ra, Rz), innych kryteriów.
Metody nauczaniaM-1wykład wprowadzający, dyskusja, prezentacja,
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na spotkaniach, udziału w dyskusjach, pracach badawczych, zgłaszania pomysłów, umiejętnosci organizacji pracy, przygotowania literaturowego, zaangażowanie, ocena Raportu końcowego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie uczestniczy w spotkanich, nie bierze udziału w dyskusjach, nie przygotowuje zadań cząstkowych
3,0student uczestniczy w spotkaniach ale nie udziela sie aktywnie
3,5student uczestniczy w spotkaniach, udziela sie w dyskusjach
4,0student uczestniczy w spotkaniach, udziela sie w dyskusjach, proponuje działania i przygotowuje propozycje
4,5student uczestniczy aktywnie w spotkaniach, dyskutuje, przygotowuje własne propozycje, prezentacje
5,0student uczestniczy aktywnie w spotkaniach, dyskusjach, podejmuje próby przewodzenia dyskusjom, umiejętnie przekonuje współautorów projektu do swoich propozycji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C31-2_U01Student posiada umiejętność pozyskiwania informacji, zgłasza propozycje działań, formułuje wnioski, potrafi uzasadnić swój punkt widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
PMKI_1A_U07Potrafi kontrolować proces wytwarzania i eksploatacji wyrobu.
PMKI_1A_U11Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne; potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski także o charakterze optymalizacyjnym.
PMKI_1A_U13Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
PMKI_1A_U17Potrafi komunikować się w ramach zespołu realizującego zadania interdyscyplinarne.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności zaprojektowania prostego wyrobu o wybranych właściwościach mechanicznych i eksploatacyjnych na podstawie nabytej wiedzy w zakresie podstaw nauki o materiałach, zależności pomiędzy właściwościami materiału a jego budową wewnętrzną, możliwościami obróbki dodatkowej materiału. Ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej oraz prezentowania wyników i pisania raportów.
Treści programoweT-P-3Dyskusja nad postepami w projektowaniu wybranych wyrobów z punktu widzenia odpowiedniej struktury materiału (np. jednofazowa, wielofazowa, eutektyka, wzmacniana ...), określonych właściwości mechanicznych (HV, Rm, R02, KCV...), róznej jakości powierzchni (Ra, Rz), innych kryteriów.
T-P-1Prezentacja problemu związanego z projektowanym wyrobem. Burza mózgów, dyskusja tematu, stawianie pytań, szukanie możliwości i propozycje działań, formułowanie wniosków odnośnie wyboru materiału/ów, technik wytwarzania, pomiarów właściwości, metod badań. Podział zadań.
T-P-2omwienie metodyki podejścia do analizy literaturowej studiowania zagadnień teoretycznych projektu, zgłębiania wiedzy na temat zwiazku struktury materiału z jego właściwościami, prezentacja tematu w ujęciu teoretycznym w grupach roboczych
T-P-4Końcowy opis i dyskusja projektu. Omówienie błędów, niedociągnieć, podkreślenie dobrych praktyk. Wnioski, propozycje ulepszeń, samoocena.
Metody nauczaniaM-1wykład wprowadzający, dyskusja, prezentacja,
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na spotkaniach, udziału w dyskusjach, pracach badawczych, zgłaszania pomysłów, umiejętnosci organizacji pracy, przygotowania literaturowego, zaangażowanie, ocena Raportu końcowego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie uczestniczy w spotkaniach
3,0student uczestniczy w spotkaniach ale nie wykazuje istotnej aktywności
3,5student uczestniczy w spotkaniach , udziela sie w dyskusjach
4,0student uczestniczy w spotkaniach, udziela się w dyskusjach
4,5student aktywnie uczestniczy w spotkaniach, dyskutuje, przedstawia propozycje
5,0student aktywnie uczestniczy w spotkaniach, dyskutuje, wysuwa propozycje, umiejętnie przewodzi i przekonuje współautorów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C31-2_K01Student potrafi pracować w zespole ze świadomością koniecznosci wspólnego dokształcania się, wykazać sie umiejętnością wpółpracy twórczej, odpowiedzialnością oraz poszanowaniem zasad i szacunku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ma świadomości konieczności ciągłego jej poszerzania oraz zasięgania opinii ekspertów.
PMKI_1A_K03Ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
PMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności zaprojektowania prostego wyrobu o wybranych właściwościach mechanicznych i eksploatacyjnych na podstawie nabytej wiedzy w zakresie podstaw nauki o materiałach, zależności pomiędzy właściwościami materiału a jego budową wewnętrzną, możliwościami obróbki dodatkowej materiału. Ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej oraz prezentowania wyników i pisania raportów.
Treści programoweT-P-3Dyskusja nad postepami w projektowaniu wybranych wyrobów z punktu widzenia odpowiedniej struktury materiału (np. jednofazowa, wielofazowa, eutektyka, wzmacniana ...), określonych właściwości mechanicznych (HV, Rm, R02, KCV...), róznej jakości powierzchni (Ra, Rz), innych kryteriów.
T-P-1Prezentacja problemu związanego z projektowanym wyrobem. Burza mózgów, dyskusja tematu, stawianie pytań, szukanie możliwości i propozycje działań, formułowanie wniosków odnośnie wyboru materiału/ów, technik wytwarzania, pomiarów właściwości, metod badań. Podział zadań.
T-P-4Końcowy opis i dyskusja projektu. Omówienie błędów, niedociągnieć, podkreślenie dobrych praktyk. Wnioski, propozycje ulepszeń, samoocena.
T-P-2omwienie metodyki podejścia do analizy literaturowej studiowania zagadnień teoretycznych projektu, zgłębiania wiedzy na temat zwiazku struktury materiału z jego właściwościami, prezentacja tematu w ujęciu teoretycznym w grupach roboczych
Metody nauczaniaM-1wykład wprowadzający, dyskusja, prezentacja,
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na spotkaniach, udziału w dyskusjach, pracach badawczych, zgłaszania pomysłów, umiejętnosci organizacji pracy, przygotowania literaturowego, zaangażowanie, ocena Raportu końcowego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie uczestniczy w spotkaniach
3,0student uczestniczy w spotkaniach ale nie wykazuje zauważalnej aktywnosci
3,5student uczestniczy w spotkaniach i dyskutuje
4,0student uczestniczy w spotkaniach, dyskutuje, wysuwa propozycje działań
4,5student uczestniczy w spotkaniach, dyskutuje, prezentuje swoje pomysly
5,0student aktywnie uczestniczy w spotkaniach, zgłasza pomysły, podejmuje próby przewodzenia dyskusjom i działaniom, umiejętnie przekonuje innych