Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu BHP i ergonomia w przemyśle:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | BHP i ergonomia w przemyśle | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl>, Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami BHP obowiązującymi w uczelni, ergonomią pracy i ochroną przeciwpożarową |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków. | 1 |
T-W-2 | Zagrożenia i czynniki szkodliwe w miejscu pracy. Omówienie profilaktyki przy wybranych czynnikach szkodliwych, jak (np. hałas, wibracje, pyły). | 1 |
T-W-3 | Zasady bezpiecznej obsługi maszyn w miejscu pracy. Certyfikaty bezpieczeństwa maszyn, wymagania zasadnicze i minimalne | 1 |
T-W-4 | Zagrożenia porażeniem prądem. Czynności przy wypadku z porażeniem prądem | 1 |
T-W-5 | Zagrożenia pożarowe. Postępowanie w przypadku pożaru w miejscu pracy | 1 |
T-W-6 | Wybrane zagadnienia pracy na wysokości. Zasady prawidłowej obsługi drabin. | 1 |
T-W-7 | Transport mechaniczny i ręczny w miejscu pracy. Normy dźwigania ręcznego. | 1 |
T-W-8 | Ergonomia. Cele i zasady dobrej ergonomii. Podejście koncepcyjne i korekcyjne w ergonomicznej organizacji i zarządzaniu miejscem pracy | 1 |
T-W-9 | Ergonomiczne wymagania odnośnie pomieszczeń pracy. | 1 |
T-W-10 | Zagadnienia BHP i ergonomii w pracy w biurze. | 1 |
T-W-11 | Ergonomia a koncepcja Lean Management w organizacji produkcji. | 1 |
T-W-12 | Ryzyko zawodowe. Czynniki do określania ryzyka zawodowego | 1 |
T-W-13 | Pierwsza pomoc przy wypadku w pracy. Obowiązki pracownika w sytuacji wypadkowej. Najczęstsze urazy w pracy. | 1 |
T-W-14 | Test na zaliczenie | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Zapoznanie z wymaganiami BHP | 10 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić.... |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A11_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu ergonomii pracy, zasad bezpieczeństwa pracy i ochrony p/poż | ZIIP_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A11_U01 Ma przygotowanie do stosowania zasad BHP, p/poż i stosowania wiedzy o ergonomii pracy w praktyce | ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U17 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_A11_K01 ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, zasad p/poż i potrzeby doskonalenia ergonomii pracy | ZIIP_1A_K02, ZIIP_1A_K06, ZIIP_1A_K05 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A11_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu ergonomii pracy, zasad bezpieczeństwa pracy i ochrony p/poż | 2,0 | |
3,0 | ma podstawową wiedzę z zakresu ergonomii pracy, zasad bezpieczeństwa pracy i zasad ochrony p/poż | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A11_U01 Ma przygotowanie do stosowania zasad BHP, p/poż i stosowania wiedzy o ergonomii pracy w praktyce | 2,0 | |
3,0 | Student umie stosować zasady BHP, p/poż i zasady zdobywania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_A11_K01 ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, zasad p/poż i potrzeby doskonalenia ergonomii pracy | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby przestrzeganiaę zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, zasad ochrony p/poż, doskonalenia ergonomii pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- pod redakcją Danuty Koradeckej, Nauka o pracy-bezpieczeństwo, higiena, ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2000
- Dz.U.07.128.897 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1) z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach (Dz. U. z dnia 18 lipca 2007 r.), Warszawa, 2007
- Marian Ryng, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1985, poradnik
- Plewka, Taraszkiewicz, Uczymy się uczyć, Pedagogium Wydawnictwo OR TWP, Szczecin, 2010
- pod redakcją Danuty Koradeckej, Nauka o pracy-bezpieczeństwo, higiena, ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2000
- Plewka, Taraszkiewicz, Uczymy się uczyć, Pedagogium Wydawnictwo OR TWP, Szczecin, 2010
- Marian Ryng, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1985, poradnik
Literatura dodatkowa
- Kancelaria Sejmu RP, http://isap.sejm.gov.pl, 2012, internetowy system aktów prawnych
- Centralny Instytut Ochrony Pracy, www.ciop.pl, Warszawa, 2012