Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości uzyskane w trakcie realizacji praktyki zawodowej na poziomie studiów I stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z cechami regionalnymi budownictwa ludowego oraz wprowadzenie w zagadniemoe utrwalenia i kontynuowania tradycji w projektowaniu krajobrazu obszarów wiejskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ćwiczenia projektowe, prowadzące do opracowania waloryzacji krajobrazu konkretnego obszaru znajdujacego sie na terenach wiejskich Pomorza Zachodniego oraz koncepcji zagospodarowania przestrzennego tego obszaru z przeznaczeniem na cele rekreacyjne lub inne zgodne z uwarunkowaniami środowiskowymi, kulturowymi i gospodarczymi. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarys rozwoju kultury rolniczej na świecie i w Polsce. Rozwój osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzglednieniem Pomorza Zachodniego. Wpływ gospodarki wielkoprzemysłowej na przekształcenia krajobrazu wiejskiego oraz współczesne kierunki rozwoju obszarów wiejskich. Charakterystyczne elementy składowe krajobrazu wiejskiego. Materialne prawo administracyjne dotyczące projektowania ruralistycznego. Przedstawienie zasad ksztautowania krajobrazu obszarów wiejskich, w tym ksztautowania zadrzewień i rekreacyjnego wykorzystania terenów wiejskich na przykładach z terenu Pomorza Zachodniego, Polski i Europy. | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | przygotowanie pracy projektowej ( praca własna) | 21 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury (praca własna) | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie pracy semestralnej(praca własna) | 28 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace / wykład informacyjny Metody problemowe/ wykład problemowy Metody aktywizujace /przygotowanie referatu i dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F kolokwium przejściowe/zaliczenie/ |
S-2 | Ocena formująca: F ocena aktywności |
S-3 | Ocena formująca: P ocena wykonanego projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać rozszerzoną wiedzę w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego. | AK_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
AK_2A_C10_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada rozszerzoną wiedzę dotyczaca ksztautowania obszarów miejskich i wiejskich oraz uwarunkowań zwiazanych ze specyfikacją terenów zurbanizowanych oraz otwartych. | AK_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi samodzielnie planować i rozwiazuje założone zadania z zakresu problematyki zwiazanej z architektura krajobrazu oraz kierunkami pokrewnymi, używajac własciwych metod, technik i narzędzi. | AK_2A_U08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1, S-3 |
AK_2A_C10_U02 W wyniku przeprowadzonych zajać student ma umiejetnosc rozpoznawania, wstopniu rozszerzonym charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne oraz ich komponenty. | AK_2A_U12 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C10_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student nabędzie i wykaże gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzglednieniem roli poszczególnych jego wykonawców. | AK_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-2, S-1, S-3 |
AK_2A_C10_K02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość wpływu róznorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. | AK_2A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać rozszerzoną wiedzę w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego. | 2,0 | Nie zna zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu orientuje sie w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciaga wnioski. | |
AK_2A_C10_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada rozszerzoną wiedzę dotyczaca ksztautowania obszarów miejskich i wiejskich oraz uwarunkowań zwiazanych ze specyfikacją terenów zurbanizowanych oraz otwartych. | 2,0 | Nie zna zagadnienia. |
3,0 | Zna zagadnienie. | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu,dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi samodzielnie planować i rozwiazuje założone zadania z zakresu problematyki zwiazanej z architektura krajobrazu oraz kierunkami pokrewnymi, używajac własciwych metod, technik i narzędzi. | 2,0 | Nie zna zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojecie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnienium, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciaga wnioski. | |
AK_2A_C10_U02 W wyniku przeprowadzonych zajać student ma umiejetnosc rozpoznawania, wstopniu rozszerzonym charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne oraz ich komponenty. | 2,0 | Nie zna zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje sie w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C10_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student nabędzie i wykaże gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzglednieniem roli poszczególnych jego wykonawców. | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutyje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. | |
AK_2A_C10_K02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość wpływu róznorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnienie, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojecie o zagadnieniu , dyskutuje na temat. dostrzega własne błedy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski. |
Literatura podstawowa
- B. Górnisiewicz, Geneza, rozwój i prognozowanie wiejskich układów osadniczych., pol. Krakowska, Kraków, 1999
- B. Górnisiewicz, Uwagi na temat zasad ksztautowania architektury wiejskiej, Pol. Krakowska, Kraków, 1999
- A. Szymski, M. Rzeszotarska-Pałka, J. Ignaszak-Felińska, Wieś pomorska wczoraj i dziś. Monografia wybranych wsi Pomorza Zachodniego, wyd. Walkowska, Szczecin, 2011
- W. Wieczorkiewicz, Architektura i planowanie wsi., Pol. Warszawska, Warszawa, 1999
- H. Zaniewska, A Pawłat-Zawrzykraj, H. Gloza-Musiał, Zagospodarowanie przestrzenne i zabudowa wsi, Warszawa, 2011
- Arlet J., Drewniane budownictwo szkieletowe na Pomorzu Zachodnim, Szczecin, 2004