Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioklimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości ze szkoły średniej z zakresu geografii i biologii oraz fizjografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zachodzącymi związkami pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Poznanie metod badania warunków bioklimatycznych oraz sposobów oceny warunków biometeorologicznych w zróżńicowanym krajobrazie geograficznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych. Wskaźniki biometeorologiczne. Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Meteoropatia. Rytmy biologiczne.3
T-W-2Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne.1
T-W-3Bioklimatologia urbanistyczna. Czynniki kształtujące klimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Bioklimatyczne i aerosanitarne aspekty życia w mieście. Rola klimatu w architekturze, budownictwie i urbanistyce. Metody poprawy klimatu odczuwalnego obszarów zurbanizowanych. Klimat miasta, fitoklimat, klimat lasu, klimat obszarów rekreacyjnych.3
T-W-4Zastosowanie programu komputerowego do ocena bioklimatu wybranych terenów2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przyswojenie materiału zdobytego w trakcie zajęć10
A-W-3Studiowanie literatury9
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Pisemne zaliczenie przedmiotu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach i pisemne zaliczenie treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O06.3_W01
Poznanie podstawowych elementów i zjawisk atmosferycznych kształtujących warunki pogodowe na danym terenie, które sprzyjają lub ograniczają plonowanie roślin
AK_2A_W01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O06.3_U01
Potrafi ocenić wpływ elementów meteorologicznych na plonowanie roślin
AK_2A_U09C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O06.3_K01
Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie meteorologicznych uwarunkowań plonowania roślin
AK_2A_K04, AK_2A_K07C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O06.3_W01
Poznanie podstawowych elementów i zjawisk atmosferycznych kształtujących warunki pogodowe na danym terenie, które sprzyjają lub ograniczają plonowanie roślin
2,0NIe zna żadnych związków pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a organizmami żywymi
3,0Ma elementarną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Nie zna metod oceny warunków bioklimatycznych
3,5Ma podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna w stopniu podstawowym metody oceny warunków bioklimatycznych i regiony bioklimatyczne.
4,0Ma wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi w prosty sposób opisać warunki bioklimatyczne wybranych obszarów.
4,5Ma znaczną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna różne metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi szczegółowo scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi dokładnie opisać warunki bioklimatyczne wybranych obszarów.
5,0Ma poszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna różne metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi je zastosować. Potrafi szczegółowo scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi dokładnie opisać i zinterpretować warunki bioklimatyczne wybranych obszarów wraz z czynnikamki je kształtującymi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O06.3_U01
Potrafi ocenić wpływ elementów meteorologicznych na plonowanie roślin
2,0NIe potrafi wskazać związku elementów meteorologicznych (środowiska atmosferycznego) ze zdroiem samopoczuciem i warunkami życia człowieka
3,0Potrafi wskazać podstawowe zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem
3,5Potrafi wskazać podstawowe zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Umie wskazać podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych.
4,0Potrafi wskazać zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Umie poprawnie wskazać podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać prostej analizy warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru.
4,5Potrafi wskazać i opisać zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Umie poprawnie wskazać i dobrać metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać analizy i interpretacji warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru.
5,0Potrafi wskazać i opisać i zinterpretować zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Umie poprawnie wskazać i dobrać metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać analizy i interpretacji warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru.Potrafi wskazać na czynniki kształtujące warunki bioklimatyczne w wybranym terenie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O06.3_K01
Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie meteorologicznych uwarunkowań plonowania roślin
2,0Nie ma potrzeby poznania warunków bioklimatycznych
3,0Ma ograniczoną świadoość o wływie warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka
4,0Ma świadmoość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka. Ma świadomość odmienności i różnorodności warunkó bioklimatycznych róznych terenów.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka. Ma świadomość odmienności i różnorodności warunkó bioklimatycznych róznych terenów. Potrafi ocenić zagrożenia i znasposoby łagodzenia wpływu niektrych niekorzystnych warunków bioklimatycznych.
5,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka. Ma świadomość odmienności i różnorodności warunkó bioklimatycznych róznych terenów. Potrafi ocenić zagrożenia i znasposoby łagodzenia wpływu niektrych niekorzystnych warunków bioklimatycznych.Potrafi samodzielnie wykonać analizę bioklimatyczną.

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., Bioklimatologia człowieka. Metody i ich zastosowanie w badaniach bioklimatu Polski., PAN IGiPZ, Warszawa, 1997
  2. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka., PAN, IGiPZ, Warszawa, 2004
  3. red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C., Michalska B., Szczepanowska E., Górnik K., Marks R., Turystyka zdrowotna, uzdrowiskowa i uwarunkowania bioklimatyczne, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2015
  2. Szponar A., Fizjografia urbanistyczna., PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych. Wskaźniki biometeorologiczne. Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Meteoropatia. Rytmy biologiczne.3
T-W-2Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne.1
T-W-3Bioklimatologia urbanistyczna. Czynniki kształtujące klimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Bioklimatyczne i aerosanitarne aspekty życia w mieście. Rola klimatu w architekturze, budownictwie i urbanistyce. Metody poprawy klimatu odczuwalnego obszarów zurbanizowanych. Klimat miasta, fitoklimat, klimat lasu, klimat obszarów rekreacyjnych.3
T-W-4Zastosowanie programu komputerowego do ocena bioklimatu wybranych terenów2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przyswojenie materiału zdobytego w trakcie zajęć10
A-W-3Studiowanie literatury9
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Pisemne zaliczenie przedmiotu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O06.3_W01Poznanie podstawowych elementów i zjawisk atmosferycznych kształtujących warunki pogodowe na danym terenie, które sprzyjają lub ograniczają plonowanie roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zachodzącymi związkami pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Poznanie metod badania warunków bioklimatycznych oraz sposobów oceny warunków biometeorologicznych w zróżńicowanym krajobrazie geograficznym.
Treści programoweT-W-2Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne.
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych. Wskaźniki biometeorologiczne. Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Meteoropatia. Rytmy biologiczne.
T-W-4Zastosowanie programu komputerowego do ocena bioklimatu wybranych terenów
T-W-3Bioklimatologia urbanistyczna. Czynniki kształtujące klimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Bioklimatyczne i aerosanitarne aspekty życia w mieście. Rola klimatu w architekturze, budownictwie i urbanistyce. Metody poprawy klimatu odczuwalnego obszarów zurbanizowanych. Klimat miasta, fitoklimat, klimat lasu, klimat obszarów rekreacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach i pisemne zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe zna żadnych związków pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a organizmami żywymi
3,0Ma elementarną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Nie zna metod oceny warunków bioklimatycznych
3,5Ma podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna w stopniu podstawowym metody oceny warunków bioklimatycznych i regiony bioklimatyczne.
4,0Ma wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi w prosty sposób opisać warunki bioklimatyczne wybranych obszarów.
4,5Ma znaczną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna różne metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi szczegółowo scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi dokładnie opisać warunki bioklimatyczne wybranych obszarów.
5,0Ma poszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna różne metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi je zastosować. Potrafi szczegółowo scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi dokładnie opisać i zinterpretować warunki bioklimatyczne wybranych obszarów wraz z czynnikamki je kształtującymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O06.3_U01Potrafi ocenić wpływ elementów meteorologicznych na plonowanie roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zachodzącymi związkami pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Poznanie metod badania warunków bioklimatycznych oraz sposobów oceny warunków biometeorologicznych w zróżńicowanym krajobrazie geograficznym.
Treści programoweT-W-2Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne.
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych. Wskaźniki biometeorologiczne. Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Meteoropatia. Rytmy biologiczne.
T-W-4Zastosowanie programu komputerowego do ocena bioklimatu wybranych terenów
T-W-3Bioklimatologia urbanistyczna. Czynniki kształtujące klimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Bioklimatyczne i aerosanitarne aspekty życia w mieście. Rola klimatu w architekturze, budownictwie i urbanistyce. Metody poprawy klimatu odczuwalnego obszarów zurbanizowanych. Klimat miasta, fitoklimat, klimat lasu, klimat obszarów rekreacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach i pisemne zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe potrafi wskazać związku elementów meteorologicznych (środowiska atmosferycznego) ze zdroiem samopoczuciem i warunkami życia człowieka
3,0Potrafi wskazać podstawowe zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem
3,5Potrafi wskazać podstawowe zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Umie wskazać podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych.
4,0Potrafi wskazać zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Umie poprawnie wskazać podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać prostej analizy warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru.
4,5Potrafi wskazać i opisać zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Umie poprawnie wskazać i dobrać metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać analizy i interpretacji warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru.
5,0Potrafi wskazać i opisać i zinterpretować zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Umie poprawnie wskazać i dobrać metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać analizy i interpretacji warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru.Potrafi wskazać na czynniki kształtujące warunki bioklimatyczne w wybranym terenie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O06.3_K01Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie meteorologicznych uwarunkowań plonowania roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie kształtowania krajobrazu z uwzględnieniem jej wpływu na środowisko
AK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zachodzącymi związkami pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Poznanie metod badania warunków bioklimatycznych oraz sposobów oceny warunków biometeorologicznych w zróżńicowanym krajobrazie geograficznym.
Treści programoweT-W-2Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne.
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych. Wskaźniki biometeorologiczne. Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Meteoropatia. Rytmy biologiczne.
T-W-4Zastosowanie programu komputerowego do ocena bioklimatu wybranych terenów
T-W-3Bioklimatologia urbanistyczna. Czynniki kształtujące klimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Bioklimatyczne i aerosanitarne aspekty życia w mieście. Rola klimatu w architekturze, budownictwie i urbanistyce. Metody poprawy klimatu odczuwalnego obszarów zurbanizowanych. Klimat miasta, fitoklimat, klimat lasu, klimat obszarów rekreacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach i pisemne zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma potrzeby poznania warunków bioklimatycznych
3,0Ma ograniczoną świadoość o wływie warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka
4,0Ma świadmoość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka. Ma świadomość odmienności i różnorodności warunkó bioklimatycznych róznych terenów.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka. Ma świadomość odmienności i różnorodności warunkó bioklimatycznych róznych terenów. Potrafi ocenić zagrożenia i znasposoby łagodzenia wpływu niektrych niekorzystnych warunków bioklimatycznych.
5,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka. Ma świadomość odmienności i różnorodności warunkó bioklimatycznych róznych terenów. Potrafi ocenić zagrożenia i znasposoby łagodzenia wpływu niektrych niekorzystnych warunków bioklimatycznych.Potrafi samodzielnie wykonać analizę bioklimatyczną.