Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Prawne aspekty ochrony przyrody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawne aspekty ochrony przyrody | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe widomości z zakresu waloryzacji siedlisk flory i fauny, ekofizjografii; |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie krajowych i unijnych aktów prawnych w zakresie ochrony przyrody wydawanych na szczeblu rządowym i lokalnym; |
C-2 | Poznanie przepisów prawnych (unijne i krajowe) związanych z ocenami oddziaływania na środowisko w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu; |
C-3 | Poznanie procedur postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko i jej etapów w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu: screening, stoping, ekofizjografia, prognozy, opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko, opiniowania i uzgadnianie i wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia; |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Hierarchia aktów prawnych z zakresu ochrony przyrody w UE, krajowych oraz lokalnych; Ochrona gatunkowa; Obszarowe formy ochrony przyrody i zakazy w nich obowiązujące; | 10 |
T-W-2 | Ustawa o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie… tzw. ustawa ooś; Rodzaje procedur tzw. oceny środowiskowej i ich etapy w obszarach objętych ochroną i poza nimi; Strategiczna ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko; | 10 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach; | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji; | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia; | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny; |
M-2 | Wykład problemowy; |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów; |
S-2 | Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji; |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O11.1_W01 Student posiada podstawową wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma podstawową wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna prawne możliwości ochrony krajobrazu; | AK_1A_W11, AK_1A_W12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O11.1_U01 Student potrafi wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć; | AK_1A_U16, AK_1A_U17 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O11.1_K01 Student ma świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska; | AK_1A_K08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O11.1_W01 Student posiada podstawową wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma podstawową wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna prawne możliwości ochrony krajobrazu; | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz nie zna prawnych możliwości ochrony krajobrazu; |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma elementarną wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna w stopniu elementarnym prawne możliwości ochrony krajobrazu; | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma podstawową wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna prawne możliwości ochrony krajobrazu; | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna prawne możliwości ochrony krajobrazu; | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma szeroką wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna bardzo dobrze prawne możliwości ochrony krajobrazu; | |
5,0 | Student posiada szeroką i ugruntowaną wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma szeroką i ugruntowaną wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna w stopniu szerokim prawne możliwości ochrony krajobrazu; |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O11.1_U01 Student potrafi wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć; | 2,0 | Student nie potrafi wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz nie potrafi przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć; |
3,0 | Student potrafi z pomocą prowadzącego wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi elementarnie przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć; | |
3,5 | Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi w stopniu podstawowym przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć; | |
4,0 | Student potrafi wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć; | |
4,5 | Student potrafi wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi szeroko przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć; | |
5,0 | Student potrafi wybrać samodzielnie odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi szeroko i ugruntowanie przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć; |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O11.1_K01 Student ma świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska; | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska; |
3,0 | Student ma elementarną świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska; | |
3,5 | Student ma podstawową świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska; | |
4,0 | Student ma świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska; | |
4,5 | Student ma pełną świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska; | |
5,0 | Student ma pełną i ugruntowaną świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska; |
Literatura podstawowa
- Radecki Z., Ustawa o ochronie przyrody – komentarz., Difin, Warszawa, 2012, Wydanie poprawione i uzupełnione